maandag 8 november 2010

Innovatie

Mocht u het nog niet vermoeden, ik ben een bevoorrecht mens. In het kader van NSM5 mocht ik de afgelopen dagen in gesprek zijn met verlichte geesten. Sprekers die volgende week donderdag hun visie op ondernemerschap zullen delen met u. Ik mocht al even stiekem een sneak preview hebben, praten over de doelstelling en de achtergrond. Samen met mijn collega Dagmar Vermaazen die als project verantwoordelijk de echte inhoudsdeskundige is en die u volgende week hopelijk ook zult ontmoeten.
Humberto
Als eerste hadden wij, hoe toepasselijk in het Olympisch Stadion, een sessie met Humberto Tan, welke een leuke wending nam. Uiteraard spreek je alle procedurele zaken door, maar je komt ook op de inhoud van de makelaars en taxateurs professie. En natuurlijk had hij hier een mening over. Natuurlijk heeft elke Nederlander overal een mening over, dus een BN’er ook. Maar Humberto had recent de exercitie achter de rug om een pand te kopen.
Ervaring
Je praat dan echt over de prijsklasse waar u graag in wilt verkopen, ook nog een keer in A’dam. De familie Tan is echter vrij druk, zowel hij als zijn vrouw, dus wilt ontzorgt worden. Maar is ook bereid daar voor te betalen. Er wordt niet geselecteerd op de goedkoopste makelaar. Of het goedkoopste pand, maar op dat wat het meest aansluit. En in vrijwel alle gevallen, als er contact werd opgenomen met een makelaar, werd er als er informatie werd gevraagd over een pand, niet doorgevraagd. Dat verbaasde hem, dat verbaasde mij. Ik noem maar iets. Dag mevrouw, pand ABC, dat lijkt mij wel wat. Heeft het twee badkamers? Nee mijnheer, sorry, slechts 1. Oh, jammer, ik zoek iets met twee badkamers. Nee sorry, deze heeft er maar 1. Okay, dag mevrouw. Dag mijnheer.
Dus
Gelukkig doet u dit niet, maar in alle, echt alle gevallen dat contact opgenomen werd, was dit de ervaring. Dus stelde Humberto mij en Dagmar de vraag hoe dit nou kan. En weet u wat? Wij hebben het antwoord niet. Volgende week gaat Tan er dieper op in. Waar het met name leuk wordt, zijn buurman is … de voorzitter van de MVA, de NVM afdeling Amsterdam. Nou ja, anekdotes volgen weldra.
Ben
De volgende dat was ook leerzaam. Een gesprek met Ben Tiggelaar . Iets van een uur sprake we over de markt, zijn analyse was vlijmscherp en terzake doende. In mijn bescheiden mening is VastgoedPRO geen merk. Dat geldt voor ‘mijn’ organisatie, maar ook voor de andere 2. U denkt er maar het uwe van. Wij zijn op z’n best een keurmerk. Maar consumenten willen herkenning, willen bevestiging van kwaliteit. Dat doet AH, dat doet de HEMA, dat doet RABO, dat doet McDonalds. Franchise brands zijn een merk, ketens zijn een merk, filiaal bedrijven zijn een merk, een marketing instrument. Dat is heel wat anders dan een beroeps- of brancheorganisatie. Dat is een ander metier. Wij zijn geen marketingformule. We zijn een vereniging met de focus op belangenbehartiging. Uw organisatie is het merk.
Keuze
En in gesprek met Tiggelaar meldde hij een punt waar ik zelf niet over had nagedacht. Wordt onderdeel van een franchise brand. Ondernemer, let op, wordt onderdeel van een franchise merk. Een marketing merk. Maar doe je dat niet, let nu echt op! Doe je dat niet, ontwerp dan je eigen concept. Leg je opdrachtgever, je klant, uit dat jij de eerste vestiging bent van een revolutionair concept, een merk, wat de mark gaat veroveren! Zo simpel, maar in mijn ogen briljant. Allemaal doet u aan waardebepaling, verkoopbegeleiding en aankoopbegeleiding. Vertel mij maar waar uw core business nog meer uit bestaat. Maar als u geen onderdeel bent van een bewezen concept, zorg er dan voor dat u de eerste bent van een bewezen concept.
Luisteren
Wij gingen hierover verder in detail. Mag ik u verzoeken om hier verder over na te denken? Kom anders langs de 18e , grote kans dat als u het van de visionairs zelf hoort. Grote kans dat u er wat mee kan. De eerste van een keten die de markt gaat veroveren. Briljant!

Ed

http://www.nsm5.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten