dinsdag 26 oktober 2010

Content

Op dit moment wordt er door een heel team hard gewerkt aan de voorbereiding van het Vijfde Nationaal Symposium Makelaardij, NSM5. Via de website www.nsm5.nl kunnen collega’s zich aanmelden voor dit festijn, wat momenteel ook volop gebeurt. Leuk is om te zien dat er velen zijn die een reactie geven. De meeste iets in de trend dat ze elk jaar komen en er weer naar uitzien. Ook zie ik regelmatig berichten dat men uitziet naar de sprekers, die worden al boeiend ervaren
Programma
Van één trouwe bezoeker kregen we zelfs een leuk compliment, hoe krijgen jullie toch elk jaar weer zo een programma afgestemd. Leuk compliment, maar mag ik u meenemen in de opzet hier naar toe? Het is namelijk niet zo dat we zomaar wat sprekers bij elkaar sprokkelen, nee, daar wordt echt over nagedacht.
Onderwerp
Elk jaar weer beginnen we met een groot leeg wit vel, en gaan we over het onderwerp nadenken. Daarbij gelden twee kernwaardes: Wat is actueel en wat is nog niet eerder belicht afgelopen weken/maanden. Er moet wel sprake zijn van toegevoegde waarde. Heel bewust laten we de vak inhoud achterwege. U wordt al doodgegooid met hercertificering, PE verplichtingen en andere vaktechnische bijeenkomsten. Noodzakelijk en goed, maar niet altijd even boeiend en leuk. Dat willen we wel bereiken. Iedereen moet een leuke dag hebben en ook iets opsteken, er moet een boodschap inzitten.
Vaststellen
Als onderwerp kwam dit jaar heel sterk naar voren dat makelaars en taxateurs op de drempel van een ommekeer staan. Dat er echt veranderd moet worden, wil men succesvol bezig kunnen blijven of worden. Een brede economische crisis heeft zijn sporen achtergelaten en een heleboel vaste waarden en normen bestaan gewoon niet meer. Vaste aannames, dat deden we altijd zo, is echt passé. Het ondernemerschap in 2011 moet en mag echt anders; het thema van NSM5: Ondernemend 2011: Business as Usual?
Laden
Toen we het thema hadden vastgesteld, moest dit geladen worden. Je praat over veranderen, over evolueren, over groei, over innovatie. En niemand heeft moeite met veranderen, maar niet wilt veranderd worden. Zolang je zelf aan de knoppen zit is er niets aan de hand. Als het wordt afgedwongen gaan mensen steigeren. Dus kijk je naar de kern van verandermanagement.
Opsplitsen
Als je iets wilt veranderen, dan is eerst een kritische zelfreflectie nodig. En als ondernemer moet je na die zelfreflectie gaan kijken op welke bedrijfsonderdelen ga ik veranderen. Dat is doorgaans op gedrag, dat is op marketing, dat is op management en op het ondernemerschap zelf. En als je dit concludeert, hoef je "alleen nog maar" de toppers uit te zoeken die verstand hebben van deze topics.
Programma
En je krijgt dan een Jan Kees Duvekot, die als bestuursvoorzitter van VastgoedPRO die kritische zelfreflectie durft te delen. Wat doen wij nog niet optimaal, hoe kunnen wij verbeteren. Dan laat je Marinus Knoope vanuit het topic gedrag zijn visie geven. Dan doet Henry Robben, hoogleraar Innovatieve Marketing op Nyenrode, dit op het gebied van marketing. Ben Woldring neemt u mee in vernieuwend ondernemerschap en Ben Tiggelaar neemt u bij de hand op verandering vanuit management perspectief. Zie hier, programma klaar. En vervolgens vragen we Humberto Tan deze onderlinge verbindingen gedurende de dag met u te delen. Locatie zoeken en het lijkt alsof je in een half uurtje het geheel regelt.
Muis
Maar wat doet die muis er toch steeds bij, krijgen we op dit moment vaak te horen. Tja, dat zal voor u wel duidelijk worden als u aanwezig bent bij de opening van NSM5. U kunt zich nog registeren, op uw komst, op uw visie wordt gerekend! www.nsm5.nl
Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten