dinsdag 10 augustus 2010

Woningnood

Zo zeg, het nieuws inzake onze markt vloog wel links en rechts om de oren vandaag. Mogelijk hebt u het niet allemaal gevolgd in deze vakantietijd, maar er gebeurt toch wel het één en ander. Als eerste de commentaren op het interview van Rob Mulder, VEH, gisteren op Radio 1 met Boele Staal van de NVB als opponent. Nou is de VEH niet echt onze eerste bondgenoot en vaak zelf een opportunistische commerciële partij die het eigen verdienmodel soms meer centraal heeft staan dan andere belangen, maar in deze hebben ze toch echt een punt.
Blog
De VEH heeft het blog instrument ook zich eigen gemaakt en ik moet/mag toegeven dat collega Mulder in deze een juiste blog heeft geschreven over de gevolgen van de opstelling van de banken inzake concurrentieverhoudingen. Zijn pennenstreken vindt u via deze link, Blog VEH collega Mulder, de moeite waard om te lezen.
Aedes
Daarnaast kwam Aedes vanochtend met een brandbrief inzake de nieuwbouwproductie en de gevolgen hiervan. Zoals het er nu naar uitziet, lopen de wachttijden voor huurwoningen schrikbarend op. In veel gemeenten is de wachttijd voor een huurwoning al opgelopen tot 6 -7 jaar. Dat is toch echt niet uit te leggen voor een land als de BV NL.
Woningnood
Als ik vroeger met mijn oma praatte, dan vertelde ze dat ze na het trouwen nog vier jaar bij haar schoonouders had ingewoond, omdat een woning niet te vinden was. Anno 2010 is dit nog steeds het geval. Dat geloof je toch niet? Door de politieke onzekerheid, het gat tussen kopen en huren, het scheefwonen, de recessie, noem maar op, ontstaat er per dag een grotere ontwrichting in de woningmarkt dan mijn opa en oma ooit voor mogelijk hadden gehouden.
Waanzin
Waar de verzorgingstaat aan alle kanten excessen vertoont qua verspilling van overheidsgelden, is onze markt door en door verziekt. Een thuiszorginstelling kan met droge ogen shirtsponsor worden van FC Groningen van uw en mijn belastingcenten, maar woningmarktbeleid is afwezig. Ik sprak hierover vandaag nog een collega uit Helmond. Daar was voor een periode van vijf jaar een plan neergelegd om 9000 nieuwbouwwoningen neer te zetten.. Huidige status? 500 woningen per jaar, daar stokt het geheel. Aannemers failliet, ontwikkelaars die risicomijdend gedrag vertonen, banken die afhoudend zijn.
Gijzeling
Zo zijn we op dit moment met z’n allen gegijzeld in een impasse die zijn weerga niet kent. Hoewel ik misschien positieve geluiden moet berichten om het geheel te stimuleren, zie ik de verkoopcijfers van circa 800 kantoren over de maand juli voorbij komen. Naast het verdriet wat ontstaat onder mijn achterban, zie ik een nog veel grote spook opdoemen de komende jaren. Een complete mismatch op de woningmarkt. Als mijn kinderen, nu 14 en 16, dit moeten doormaken, wonen ze waarschijnlijk op hun 40e nog steeds thuis. Met partners en kinderen. Leuk voor mij (dan opa), maar voor hen? Maken zij hetzelfde mee als mijn oma, dan zijn we drie generaties lang niets opgeschoten. Na-oorlogse woningnood anno 2030, maar dan 85 jaar na de oorlog, ga ik dat nog meemaken? Moeten mijn kinderen dat gaan meemaken? Wat een nachtmerrie!
Ed

NB: Ik ga er van uit dat u ook op de hoogte bent inzake de stand van zaken over ongebruikelijke transacties, zoals vanochtend in het FD gepubliceerd. Mocht u op uw vakantieadres verblijven, bij deze de link. Met de toiletrol onder de linker arm is al genoeg, het FD onder de rechter lukt dan niet!

Meldplicht ongebruikelijke transacties

1 opmerking:

  1. Ik vrees, dat de situatie waarin wij thans verkeren, diepe sporen zullen achterlaten.
    Advies verzeker je van een huis en haard waarin gekookt kan gaan worden.

    BeantwoordenVerwijderen