vrijdag 20 augustus 2010

Mediacratie

We leven in een wereld die wordt beheerst door de waan van de dag. Lange termijn visies, toekomstgericht handelen en rentmeesterschap hebben plaatsgemaakt voor hypes, soundbites en oneliners. Of dat een goed of slecht is oordeelt u zelf maar, het is echter wel de wereld om ons heen geworden.
Vroeguh
Ik weet nog mijn eerste managementfunctie in marketing en sales. Ik werd toen vriendelijk verzocht een vijf jaar planning te maken inzake strategie en beleid. We praten dan over eind jaren 80. Een vijf jaren plan! Op dit moment maken wij met moeite een jaarplanning, die op basis van vigerende omstandigheden per kwartaal wordt bijgesteld. Het eidn product in P12 is vaak geheel vervreemd van het oorspronkelijke beeld in P1.
Media
Zonder enig waarde oordeel, maar dit komt door de toegang tot informatie die we hebben. Mijn vijf jaren plan in eind 80 werd nog gevoed door telex berichten vanuit de UK inzake wisselkoersen en valutaposities die ingenomen moesten worden. E-mail bestond niet, een fax was een noviteit. Dan vandaag de dag. Mijn auto bevat meer elektronica dan de Apollo sonde die 21 juli 1969 op de maan landde, met fantastische fotos van Neil Armstrong, gemaakt door Buzz Aldrin. De media spelen in deze informatievoorziening een grote rol
Nederland
In Nederland is eigenlijk de eerste mediahype van 26 en 27 november 1962. Een hype die eigenlijk bijna misging. Theo Ordeman regisseerde het 23 uur durende optreden van Mies Bouwman in “Open het Dorp”. Heel Nederland leefde mee en bracht voor het eerst massaal geld bijeen, bij elkaar gebedeld via het sentiment van de media. 1 dag later, op 28 november, overleed Wilhelmina, er gaan geruchten dat als ze eerder dood was gegaan dat dit was verzwegen. Waarheid of fictie? Wie zal het zeggen.
Mediacratie
De echte macht van de media, van radio en TV, bleek op 31-12-1989. In de zomer van 1988 introduceerde Heineken een alcoholvrije pils, welke de toenmalige marktleider Clausthaler naar de kroon stootte. En zeer succesvol. Tot oudejaarsnacht. Joep van ’t Hek reageert op een uitspraak van Ria Lubbers, echtgenote van de voormalige MP Ruud Lubbers in Nederland. Ria meld dat ze liever een café in Rotterdam was begonnen dan dat ze vrouw van de MP was. Waarop, van ’t Hek, na de melding dat dan waarschijnlijk binnen 1 uur na opening iedereen aan de Buckler zit, en met de fameuze quote een miljarden concern op de knieën krijgt:
“Buckler, dat kent u toch wel? Dat is dat gereformeerde bier. Buckler-drinkers, daar heb ik een hekel aan. Van die lullen van een jaar of 40 die naast je in het café staan met hun autosleutels. Rot eens op, jongen, ik sta hier een beetje bezopen te worden. Ga weg gek! Ga in de kerk zuipen, idioot. Zuip dan niet, idioot!" Gevolgd door: "Heb je alweer het probleem: 'wat is een gewone man?' Nou in dit geval bedoel ik zo'n Hollandse eikel, zo'n lul, zo'n Buckler-drinker, zo'n type die je d'r van verdenkt dat hij zijn eigen caravan trekt, zo'n grensrechter."
Einde oefening
Ondanks miljoenen investeringen moet Heineken Buckler van de markt halen, volledig gefaald, ondanks een briljante introductie strategie. 1 minuut in het nieuws en de macht van TV is groter dan die van marketeers over de hele wereld.

Invloed
De echte invloed van de media is perfect geregisseerd door Barry Levinson. In 1997 komt Wag te Dog uit, met Dustin Hoffman en Robert de Niro in een briljante rol als spindocters die de media bespelen. Bent u geinteresseerd hoe ook u elke dag wordt bedonderd en op een verkeerd sppor wordt gezet? De moeite waard om te kijken, echt een marketing must.Waar brengt ons dit alles toe, waarom meldt ik u deze mediapower feiten?.
Hier en nu
Ik hoorde vandaag op het nieuws dat de NMa een onderzoek start na de geldverstrekkers inzake de tarieven. Een paar berichten in de pers tijdens komkommertijd door VEH. Een paar interviews op radio en TV en de VEH krijgt dit voor elkaar. De huidige situatie is niet ontstaan sinds het bericht van VEH. Deze situatie duurt al tijden. En de NMa onderneemt niets. Paar berichten op de voorpagina van de Telegraaf, paar berichten in het nieuws en er wordt wel actie ondernomen. Nederland is een mediacratie geworden. Is dat een goed iets? Is dat een slecht iets? Oordeelt u zelf. Wel de complimenten voor VEH dat ze dit hebben bereikt.
TGIF
Ed

1 opmerking: