vrijdag 13 augustus 2010

Bedrijfsvoering

Ik kreeg behoorlijk wat reacties naar aanleiding van het uitbreiden van de mogelijkheden van VastgoedPRO (en VBO) leden voor het plaatsen van hun aanbod op Funda. De meeste positief, van VastgoedPRO en VBO collega’s, sommige informatief, van leveranciers en stakeholders, en sommigen negatief. De afkomst kent u. Eentje plaatste dat anoniem op dit feuilleton, collega Arno reageerde hier op. Een aantal mailden mij rechtstreeks, sommigen met een hotmail account. Spooky.
Concurrentie
Waar hebben we het hier over? De onderlinge verhoudingen tussen verkopers van woningen. Laat ik voorop stllen, dat in mijn visie wij (VastgoedPRO) te gast zijn op Funda, te gast zijn bij de NVM. Wij dienen ons ook als zodanig te gedragen. Maar als je wordt uitgenodigd op een feestje, hoop je toch ook dat je wel welkom bent bij de gastheer. Zo dienen we ons te verhouden.
Impact
Dat de collega’s van de NVM kapitaal hebben opgebouwd met Funda, dienen wij te respecteren en te memoreren. Maar dat de collega’s van NVM zich ook dienen te realiseren dat het opgebouwde kapitaal wordt behouden mogelijk zelfs versterkt door VastgoedPRO en VBO collega’s, dient ook een moment van realiteitszin te zijn.
Verhoudingen
Want wees nou eens eerlijk, als je enige onderscheidende vermogen Funda is, wat zegt dat over je bedrijfsvoering? De VBO collega’s hebben zich weten uit te breiden tot een groep van ruim 800 leden. Zonder Funda. De VastgoedPRO groep is gegroeid tot bijna 800 leden. Zonder Funda. En er zijn circa 3700 NVM collega’s. Die allemaal beschikken over Funda. Hoe uniek ben jij als je beschikt over Funda, als 3700 andere collega’s, de buurman, en zijn buurman en zijn buurman en zijn buurman, dit ook heeft?
Beleid
Ik ben van mening dat het bestuur van NVM, en dat is geen goedkoop praatje, een slim besluit heeft genomen. Makelaars dienen zich te onderscheiden in dienstverlening. In service, in relatie, in commercie, in communicatie. Niet in briefpapier, printers of websites. Dat zijn tools. Dat zijn geen unieke USP’s. Morgen staat er iemand op met de nieuwe Killer App. Dat geeft even een voorsprong. Maar op het moment dat deze er is, zullen er copy cats komen.
Innovatie
Consumenten zitten niet te wachten op luie aanbieders die op het succes van derden of technieken varen. Die zitten te wachten op ondernemers, die hen het gevoel geven dat het universum draait om één ding. Dat is in goed Nederlands: Cliënt needs satisfaction selling. Het bevredigen van de behoeftes en verwachtingen van hun opdrachtgever. En een website? Dat is een tool. Dat is geen doel. Is dat je USP? Ik denk dat u mijn advies wel kunt raden.
TGIF,

Ed

2 opmerkingen:

  1. Dag Ed,

    Dank voor het toegestuurde bericht omtrent bovenstaande.

    Toch blijf ik nog steeds "enigszins" verbaasd over de wijze waarop makelaars naar FUNDA kijken.

    Is het niet zo dat een CONSUMENT (de bezoeker van FUNDA) op zoek is naar een WONING? Niet meer en niet minder.

    Die consument weet (bijna) niks van de termen NVM, VBO, VASTGOEDPRO, ongeorganiseerd, ongecertificeerd of whatever.

    Die consument zoekt een WONING. En als die woning bij PIETJE PUK te koop staat dan zal hij daar gaan kijken als hij 't een mooi huis vindt.

    En daar is FUNDA een perfecte etalage voor. WONINGEN laten zien.

    Ik maak me als professional op het gebied van reclame, marketing en fotogafie alsook makelaardij véél meer zorgen over de wijze waarop ALLE makelaars FUNDA "vullen" met vaak "slecht" beeldmateriaal!!

    Het is werkelijk onbeschaamd om dagelijkt via www.foutehuizen.nl te mogen zien wat makelaars aan beeld (ten dienste van de digitale etalage FUNDA) plaatsen.

    Denk even terug aan de CONSUMENT. Die zoekt een WONING. Niet meer en niet minder!!

    En FUNDA is de meest bekende website dus daar zullen zij zich in ieder geval op orienteren.

    Echter in een fractie van een seconde kijkt de toeschouwer naar de eerste (of twee) foto's en op basis van hetgeen op zijn netvlies komt te staan klikt hij verder. (of op het pand... maar vaak op het volgende pand).

    Het zou dan ook een goede zaak zijn als makelaars hier eens de nodige aandacht aan gingen schenken.

    Zijn makelaars zich überhaupt al bewust van GOEDE FOTOGRAFIE en de kracht van het beeld?

    Volgens mij is in de makelaardij op dit moment het éérst belangrijke:

    OPTIMAAL PRESENTEREN !!

    Natuurlijk... vakkennis is belangrijk. Weten dat wát je doet... je ook goed doet...

    Al met al... ik wilde dit hier even kwijt.

    Momenteel werk ik volop aan een goede fotografie opleiding voor makelaars.

    Met vriendelijke groet,

    Maarten Pijnenborgh
    info@marketingvoordemakelaar.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ed,..

    Op de ene of andere manier had ik het idee dat jij wel snapt wat je met internet kunt doen. Maar als je een website gewoon een tool noemt? en nooit een USP kan zijn, denk ik dat je een goed team om je heen hebt en dat jij alleen de verhaaltjes schrijft.

    Maarten,..

    Foto`s zijn inderdaad belangrijk. Consumenten doen niets anders dan: Plaatje-prijs, plaatje-prijs, plaatje-prijs en dan KLIK.

    Pas op dat moment heeft de individuele aanbieding een klein beetje aandacht.
    Vervolgens knallen makelaars alles wat ze te vertellen hebben over een object achter dat ene klikje om vervolgens ook nog de mogelijkheid te geven alles geordend op een printje aan te bieden.

    Dom, dom, dom!

    Laat die consument naar je eigen website gaan om de details op te halen.

    Funda is maar goed in twee dingen. Advertenties verkopen en bezoekers vasthouden.

    BeantwoordenVerwijderen