donderdag 7 oktober 2010

Business as Usual?

Gisteren berichtte ik u in dit feuilleton over een aantal ontwikkelingen zie er op dit moment zich macro-economisch afspelen. Een aantal mensen durfden met naam en toenaam te reageren, waarvoor mijn dank. Dat draagt bij aan het debat, dat draagt bij aan beeldvorming en opiniering vanuit de beroepsgroep.
Anoniem
Meer mensen kiezen er voor om rechtstreeks aan mij te mailen. Ook hiervoor mijn dank. Opvallend was dat iedereen inhoudelijk reageert. Waarde lezer, alles wat ik schrijf is subject aan twijfel en andere visie, denk niet dat ik het ware woord verkondig. Ik ben wat dat betreft een aanhanger van de economische wetenschap: achteraf kunnen daar alle voorspellingen worden verklaard. Of zoals het anders wordt gedefinieerd: voorspellen is donders complex, vooral als het om de toekomst gaat.
Anders
Echter, dat was dus niet de boodschap van mijn epistel. De boodschap is: als de markt straks weer aantrekt, wat hebben we dan geleerd? Wat hebt u dan geleerd? 15 tot 25% van uw collega’s is out of business, heeft de gordijnen definitief dichtgetrokken. Maar hoe gaat u verder? Alsof het 14 september 2008 is, de dag voordat Lehmann Brothers omviel? Of hebt u nieuwe initiatieven ontwikkelt, nieuwe concepten aangeboord? Nieuwe kanalen bedacht, productdifferentiatie toegepast, communicatie kanalen aangepast?
Toeval
Wat ik u eigenlijk vroeg, hebt u de crisis overleefd door toeval, of door strategie en beleid? Allemaal doen we aan waardebepaling, begeleiding bij aankoop en begeleiding bij verkoop en beheer. Maar wat is nou uw onderscheidend vermogen. Bent u de zwarte goudvis, of de rode? Of zwemt u gewoon allemaal in dezelfde kom?
Vraag
Die vraag stel ik u graag. Daar daag ik u in uit, om daar over na te denken. Daarvoor organiseren wij www.NSM5.nl Om uit uw comfortzone te stappen en na te denken. En echt uzelf de vraag te stellen: Heb de crisis overleefd met mazzel of ben ik een goede ondernemer en heb ik tijdig mijn strategie en beleid aangepast. Gaat u de discussie met mij aan? Ik ontmoet u graag in november in Zeewolde!

Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten