woensdag 20 oktober 2010

Wiens brood men eet...

VastgoedPRO werd benaderd door de redactie van het blad Vastgoed, met het verzoek of wij inzage willen geven over de kosten van het lidmaatschap van VastgoedPRO. En wat je daar voor terug krijgt
Kosten
Toen LMV en RVT gingen fuseren hebben we één ding gezegd: er moet transparantie zijn voor het lidmaatschap en de bijbehorende kosten. Overal was het een wirwar van kosten. Commissie hier, regio daar, PR zus, deelname dit, vergadering dat, plaatsing zus en zo, noem maar op. Een scala aan kosten maken het vreselijk ondoorzichtig, met name door alle structuren die er zijn in de markt. De een heeft zijn eigen certificeringskosten, de ander zijn PE kosten waar verplicht aan deelgenomen moet worden, de volgende heeft weer weet ik voor wat kosten.
Onzin
Wij hebben gezegd, stop daarmee. Wees transparant, wees duidelijk. Wij hebben gewoon een streep getrokken. Je betaalt voor het lidmaatschap €1650, that’s it. Niet meer niet minder. Geen gezeur, geen verbogen kosten. Daarnaast, ben je makelaar, dan betaal je €1050 voor uitwisseling en CRM, als taxateur €180 voor taxatie software. Zo eenvoudig is het, er is niet meer, het is niet minder. Wil je via ons andere diensten inkopen? Dat kan, dat kost geld. Het is altijd goedkoper bij ons dan bij derden, maar of je het wel of niet doet, maakt ons niet uit.
Inzicht
U weet dus altijd bij ons wat de kosten zijn, geen discussie over mogelijk. Wij leveren deze informatie aan bij de redactie van Vastgoed en krijgen vervolgens het concept artikel te lezen. Dat is dus echt lachen. Wij leveren een scala aan diensten, die men facultatief kan inkopen. U wilt hercertificeren? Wij zijn door onze samenwerking met KPE altijd €25 goedkoper dan alle andere aanbieders. Wij bieden fiscale ondersteuning, juridische ondersteuning, onbeperkt en zonder kosten.
Service
Wij hebben vakadviseurs in dienst, praktijkcollega’s / RMT’s , die op inhoudelijke vraagstukken ondersteuning bieden. Onze accountmanagers zijn het aanspreekpunt voor praktijkvragen. Voor communicatie en marketing vragen hebben wij onze MarCom adviseurs die ondersteuning bieden. Op het gebied van beleid en ondersteuning hebben wij een volledige FTE ter beschikking die als vraagbaak dient. Daarnaast hebben wij circa 25 collega’s die als commissie leden info verstrekken op inhoudelijk gebied. Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan met de services die we bieden.
Conclusie
Zoals gezegd, dan zie je het resultaat van de redactie. VastgoedPRO is de meest uitgeklede organisatie. Niet correct, integendeel. Je levert aan wat je doet, dat wordt allemaal weggelaten en dat is de conclusie. Daar moet ik maar mee leven. Vervolgens wordt gemeld dat de NVM een organisatie is die per jaar €250 rekent voor het lidmaatschap. Als ik het schema zie, zie ik dat VBO voor BV leden de jackpot rekent, iets van ruim €5000, wij met €1650 in de middenmoot zitten, maar dat het lidmaatschap van de NVM slechts € 250 per jaar is.
Rekenen
Dan denk ik, hoe kan dat nou? Iets van 120 fte in Nieuwegein, 4000 leden. Op basis van €250 lidmaatschap is dat bij elkaar circa 1 mio omzet. Mijn organisatie heeft iets van 800 leden en wij hebben een hogere omzet. Het dubbele. Op elke 40 leden heeft NVM circa 1 medewerker in Nieuwegein. VBO heeft/had met 1000 leden circa 40 medewerkers, op elke 25 leden 1 medewerker. Wij hebben circa 800 leden en 12 fte, iets van 70 leden per medewerkers.
Help!!!
Hoe kan dat nou, wat doe ik fout? Volgens de hoofdredacteur van Vastgoed tenminste:
  • NVM – 4000 leden – 120 fte - € 250 lidmaatschap
  • VBO – 1000 leden – 45 fte - € 5000 lidmaatschap (max, iets van € 1400 voor taxateurs)
  • VastgoedPRO – 800 leden – 12 fte - €1650 lidmaatschap
Vraag
Is er sprake van kinderarbeid bij de NVM? Slavernij? Herkennen NVM leden zich bij het feit dat ze per jaar €250 betalen aan de NVM? Of, is er nog wel sprake van journalistieke professionaliteit bij Vastgoed? Betalen VBO leden €5000 per jaar? Herkennen die zich hierin? Worden VastgoedPRO leden uitgekleed? En betalen NVM leden een schijntje maar krijgen ze alles?
Journaille
Ik wordt regelmatig, zo niet dagelijks gebeld door journalisten. Dat geldt voor mijn collega vd Ploeg van de VBO, dat geldt voor Hukker van de NVM. Die journalisten doen allen één ding. Doorvragen. Schrijft men bij Vastgoed maar op wat gedicteerd wordt? Is er nog sprake van onafhankelijkheid? Natuurlijk hoor ik ook de verhalen van het bijklussen van de hoofdredacteur. De gebruiker betaalt. Congresje hier, voorzitterschapje daar. Maar als je in je blad dit soort zaken gaat melden, dan heb je volgens mij een probleem.
Stelling
Ik weet wat mijn achterban per jaar betaalt. Ik weet dat als geen ander dat wij scherp zijn met onze tarieven. Het hoogste kwaliteitsniveau, maar tegen de beste prijs. Ik daag elke andere organisatie uit. Als Roel Smit als hoofdredacteur van Vastgoed met droge ogen gaat publiceren, conform het artikel wat hij ons heeft verzonden, dat NVM leden per jaar €250 voor het lidmaatschap betalen, meer niet, dan zeg ik mijn baan op. Dan ga ik koffie serveren bij PSH Publishing in Arnhem. Dat is de uitgever. Ik reken aan mijn leden €1650 per jaar. Voor een volledig lidmaatschap als kantooreigenaar. De NVM doet dat volgens Vastgoed voor € 250 per jaar? Voor een volledig lidmaatschap? Kom je koffie bij ons langsbrengen in Lelystad Roel als het niet blijkt te kloppen? Ik ben benieuwd wat er in de volgende editie staat. En maal alvast de bonen. Maar ik wordt langzaam maar zeker wel verdrietig van het niveau van Vastgoed.

Ed

5 opmerkingen:

  1. Hier volgt de brief waarmee Roel Smit, hoofdredacteur Vastgoed, reageert op bovenstaande blog.


    Beste Ed,

    Je weblog heb ik uiteraard gelezen. Dat je een mening geeft over Vastgoed en over de tariefstelling van makelaarsorganisaties is uiteraard prima. Ik vind echter dat je met dit weblog op twee manieren de fatsoensgrenzen flink overschrijdt.

    Ten eerste door de manier waarop je omgaat met nog niet gepubliceerde informatie. Vastgoed heeft de drie makelaarsorganisaties naar hun tarieven gevraagd en vervolgens het eerste resultaat van deze navraag aan de betrokkenen voorgelegd. Dat gebeurt vanuit het oogpunt van journalistieke zorgvuldigheid om alle partijen in de gelegenheid te stellen de gegevens te checken. Zo willen wij namelijk werken. Uiteraard gebeurt dit vertrouwelijk; waar mensen werken worden immers fouten gemaakt. Ook in dit geval zijn door verschillende partijen correcties aangebracht. Door hieraan voorbij te gaan, publiceer je op je weblog onjuiste informatie. Omdat je dit bewust doet (je weet immers dat deze informatie niet voor niets aan de drie makelaarsorganisaties is voorgelegd) neem ik je dit zeer kwalijk.

    Punt twee is de passage in je weblog waarin je mijn onafhankelijkheid ter discussie stelt (“Natuurlijk hoor ik ook de verhalen over het bijklussen van de hoofdredacteur. De gebruiker betaalt. Congresje hier. Voorzitterschapje daar.”). Ik weet niet precies waarop je doelt, maar ik heb de indruk dat het te maken heeft met mijn optreden als discussieleider op het jubileumcongres van VBO Makelaar. Ik zeg hierover twee dingen. Ten eerste dat ik als eigenaar van een communicatieadviesbureau inderdaad andere activiteiten heb dan het hoofdredacteurschap van Vastgoed. Alleen al om belangenverstrengeling te voorkomen liggen deze activiteiten echter in het geheel niet op het terrein van de makelaardij. Het leiden van een forumdiscussie over kwaliteitsborging in de makelaardij past uitstekend bij mijn rol als hoofdredacteur van Vastgoed. Ik heb daaraan – ik zal het eerlijk bekennen – net als de forumleden een mooi boeket bloemen overgehouden. Die hebben best nog lang gestaan.

    Bij Vastgoed beraden we ons op hetgeen ons te doen staat. Een weblog mag dan een lage drempel hebben, er zijn grenzen aan wat je kunt schrijven. Ik zal in elk geval de overige makelaarsorganisaties van mijn reactie op de hoogte brengen.

    Met vriendelijke groet,

    Roel Smit
    Hoofdredacteur Vastgoed

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie het definitieve artikel met spanning tegemoet. Het zou fijn zijn als er nu echt eens een goed overzicht komt wat de verschillende verenigingen nu werkelijk kosten. Maar ik heb dat nu bij voorbaat al mijn twijfels over. Als de heer Smit bij voorbaat zelf al niet snapt dat als volgens hem de contributie bij de NVM € 250 is, bij de VBO € 5.000 en bij VastgoedPRO € 1650 er misschien toch iets niet helemaal klopt, dan heb ik weiing vertouwen in de vergelijking. Maar van € 250 per jaar kan de NVM mij noteren als lid. Ik vrees alleen niet dat dat gaat lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het recente artikel over de bijdrage aan kantoorautomatisering klopte ook geen hout van. Vergelijking raakte kant nog wal, appels met peren vergelijken. Ik ben realworks gebruiker maar de tarieven die vermeld werden zijn mij niet bekend.

    groet Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ed krijgt vertrouwelijk een concept stuk over vergelijking van kosten bij vakclubs. Ed heeft in ZIJN club 1 FTE per 70 leden, alhoewel dat niks zegt over de kosten die per lid worden gemaakt, vind Ed dat nou een belangrijk vergelijkingspunt. Het kan dus niet zo zijn dat HIJ met ZIJN club ongunstig uit de vergelijking komt. Wat concept,wat nou vertrouwelijkheid, wat nou zorgvuldigheid, wat nou ter correctie, niks mee te maken. Direct van dik hout zaagt men planken. Afbranden die hap en wel direct. Aan het werk herkent men de meester!

    Ik wens de leden van Vastgoedpro sterkte met zo'n meester.

    Ron

    BeantwoordenVerwijderen