woensdag 4 augustus 2010

Toegevoegde waarde

Vanmiddag had ik een interessant overleg. De nieuwe advertenties die we voor VastgoedPRO gaan plaatsen, wat moet de boodschap zijn? Wil je die vraag kunnen beantwoorden, dan moet je eigenlijk één stapje terug. Waarom worden mensen überhaupt lid van een vereniging als die van ons? Of van één van onze collega organisaties. Uit trots? Om ethische redenen? Uit beroepseer? In het kader van het grote belang? Voor het vak? Om de collegialiteit?
Ik
Misschien ben ik cynisch en onderschat ik mijn achterban, maar volgens mij is meer dan de helft gebaseerd op basis van twee redenen. Noodzaak en opbrengst. Dat is zeker geen waarde oordeel, maar volgens mij een constatering van feiten. Door lid te worden van een organisatie als de onze, krijg je toegang tot iets wat je anders mist. Simpel zat. Je krijgt toegang tot Funda, krijgt toegang tot automatisering, mag taxeren voor de NHG, noem maar op, al dat soort zaken. What’s in it for me. Dat is volgens mij de basis. Als de kosten niet opwegen tegen de opbrengsten, dan is men exit of ziet men er van af.
Noodzaak
Onderschat ik hiermee onszelf? Nee, volgens mij ben ik gewoon realistisch. Waarom ben ik lid van de ANWB. Om twee redenen. Omdat ik steeds te laat ben met opzeggen en stel dat ik ooit pech heb…. Terwijl ik in een lease auto rijd en mijn vrouw een redelijk nieuwe auto heeft en al circa 15 jaar nooit met panne langs de weg heeft gestaan. Waarom heb ik een reisverzekering? Stel dat…
Makelaars en taxateurs
Ik denk dat makelaars en taxateurs net zo denken. Erger, ik hoop dat ze zo denken. Natuurlijk wil je onderdeel uitmaken van een groep, wil je uitstralen ergens bij te horen. Maar aan het eind van de dag gaat het erom wat het opbrengt. Ik denk dat er weinig collega’s lid zijn van onze club omdat ze de visie van de voorzitter zo briljant vinden. Omdat ze mijn management zo toejuichen. Omdat ze onze Ledenvergadering zo belangrijk vinden. Ik denk dat we ons hierin bescheiden moeten opstellen. De kosten wegen gewoon nog op tegen de baten en vice versa. Is dat niet meer het geval? Einde verhaal lijkt mij.
Bazen
Mijn / ons soort organisaties dienen zich dan ook elke dag te bewijzen aan hun leden, hun bazen, waarvoor ze op aard zijn. En dat staat en valt met twee kernissues: maximale waarde tegen minimale kosten. Let wel, niet goedkoop, nee, tegen minimale kosten. Onze slogan dan ook voor de komende maanden? Beroepsorganisatie? Het kan wél tegen reële kosten!

Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten