dinsdag 24 augustus 2010

Toolkit

Regelmatig krijg ik heerlijk ongenuanceerde reacties op mijn blogs. Doorgaans wordt dit anoniem gedaan, dat vinden mensen vaak veiliger. Ook op één van mijn spinsels van vorige week had iemand aanleiding gevonden om de emmer even leeg te gooien als anonieme reaguurder:
“Op de ene of andere manier had ik het idee dat jij wel snapt wat je met internet kunt doen. Maar als je een website gewoon een tool noemt? en nooit een USP kan zijn, denk ik dat je een goed team om je heen hebt en dat jij alleen de verhaaltjes schrijft.”
Klopt
Laat ik voorop stellen dat de persoon in kwestie de juiste conclusie trekt, alleen de redenatie krijgt een onvoldoende. Oftewel het antwoord is goed, de berekening is fout, dus toch een onvoldoende.
Team
Het idee alleen al dat ik in staat zou zijn een bedrijf, een organisatie, als VastgoedPRO in mijn eentje te kunnen draaien duidt van weinig realiteitszin. Hallo, we leven 2010 denk ik dan, wake up call. Vanzelfsprekend is er een team, een goed team aan het werk. Vanzelfsprekend kan er maar één de verhaaltjes schrijven, anders wordt het een diffuus en ondoorzichtig geheel. Dat als eerste.
Daarnaast
Tevens is het zo, dat elke aanbieder van mening is dat zijn product toch echt de kern is waar het allemaal om draait. Wordt dat niet aangeschaft of minstens gewaardeerd, dan is de ander minimaal slecht bezig en waarschijnlijk een sukkel, een loser en aan vervanging onderhavig. Weliswaar wordt dat nooit open en bloot gezegd, doch doorgaans achter de rug om of anoniem. Het aantal aanbieders wat ik over de loop der jaren voorbij heb zien komen en alleraardigst het gesprek aanging, mij niet genoeg complimenten konden maken en ondertussen dachten “plaats nou de order eikel, dan kan ik naar huis, want eigenlijk vindt ik je een lul” zal zeer groot zijn. Maar altijd lief glimlachen en nooit de waarheid. Daarom is het zo leuk om die anonieme berichten te lezen. Dan zijn er ineens helden!
Noodzaak
En om eerlijk te zijn, zo hoort het ook. Elke verkoper moet overtuigd zijn van zijn eigen product en dit ook voor het voetlicht kunnen brengen. De aanbieder van software ziet het einde der tijden naderen als niet de laatste versie wordt aangeschaft. Zonder goede V-borden wordt er geen huis verkocht. Geen goede fotoshoot? Stop er maar mee. Geen juiste presentatie met een website? Stekker deruut, heeft allemaal geen nut meer. Niet adverteren in ons lokale krantje betekent dat het huis echt niet verkocht wordt. Geen bewegende filmpje van het pand betekent zóó 2008’, dat kan echt niet meer. U heeft het allemaal wel eens meegemaakt of gehoord, toch?
Gelijk
En allemaal hebben ze gelijk. Maar geen van allen heeft de 'golden bullit'. Dat is nou net het punt. Voor deze verkopers is hun product het doel. Voor de kopers, is het echter niet meer dan een tool. En zeker geen doel. Daar gaat deze anonieme reageerder de mist in. Daardoor is er altijd een mismatch tussen slechte verkopers en kopers. Slechte verkopers denken dat hun doelen die van de ander zijn. En geloven ze niet in het ware woord? Dan ligt dat aan de kopende partij. Die begrijpen het niet, die maken de verkeerde beslissingen, die zijn ten dode opgeschreven. Het ware woord is hun woord.
Makelaars
En dat is nou net de kunst van een goede makelaar zijn. Die veelheid aan tools die aangeboden worden, in al hun prijsklassen en met al hun voor en nadelen, op de juiste wijze te kunnen beoordelen en al deze tools te transformeren tot instrument voor je echte doel. Een eigen mix te maken die kenmerkend is voor jou als professional, waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Want dat is wel het doel van de makelaar: onderscheidend vermogen etaleren zodat je in staat bent om voor je opdrachtgever net datgene te kunnen doen wat een ander niet kan. En sorry laf anoniempje, internet, foto’s, website’s: het zijn écht allemaal tools. Niet meer, niet minder. Geen USP's. Want de letter U staat voor Unique. En als iedereen een website heeft, iedereen op Funda staat, ben je een grijze muis. Beschik je over een tool. Voor sommigen noodzaak, voor anderen nut. Maar nimmer een doel. Het einddoel is een tevreden klant. En dat bereik je o.a. met tools. Het doel heiligt daarom de middelen, niet het tool.

Ed

1 opmerking:

  1. Ach ja Ed, de reagluurders. Ik zou me er niet teveel van aantrekken. En inderdaad, kwalijk kun je het ze niet nemen, of het nu gaat om v-borden, fotoshoots of iets anders, iedere verkoper komt op voor zijn product én zichzelf. De makelaar dient vervolgens zijn eigen waarheid te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen