vrijdag 3 september 2010

Klinklare ....

Nog even doorzeuren over ‘yesterdays news’. Alles wat gisteren was is verleden tijd, maar toch nog weer een bijzonder situatie. Afgelopen dinsdag, 31e presenteerde demissionair minister J.K. de Jager zijn voorgenomen maatregelen inzake de vastgoedmarkt. ANP vroeg hierin de visie van VastgoedPRO in deze.
Standpunten
Wij hebben dit als volgt verwoord.
1) De maatregelen zijn goed voor de economie in brede zin,
2) De maatregelen zijn goed voor de bouwsector,
3) De maatregelen zijn goed voor consumenten die verbouwen of willen gaan verbouwen
Echter, er zit ook een keerzijde aan. De BTW op manuren bij verbouwing. Daar waar consumenten twijfelen tussen verbouwen of verhuizen (lees kopen nieuwe woning), zullen ze kiezen voor verbouwen. Dus kan dit een remmende werking hebben, waardoor de toch al zeer stroeve mobiliteit negatief wordt beïnvloedt. Elke maatregel die de mobiliteit positief beïnvloedt juichen wij toe, maatregelen die de mobiliteit negatief beïnvloeden betreuren wij.
Alternatief
Wij zouden veel liever zien dat de overdrachtsbelasting bijvoorbeeld ( tijdelijk) wordt afgeschaft of serieus verlaagd.
Ik verwijs u ook naar het interview wat ik had met BNR afgelopen dinsdag: Interview BNR 31 augustus
Reactie
De volgende ochtend sloeg ik mijn ochtendblad open en ik zag daar de reactie van onze collega’s van de NVM op onze visie. Het goede hiervan was dat deze wel helder was. De collega’s van de NVM vatte het fijnbesnaard en genuanceerd in één woord samen: onzinnig!
Ken je plek
Nou past ons, als kleine broer / zus van de NVM natuurlijk, bescheidenheid, dus als onze visie door NVM als onzinnig wordt bestempeld in de media, dan nemen wij dat serieus. Wij kunnen alleen maar leren in deze, dus heb ik NVM gevraagd ons te helpen waar onze onzinnigheid uit bestaat. Ik ga er van uit dat het heel druk is in Nieuwegein, want ik wacht nog steeds op het antwoord. Maar dat zal vast snel komen en wij leren graag. Zo een reactie, VastgoedPRO slaat onzin uit, is natuurlijk goed onderbouwd en beargumenteerd, dat doe je niet zo maar.
Fundering
Als wij een standpunt innemen, een visie verwoorden, dan sonderen we dat vrijwel altijd bij onze leden. Ook in deze. Wij horen gewoon dat weinig mensen gaan verbouwen als ze hun woning te koop hebben staan. Uit de berichtgeving van de NVM begreep ik juist dat zij verwachten dat mensen die hun woning te koop hebben staan, deze nu juist extra gaan opknappen om zo makkelijker te kunnen verkopen. Een van ons twee zal wel gelijk hebben. Maar je woning zwaar verbouwen om hem vervolgens te koop te zetten? Je woning te koop hebben staan en dan zwaar gaan verbouwen en te koop laten staan? Het zal wel, maar mijn bazen maken het weinig tot niet mee.
Achterban
Niet dat ik nou echt mijn gelijk wil halen, maar het is wel typerend om te zien, dat op RTV Oost een NVM collega dezelfde onzinnige mening is toegedaan als wij. Dat onze collega’s van ons vinden dat we onzin uitslaan, nou ja. Maar zullen ze nu ook dit bericht hebben aan hun eigen leden?  NVM collega op RTV Oost
"Hey joh, wat loop jij nou voor een onzin uit te slaan?" Nou ja, we zullen het merken. Ik ben benieuwd naar het antwoord, vol verwachting klopt ons hart!
TGIF,

Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten