dinsdag 7 september 2010

Nuance

Bestuurs- en staatsrecht zijn voor mij tijdens mijn opleiding geen kernvakken geweest, op het moment dat ik mijn bedrijfskundige vorming deed leek dat wat minder relevant. Slechts als Capita Selecta heb ik deze colleges mogen volgen, maar daarom niet minder interessant. Vandaag volgde ik nauwlettend de ontwikkelingen inzake de kabinetsformatie, we schrijven echt geschiedenis.
Marketing
Het vormen van een nieuw managementteam in Den Haag begint meer en meer op een pitch te lijken vanuit PR en Communicatie, waarbij ik toch wel respect heb voor de spelers. Zowel Rutte, Wilders als Verhagen dansen op een scheermes en elke zet die op de 64 vlakken wordt gespeeld is boeiend, onverwacht en onvoorspelbaar.
Media
Ik hoorde van de week een Belgische parlementariër een schitterende quote melden in de media. Nederland en België zijn bezig met een contest hoelang politieke partijen zonder kabinet kunnen. Voor de bevolking maakt het allemaal al niet meer uit. Dit plaatst het wel in een bijzonder perspectief, ik onderschrijf deze visie. Sinds P2/10 zijn wij formeel demissionair bestuurd. Water komt nog uit de kraan en de straatverlichting gaat ’s avonds nog aan.
Dagbladen
In mijn ochtendkrant stond over dit onderwerp een gefundeerd artikel vandaag. Lange formatie, is dat zo erg? Dit land bestuur je met twee vingers in de neus. Mooie kop, dat intrigeert mij. Helemaal met voorgaande in gedachte. Door een aantal deskundigen wordt de relativiteit van het belang van de regering ter discussie gesteld. Wie heeft de macht? De ambtenarij of de politiek? Bekend is dat de politieke manoeuvreervrijheid bekend is. Veel ligt vast in meerjarenplannen, punten en komma’s kunnen verschoven worden, maar besturen is een olietanker. Algemeen bekend.
Visies
Mooi is dan om te zien dat een aantal spokesman hun visie hierin etaleren. Niet de eerste de besten. Ik lees de visie van Laurens Sloot, directeur EFMI Business School op basis van zijn onderzoek. De invloed van politici op beleid wordt overschat. Ik zie het commentaar van Prem Radhakishun. Dagelijks in gesprek met politici en spin in het web die stelt dat er de laatste 20 jaar weinig door politici is bereikt. Dat hun status niet moet worden overschat. Of eigenlijk, dat de burger niet moet worden onderschat. Pieter Paul Verheggen, van marktonderzoeksbureau Motivaction onderschrijft dit. Toch een indrukwekkend bureau.
Speurneus
En als ook Adjiedj Bakas komt aan het woord. Als trendwatcher peilt hij continue de visie van consumenten, van u en mij. Zijn publicaties, boeken en interviews zijn wijdverspreid en gerespecteerd. Zijn trendboeken over Nederland en over Europa zijn bestsellers en halen de boeken top 10, al jaren lang. Toevallig ken ik hem, Adjiedj was één van mijn gastsprekers op een NSM cngres. En op basis van zijn onderzoek stelt hij ook dat de rol van politici voor de woningmarkt beperkt is. Zijn quote komt neer op het feit dat consumenten niet bezig zijn met de politiek, maar dat ze bezig zijn met de vraag, zoals altijd, kan ik het huis betalen. Niet de politiek bepaalt, maar mijn inkomensplaatje. Klinkt mij niet vreemd in de oren, op mij van toepassing.
Onvoorstelbaar
En in deze lijn komt vervolgens de persvoorlichter van de NVM aan het woord. Die bepaalt, in zijn eeuwige en oneindige wijsheid, dat de opinie van alle eerder genoemde deskundigen gelul is. Over de mening van alle geïnterviewden: Allemaal onzin. Onzekerheid bij de consument betekent dat hij niet besteed. Wij hebben nog liever géén hypotheekrenteaftrek dan onzekerheid. In de ogen van de persvoorlichter is een kabinet heilig en zijn consumenten alleen maar volgend, makke schapen.Consumenten zijn alleen maar bezig met een kabinet, dat is hun doel. Maakt niet uit wat ze beslissen, als er maar een kabinet komt, dat is hun doel in het leven, dat is hun houvast. Liever geen hypotheekrenteaftrek dan geen kabinet.
Ervaring.
Ik herken een lijn. Vorige week werd onze mening door dezelfde persvoorlichter ook al als onzin bestempeld. Meningen van deskundigen, van onderzoekers, van bureaus, alles is onzin. Behalve het woord van de persvoorlichters van de NVM. Hier moeten we mee oppassen. Ongefundeerde en ongenuanceerde opmerkingen doen onze markt geen goed. NVM is een toonaangevend merk. Ik ken de bestuurders van NVM. Dat zijn slimme mannen en vrouwen, dat zijn schakers. Die maken dit soort quotes niet, die denken na. Als op basis van stupide, onbekwame en ongemotiveerde persberichten dit wordt verwoord, dan schaadt dit de NVM. Dat is tot daar aan toe. Prima. Maak jezelf maar belachelijk, noem alles maar onzin. Maar dit straalt ook af op mijn organisatie, dit straalt ook af op de VBO, dit heeft invloed op onze markt. En daar pas ik voor. Als de NVM voor lul wil staan, be my guest. Maar maak jezelf belachelijk in je eigen kring, Hoe meer hoe beter. Maar beschadig mijn achterban alsjeblieft niet.Dat gebeurt nu wel.

Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten