vrijdag 17 september 2010

Taxatie normen

Vandaag verstuurden wij de eerste resultaten van het branchebrede overleg inzake de taxatienormen. Het Modeltaxatierapport Woningfinanciering 2010. Opgesteld door de gemeenschappelijke belangenorganisaties en bijbehorende stakeholders. Een voorbeeld hoe VastgoedPRO, NVM en VBO kunnen samenwerken. Na 9 jaar werd het wel eens tijd voor een revisie, dat was het jaar van de meest recente.
Samenwerking
Denk niet dat het hier bij blijft. Er zijn een aantal andere onderdelen die herzien gaan worden. Werkgebieden, validatie instituten, modelwaarderapporten, op vrijwel alle fronten hebben we consensus. Dat is goed, dat komt onze achterban ten goede. De ambtelijke molens nu nog voorzien van kruipolie en daar gaan we. Onze achterbannen mochten we vandaag het eerste resultaat sturen. Het resultaat van samenwerking
Forum
In dat licht denk ik weer aan de discussie over meerdere certificerende instellingen en zuilvorming binnen onze beroepsgroepen en achterban. In Nieuwegein stond deze week ten overstaande van een groep van circa 500 makelaars en taxateurs het samengaan van de certificerende instellingen ter discussie. Vanuit de taxateurs denk ik dat dit toch vrij breed wordt gedragen. Bij het voorstel werd er in ieder geval luid geapplaudiseerd. Er zijn twee rijbewijzen in Nederland, er is slechts één weg. Samen berijden we de houders dezelfde weg. Met welk doel? Ik zie het doel niet!
Belang
Wat er nu gebeurt, is dat de consument totaal geen benul heeft over de waarde van een certificering voor taxateurs. Ik daag een ieder uit op een zaterdag met mij de markt op te gaan en een willekeurige voorbijganger te vragen een certificerende instelling voor taxateurs te noemen. Ik zet er een fust bier op dat niemand dat weet te benoemen. Vraag iemand wat SCVM betekent. Een krat champagne dat niemand het weet. Of het moet net een (VBO) collega zijn. VastgoedCERT? Een herkenning van nul, ik garandeer het u.
Waardecreatie.
Dat is allemaal verspilde energie. Doordat we gefragmenteerd zijn, doordat we niet toekomen aan datgene wat echt moet gebeuren, zijn er charlatans die nog steeds het vak kunnen uitoefenen. Er dient echt concentratie van belangenbehartiging te gebeuren. Mijn bestuurders, de bestuurders van voorheen RVT en LMV, hebben het lef gehad om over hun ego’s heen te stappen. Om te gaan voor het grote geheel. Dat vergt lef, dat vergt visie. Dat vergt boven de materie staan. Dat is slechts weinigen gegeven. Dat is alleen weggelegd voor échte bestuurders.
Onvermijdelijk
Maar de wind tegen proberen te houden heeft geen nut. Zandkastelen bouwen in de branding is leuk tijdverdrijf, maar niet bestendig. Twee brancheorganisaties, één beroepsorganisatie, twee certificerende instellingen? En ondertussen een achterban die massaal rode cijfers schrijft, tarieven onder druk zien staan en hun imago zien afnemen? Dat gaat wijzigen. Dat dat gaat gebeuren is zeker. De vraag is alleen hoe en wanneer? Maar vooral ....waarom? Uit noodzaak, of uit het belang van de achterban? Laat het alstublieft het laatste zijn! Dat verspoedigt het traject!
TGIF,

Ed

2 opmerkingen:

  1. Het doet mij deugd dat onze leiders gelukkig zijn met het tot stand komen van het nieuwe model taxatierapport.
    Ik raad mijn collega taxateurs aan om dit model goed te lezen, de definitie van "marktwaarde" goed te bestuderen en de gevolgen van de kleine subtiele wijzigingen juist in te schatten.
    Het model gelezen hebbende krijg ik ook de indruk dat de drie brancheorganisaties de opname van modelwaarden lijken te steunen.
    De bereikte consensus op meerdere fronten intrigeert mij. Het zou wel leuk zijn als de brancheverenigingen deze consensus met de leden zouden delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Ed,

    Ik las met belangstelling je weblog over de executiewaarde,
    ik weet nog niet hoe ik op het weblog kan reageren maar ik doe het dan graag even op deze wijze.
    Al meerdere jaren roep ik dat de executiewaarde moet verdwijnen van het taxatierapport.
    De taxateur is als geen ander in staat een goede vrije verkoopwaarde te bepalen, maar executiewaarde is veel lastiger.
    Bij een onzekere markt en weinig kopers zal deze waarde steeds meer onder druk komen te staan, terwijl de onderhandse waarde dan meestal nog wel klopt.
    De bank zal zelf moeten bepalen welk risico men aanwil, neem even een voorbeeld een woning met een o.v.w. van € 200.000,-
    De koper kan iemand zijn met een benodigde lening van de koopsom en kosten koper, maar hij heeft een goede baan, geen schulden en een voldoende inkomen, maar hij kan zijn werk kwijtraken.
    De koper kan iemand zijn die voor deze woning € 180.000,- wil lenen, evneens geen schulden en een voldoende inkomen.
    In het eerste voorbeeld zal de bank meer risico lopen dan in de 2e situatie, wanneer wij taxeren zullen we alle twee de situatie's op dezelfde executiewaarde houden.
    Toch kan ik mij voorstellen dat de bank in de tweede situatie een minder hoog risico loopt dus een minder hoge rente, want wat wil men uiteindelijk met de executiewaarde, dit is slechts een rekenprogramma van de bank, men moet dus om en rekenen met de vrije verkoopwaarde en daarop het risico bepalen voor de bank, maar ook de NHG zal hier een omslag in moeten maken.

    Met vriendelijke groet,

    Rob Reiber.

    BeantwoordenVerwijderen