dinsdag 5 oktober 2010

Blik vooruit

Ik mocht vandaag aanwezig zijn bij de ledenvergadering en studie/praktijkdag van de collega’s actief in het Landelijk Vastgoed. En wij zouden niet zijn wie we zijn, als we dat niet deden op een unieke manier. Een studiedag over de zilte agrarische onderneming. Mossel- en Oesterkwekerijen, in Yerseke. Dat is voor mij een moment van genieten. Om meerdere redenen. Ten eerste ben ik zelf een bewoner van het platteland. Daarnaast, mijn gehele schoonfamilie is actief in het boerenbedrijf. En bovenal, circa 75% van mijn dorpsgenoten zijn actief in de agrarische markt, mijn hele habitat is er mee omgeven. Ik herken altijd veel. Maar bovenal doen de LV collega’s datgene wat ze moeten doen.
Onderscheidend vermogen
Als ik met woningmakelaars of taxateurs praat, begrijp ik veel. Als ik met BV collega’s praat, wordt het al wat minder. Als ik met LV collega’s praat, gaat het om zaken waar ik echt geen verstand van heb. Terwijl ik er middenin zit. De toegevoegde waarde van een LV makelaar of taxateur is enorm, die kan dingen betekenen voor zijn opdrachtgever die er toe doen. Een agrarisch ondernemer zal niet zelf optreden bij een onteigeningsproject. Een agrarisch ondernemer zal niet zeggen, ik verkoop mijn eigen onderneming, na opsplitsing in bedrijfsonderdelen. Een agrarisch ondernemer laat zich bijstaan bij een pachtcontract. Hier komt de meerwaarde van een makelaar c.q. taxateur tot zijn recht. Waarom? Omdat deze zijn meerwaarde kan bewijzen en hierop kan kapitaliseren.
VastgoedPRO
Ik mocht deze groep van collega’s toespreken vandaag, onze meerjaren strategie presenteren. In deze hebben wij één ding centraal gesteld. Weg met de bescheidenheid, etaleer je leidende rol. Want dat is wel een feit. VastgoedPRO is leidend op de agrarische markt. Dat waren we al, dat zijn wel helemaal na de toetreding van alle 20 Agriteam kantoren. En daar zijn we eigenlijk veel te bescheiden in. Terwijl dat geheel onnodig is. Er zijn organisaties die 1 boerderij verkopen en vervolgens de krant bellen om de laatste kwartaalcijfers te melden. En dit nog gepresenteerd krijgen ook. Terwijl de echte kern van de data bij onze organisatie ligt, wij zijn absoluut bepalend.
Strategie
We hebben vijf domeinen gedefinieerd waar de Landelijk Vastgoed collega’s hun expertise gaan domineren:
  1. Automatisering
  2. Data analyse en data publicatie
  3. Standaardisatie en juridische borging van contracten en overeenkomsten
  4. Publicatie van diensten en producten via het Internet (http://www.kiekn.nl/)
  5. PR strategie voor dienstverlening van services en diensten van LV makelaars en taxateurs.
Dit traject was bedoeld om binnen de periode van 2010-2013 onze rol te bestendigen. Dit gaat beter, sneller en harder dan we hadden gehoopt. In alle bescheidenheid, door de visie, inzet en betrokkenheid van onze mensen. Binnen nu en de komende drie maanden gaan we op alle onderdelen gas geven en een dominante rol innemen. Focus op het vak, focus op het belang van het lid, focus op de professie. We starten met het vakgebied LV, maar BV en Wonen/ MKB zullen snel volgen. Het dekbed mag wel weer eens opgeschud worden.

Ed



Geen opmerkingen:

Een reactie posten