donderdag 21 oktober 2010

Innovatie in de makelaardij!

Ik had vandaag een afspraak die echt boeiend was. Met een makelaar. Maar vooral ondernemer, die bezig is met een nieuw concept. Nu krijgen wij bijna dagelijks te maken met mensen die het ei van Columbus hebben uitgevonden en dit via ons willen distribueren, maar deze afspraak liep net andersom. Een ondernemer die met een initiatief bezig is, waar ik graag meer van wil weten.
Paint the Picture
We zij met z’n allen bezig met het terugdringen van kosten. Met het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Niet uit luxe, maar uit noodzaak. Wat we weg kunnen laten moeten we schrappen, maar waar we goed in zijn moeten we uitvergroten. Toch? Op die manier vergroot je rendement en bespaar je kosten. In mijn model moet je dat doen in een hoogconjunctuur, maar velen doen dat pas als het slecht gaat.
Rollen
Dit betekent dat je moet gaan kijken naar outsourcing, naar inkopen per dienst. Niet meer integraal aanbieden, doch slechts op afroep. Binnen mijn organisatie, binnen VastgoedPRO, zijn we zo volledig ingericht. Het cafetaria model wordt volledig toegepast. Kost per uur iets meer, per jaar bespaar ik kapitalen. En ik ben flexibel en professioneler dan ooit. Ik zag nu ook dit initiatief op operationeel makelaars niveau.
Services
Waar bent u als makelaar of taxateur nou echt goed in? In mijn ogen in dealmaking en in factfinding. Twee Engelse termen, maar u begrijpt wat ik bedoel. Bent u een administrateur, een uitwerker? Nee, ik hoop dat u ondernemer bent, op weg naar morgen. Dat u het hier en nu uitbesteed, maar bezig bent met de business. U bent een ‘hunter’, op zoek naar nieuwe kansen. Toch? En als u de kans hebt benut, gaat u verder; op weg naar de volgende. Aan uw medewerkers besteedt u de afhandeling uit, binnen uw wensen, eisen, termen en definities. Maar als ondernemer kijkt u vooruit, wat nu is, is geweest.
Ondersteuning
Hierbij maakt u gebruik van derden. Van een partij als VastgoedPRO. Wij ontzorgen u op het gebied van collectieve belangenbehartiging, van dienstverlening, automatisering, juridische ondersteuning, vakinhoudelijke bijdrage, noem maar op. Maar de business, die moet u zelf doen. Als zelfstandig ondernemer, of als deelnemer binnen een franchiseketen. En juist daar zag ik een nieuw concept. Net op dat kruisgebied, is een ondernemer actief.
Support
Als je nu de ondernemer zelf ondernemer laat zijn, de brancheorganisatie laat ondersteunen op macro niveau, maar de ondernemer ondersteunt op micro niveau, ligt daar een kans. En daar geloof ik in. Iemand die namens u de koopakte opstelt. Het taxatierapport uitwerkt. Namens u de bemiddelingsopdracht bepaalt en tegelijkertijd als coach, als consultant u adviseert op bedrijfsvoering. Een platform biedt voor klankborden, netwerken en samenwerking. Ondersteuning en uitvoering. Een beetje een hybride vorm tussen een franchise en branchevereniging. Maar gericht op operationele excellence. Hier is volgens mij echt markt voor.
Kansen
Ik sprak hier vandaag met de grondlegger over, op sociale media als Linkedin gaan er al discussies over. Volgens mij ligt hier een mooie markt open. En wie hem nu pakt…. Dit past zo ontzettend goed in het concept van http://www.nsm5.nl/ !

Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten