dinsdag 30 november 2010

Scheren en knippen

Vanmiddag was er bij ons bij VastgoedPRO een studiegroep aankoopmakelaardij. Een serie initiatieven van een groep leden, verdeeld over drie locaties in Nederland, die de kansen en uitdagingen van dit onderwerp uitdiepen. Vanuit deze studiegroepen komen initiatieven en voorstellen, die omgezet worden in producten en diensten waar alle leden van kunnen profiteren. Zie hier de kern, de basis van een beroepsorganisatie. Maar goed, dat is niet de berichtgeving van vandaag.
Ondernemerschap
Na afloop kwam een collega even buurten, iets wat ik altijd op prijs stel. Voorafgaand mocht ik al met een collega uit Katwijk uitgebreid discussiëren over de taxatiemarkt en wat daar nodig is, achteraf mocht ik de visie en vragen horen van een Noord Hollandse collega.
Vraag
Zijn vraag was heel reëel en rechtstreeks: Ed, wat moet ik nou met mijn bedrijf? Een goed draaiende makelaardij, continue circa 100 panden in de verkoop, vet zwarte cijfers en courtage die tegen de 2 procent aanloopt. Okay, 60 tot 70 uur per week werken, 2 gecertificeerde makelaars, twee mens ondersteunend personeel. Maar tegen de stroom in gaat het goed. Moeten we nou gaan investeren, moet ik een bedrijf overnemen? Of moet ik gewoon de muts over de oren trekken en afwachten? Kwart over vier, dinsdagmiddag, Ed, vertel het mij!
Tja
De eerste vraag die je kan stellen, is mijn organisatie er voor dit soort vragen? Wij zijn een beroepsorganisatie, kijken naar de beroepsinhoudelijke kant. Maar we zijn ook steun en toeverlaat voor leden. Dus elke vraag is welkom! Is dit ons vakgebied? Moeilijk, als geen ander heb ik hiervoor vier jaar in de college banken gezeten, dit is waar bedrijfskunde om gaat. Maar wat is ons / mijn advies waard? Wat de gek er voor geef denk ik dan, zolang ik er geen consultancy tarief van €250 per uur aan hang. Maar goed, wat is wijsheid.
Verkoop
Voor menig ondernemer is zijn bedrijf zijn pensioen. Ik vraag me echter af, sorry collega’s, of op dit moment dit nog reëel is in ons vakgebied? Het gaat niet best in onze bedrijfstak, we zitten aan het einde van de dip. Is het op dit moment een goed advies om een succesvolle ondernemer te adviseren overnames te doen? Een politiek correct antwoord is natuurlijk makkelijk en veilig. Maar als belangen organisaties moeten wij de ramen aan twee kanten open zetten en in beiden gevallen naar buiten kijken. Dus wat is mijn advies? Nogmaals, voor wat het waard is, bescheidenheid siert de mens
MBO
Op dit moment is het aankopen van een makelaarskantoor een uitdaging. Op dit moment is het te koop zetten van een makelaarskantoor een uitdaging. In mijn visie kan de markt binnen nu en de komende 4 tot 6 maanden wel eens behoorlijk kantelen. De noodzaak of de wens om een kantoor over te nemen kan wel eens verschuiven. Intrinsieke en organische groei is altijd gezonder dan acquisitie groei. En voor uw oudedag reserve? Als de markt omslaat, kan uw opgebouwde kapitaal nog wel eens fors veranderen ten opzichte van de waan van vandaag. Wie geknipt en geschoren wordt, kan beter even niet bewegen. Als kapper of als gekapte.

Ed

1 opmerking:

  1. Hoi Ed,

    Heb net een flink stuk geschreven op mijn blog over mijn verwachtingen voor de woningmarkt in 2011. Ben normaal best een optimist, maar zie toch echt weinig lichtpuntjes dit keer :-)

    Ik neem aan dat je met de opmerking 'binnen nu en de komende 4-6 maanden wel eens behoorlijk kantelen' bedoelt dat het kantelt naar de positieve kant? Want dat zie ik niet zo 1-2-3 niet gebeuren...

    vr. gr. Arno Wingen

    BeantwoordenVerwijderen