maandag 9 augustus 2010

Royement

Naast dankbare taken zijn er ook de pijnlijke klussen die moeten gebeuren. VastgoedPRO is een vereniging, van en voor de leden, maar we zijn ook een bedrijf. Een bedrijf met verantwoordelijkheden, jegens stakeholders, jegens achterban, maar ook naar de fiscus. En we zijn ook nog eens werkgever. Dit houdt in dat we een financieel gezonde huishouding moeten voeren, waarbij een zakelijk debiteurenbeleid hoort.
Achterban
Dat de recessie echt huishoudt onder achterban merk ik aan mijn debiteurenbestand, Doordat wij een vereniging zijn en de leden de grootste groep debiteuren vormen, zijn we hier zeer coulant in. Als bedrijfskundige soms te coulant in mijn ogen, maar we zijn in ieder geval zeer vriendelijk. Toch komt het ook bij ons voor dat we te maken hebben met leden die niet kunnen of niet willen betalen. Ultimo rest ons dan maar één middel en dat is ontzetting uit te vereniging middels royement.
Pijnlijk
Een zeer, zeer pijnlijk besluit, want het betreft doorgaans collega’s die meegebouwd hebben aan de vereniging. Als het echte notoire wanbetalers zijn heb ik daar minder moeite mee. Ik maak ook mee dat mensen aangeven niet te kunnen betalen, terwijl je op de achtergrond de Spaanse zwembadgeluiden hoort. Tja, dan wordt het minder moeilijk. Maar de meeste mannen en vrouwen hebben gewoon minder inkomsten dan uitgaven, waarbij de fiscus toch maar wel betaald wordt, de huur ook en de vereniging maar even moet wachten.
Te lang
En soms duurt dat wachten te lang. Afgelopen week moest ik vier collega’s berichten dat het royement wordt toegepast en men niet langer lid mag zijn. Dat lost voor de openstaande facturen niets op, want die gaan we toch wel innen, desnoods via rechterlijke wijze. Daar hebben de achterblijvende leden recht op, deze betalen immers de rekening wel. Wat de gevolgen zijn van een royement kunt u zelf wel invullen, met name als het taxateurs betreft.
Publicatie
Wat wel overblijft, is de vraag wat je nu moet melden inzake het royement. Wij publiceren dit onder de bestaande leden en bij belanghebbenden, maar ik had er wel voor gekozen om de reden van royement te vermelden. Er zijn twee redenen voor royement. Wanbetaling of zeer ernstige schending van de statuten, erecode of de wet. Meldt je niets, dan krijg je speculatie. Meldt je in verband met betalingsachterstand, dan voorkom je geruchten, maar wordt dat door sommigen als natrappen gezien. Tja, weer zo een duivels dilemma. Wat is wijsheid?

Ed

2 opmerkingen:

  1. VastgoedPRO is een vereniging en binnen een verenigingis het volgens mij niet meer dan normaal om te communiceren dat een lid geroyeerd is. Het vermelden van de reden hierbij vind ik getuigen van openheid en duidelijkheid die ik verwacht binnen een vereniging als VastgoedPPRO. Dat het geroyeerde lid zijn lidmaatschap niet kan betalen, is voor hem natuurlijk uitermate vervelend, maar verschoont hem wel van speculaties. Van natrappen wil ik dan ook absoluut niet spreken. Dus gewoon publiceren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is heel triest als leden geroyeerd moeten worden als de rekening niet (meer) betaald kan worden. Als ik in mijn administratie kijk zie ik dat er door de huidige regelgeving al weer een bedrag van ca. 3000 euro aan voorgeschoten validatiekosten staat, dat maakt het er ook niet makkelijker op.

    BeantwoordenVerwijderen