donderdag 12 augustus 2010

Korte lontjes?

Ik berichtte u gisteren over de wijze waarop soms mijn agenda wordt ingedeeld. Dat is niet om zielig te doen, dat is niet om waardering te krijgen, dat is bedoeld om te laten zien wat VastgoedPRO voor haar leden doet. Twee jaren geleden, zittend aan hetzelfde zwembad als nu, bedacht ik dat ik, wij, veel transparanter moesten zijn met wat we doen en waar we mee bezig zijn. Een blog is daar het middel voor bij uitstek.
Korte lontjes.
Gisteren had ik in de auto een interview met Dagblad de Pers over de tarifering van het Kadaster. Vorig jaar was daarin sprake van een extreme correctie, waartegen ik namens de gehele branche een schrijven heb gestuurd om kenbaar te maken dat dit moeizaam is. Het antwoord wat wij kregen, NVM , VBO VastgoedPRO, was onbevredigend maar bood geen mogelijkheid tot nader vervolg. Gisteren pakte de Pers dit vervolg op. Vandaag werd, bij mijn afwezigheid, één van mijn accountmanagers hierover gebeld door het Kadaster. Boos!
Tweede hands
Nou heb ik zelf niemand aan de lijn gehad, dus subtiliteit is geboden. Maar volgens mij heb ik in het interview met de Pers toch zeer correct gereageerd. Niet dat ik behoefte heb om mezelf te verontschuldigen of dingen recht te spraken, daar is helemaal geen noodzaak toe. Boodschap: Kadaster is een monopolist: als ze de prijs verhogen omdat het tegenzit, zitten mijn bazen, de VastgoedPRO leden en consumenten met een probleem: prijsverhoging, In onderstaande link kunt u het artikel lezen.
Feiten
Laat onverlet, mijn achterban ziet in veel gevallen meer dan 50% terugval in inkomsten. Als ze dan de prijs verdubbelen om inkomstenverlies te beperken, wat gebeurt er dan denkt u? Verlies van klanten. Appeltje eitje lijkt me. Zo niet bij het Kadaster. Als daar de inkomen tegenvallen, kan de prijs verhoogd worden, er is immer sprake van gedwongen winkelnering.
Nuance
In gesprek met journaille heb ik natuurlijk ook de context geplaatst. Kadaster heeft een bedrijfsvoering wurggreep, politiek opgelegd, die bedrijfsmatig gezien een draak is. Men mag een bepaalde hoeveelheid reserves hebben. Komt men daarboven: prijsverlaging. Komt men daaronder: prijsverhoging. Geen enkele ondernemer zou zo zijn toko runnen, maar dat is waar, kort door de bocht, het Kadaster mee te managen hebt. Alleen u als makelaar, als taxateur, als consument, heeft hierdoor te maken met prijsschommelingen die ongewenst zijn. Dat deel van mijn nuance staat niet in het artikel.
Boos
Dat het Kadaster in deze te maken heeft met rare ‘aandeelhouders’ is echter voor mijn achterban niet relevant. Daar waar zij hard worden getroffen, waar consumenten hard in de knip worden geraakt, heb ik de plicht en de eer om hiertegen te ageren en op te komen voor de belangen van mijn achterban. Om dan een boos telefoontje te ontvangen van het Kadaster, dat wij het niet eens zijn met de werkelijkheid van de bizarre wereld waarin wij leven, mwoah, daar heb ik echt geen slapeloze nachten van. Lees het artikel onder en oordel zelf. Even Apeldoorn bellen.....?

Ed


Kort lontje de Pers?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten