vrijdag 10 september 2010

Toeval bestaat niet

Gelooft u in Twilight Zones? Paralellen bewegingen, onafhankelijk van elkaar gebeurend met eenzelfde strekking? Bij voorkeur in hetzelfde tijdsgewricht, nog sterker, tegelijkertijd? Leuke TZ vandaag. Makelaars en taxateurs moeten bijscholen. Managers van beroepsorganisaties van makelaars en taxateurs ook. Ben ik van mening . Ik zit dus sinds gisteren weer voor de komende tijd twee dagen per periode in de schoolbanken. Een opleiding gericht over hoe beter de achterban te kunnen bedienen.
Toeval
Ik werk al weer vijf jaar voor mijn huidige bazen. Van mijn eigen alumni vereniging, mijn initiƫle opleiding bedrijfskunde heb ik altijd wel de bijscholing gevolgd. Voor mijn huidige vakgebied ben ik daar niet aan toegekomen. Nu dus wel. En wat gebeurt mij? Ik volg een opleiding, sterk gericht op de praktijk van de dagelijkse werkzaamheden als directeur van een beroepsorganisatie voor makelaars en taxateurs. Vijf jaar de tijd voor gehad, nu voor gekozen. Wat denkt u? Mijn collega directeur van de VBO, Hans vd Ploeg, kiest op exact hetzelfde moment om dezelfde opleiding te volgen
Zinvol
Zitten we dus samen in dezelfde klas om dezelfde opleiding te volgen, om te praten over ons bedrijf, onze strategie en ons toekomstig beleid. Niet goed voor Hans, niet goed voor mij. Niet goed vor VBO niet goed voor VastgoedPRO. Tenminste, op dit moment. Hans was zo sportief om, in goed overleg, even te passen en een half jaar later in te stromen, zodat we niet elkaars kroonjuwelen hoeven te delen. Dank je Hans!
Meer toeval
Vanmiddag in de pauze van de scholing, bel ik even met mijn bestuursvoorzitter. Het is vrijdagmiddag, even checken of er nog bijzonderheden zijn. Wat gebeurt, Jan Kees Duvekot (JK voor intimi) heeft net bijscholing, hercertificering VastgoedCert BV. Ik wist dat niet, hij wist het niet van mij. Alweer beiden in de schoolbanken. Kort belletje dus, we spreken elkaar later op de middag wel.
Nog meer toeval
Ik zit 1 minuut in de dieseltruck, de eerste twee dagen bijscholing zijn afgesloten. JK belt. Zit net als ik, 1 minuut in de dieseltruck om even te klankborden. Ik heb net gesproken en gedebatteerd, vanuit Verenigingsmanagement, over vakinhoudelijk onderzoek ter ondersteuning van leden. Op macroniveau, als instrument. JK belt of het mogelijk is om vakinhoudelijke ondersteuning te bieden voor leden, op microniveau, als doel. Naar aanleiding van gesprek met collega’s, taxateurs, tijdens hercertificering.
Must
Als dit soort paralellen samenkomen, is er in mijn ogen sprake van een TZ. Waar praten we over? De justificatie van executiewaarde bij taxaties. Kan een taxateur nog verantwoording dragen voor executiewaardes anno 2010, met name na een uitspraak van een rechtbank recent. Deze muis, mark my words, gaat nog een staart hebben. TZ zijn te weinig voorkomend om te negeren.
TGIF,

Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten