maandag 27 september 2010

Nog een????

Hebt u al kennis genomen van de nieuwe club die u ten dienst staat? De VVOM? De Vereniging Voor Onafhankelijke Makelaars. Wel, ik ben daar sinds vandaag van op de hoogte. Als ik het mij goed herinner is dit ooit een initiatief geweest van Peter Cornelissen, de schrijver van het boek Makelaar of Maffia. Ik heb bij Felix Meurders in Vara Kassa hierover nog eens prime time op TV mogen discussiƫren met NVM collega Wim vd Kamp, toen voorzitter a.i. van de NVM. Voordat ik inhoudelijk in ga op deze club, is de naam toch wat vreemd. Onafhankelijk, ongebonden, door je te verenigen ben je niet meer onafhankelijk. Dus zodra deze club 1 lid heeft, is het bestaansrecht voorbij. Maar goed, dat terzijde.
Behoefte
Om lid te worden van VVOM dien je een legitimatie bewijs te hebben, geen criminele antecedenten te hebben alsmede een inschrijving van de KvK. Een initiatief als deze heeft dus schijnbaar / blijkbaar bestaansrecht, anders wordt dit niet opgericht. Ik ga hier niet badinerend over doen, dat getuigt niet van respect. De conclusies van Ghandi over nieuwe initiatieven respecteer ik. Deze worden eerst genegeerd, dan belachelijk gemaakt, vervolgens bestreden en dan pas geaccepteerd is wat dat betreft te waar. Maar het is wel een signaal. Ik ben echt van mening dat er te veel belangen organisaties zijn voor onze achterban. 2 brancheorganisaties, NVM en VBO en 1 beroepsorganisatie, VastgoedPRO. Mijn mening in deze hebt u kunnen lezen de afgelopen weken.
Doel
Dus een nieuw initiatief als dit, vanuit welk doel wordt dat gevoed? Vanuit consumentenperspectief? Ik denk het niet, die snapt er nu al niets meer van. Voor hen is een makelaar goed als die op Funda staat. Een makelaar of taxateur die gediplomeerd / gecertificeerd is, zit die er op te wachten? Ik denk het niet. Maar wie dan wel? Makelaars en taxateurs met een legitimatiebewijs, inschrijving KvK en geen strafblad? Nee, dit is niet cynisch bedoeld. Naast directeur van mijn club ben ik ook nog eens bedrijfsvoerder, marketeer. Met welk doel probeer je zo een club weg te zetten?
Propositie
Wat wil je aan je opdrachtgever melden? Kom bij mij, ik ben niet veroordeeld? Kom bij mij, ik heb een paspoort? Maar toch is iemand bereid om tijd, geld en energie te stoppen in dit initiatief. Er is een website, er is zelfs al een bestuursvoorzitter en er zijn vacatures voor bestuursleden. Toch is er, ga ik van uit, behoefte aan een initiatief als dit. Ik neem aan dat de voorzitter, de heer Aarts uit Eindhoven, marktonderzoek heeft gedaan en tot de conclusie gekomen is dat wij tekort schieten. Ik ken mijnheer Aarts persoonlijk niet, verder dan mijnheer Aart uit Sesamstraat kom ik niet. Maar hij zal absoluut een hoger doel voor ogen hebben. Maar met welke propositie? Het verbinden van niet opgeleide collega’s? Het verbinden van collega’s die wars zijn van tuchtrecht? Het verbinden van collega’s die een keurmerk zoeken maar dit nergens kunnen vinden?
Oh
Dat er mensen zich zullen aansluiten bij dit soort initiatieven geloof ik direct. Vrijheid van vereniging is echt een grondrecht in Nederland wat we moeten respecteren. Ik weet niet of mijnheer Aarts zich heeft gemeld bij de gevestigde orde. Bij NVM, bij VBO, in ieder geval niet bij mij. Als hij een echte vereniging wilt vormen die inspeelt op datgene wat wij niet kunnen bieden, dan had ik eigenlijk gehoopt dat hij mij had gemeld wat ik verkeerd doe. Wat ik nalaat, waaraan en waarin ik mag verbeteren. Bij mij is dat niet gebeurd, in het collegiaal overleg met NVM en VBO heeft dit ook nooit op de agenda gestaan. Ik hoop dus snel te horen wat VVOM gaat bieden aan de professie, aan de consument en aan de markt in bredere zin. Aan echte makelaars en taxateurs.

Ed

1 opmerking:

  1. Ed.
    Kijk eens op de site van VVOM http://www.vvom.nl/vvom/informatie/
    En dan weet je nog meer over deze club.
    Het is een club voor handelaars die zich ook makelaars noemen.
    Ik ben benieuwd wie zich daarbij aansluiten.

    Johan van der Leij

    BeantwoordenVerwijderen