dinsdag 2 november 2010

Hebben makelaars lef???

Zo een blog, heeft dat nou nut voor mij als makelaar? Die vraag krijg ik vaak. Ik heb daar een wel doordacht academisch antwoord op. Weet ik veel! Ik kan echt geen antwoord geven op uw persoonlijke omstandigheden. Mag ik echter wel een casus met u delen? Als u een blog had gehad, was deze deal, dit verzoek, misschien bij u terecht gekomen.
Consument
Ik wordt begin oktober, via mijn weblog, benaderd door een consument, ze heet Miriam. De kop van haar mail: laatste strohalm. Miriam schrijft me dat ze haar huis al een tijd te koop heeft staan en dat ze echt zwaar teleurgesteld is in makelaars. Miriam woont weliswaar in een moeilijke regio, in de buurt van Roermond, maar toch. De collega’s die bezig zijn geweest met de verkoop van haar huis, hebben uitgeblonken in drie dingen. Plaatsen van het object op een website (Funda etc), plaatsen van een bord in de tuin en plaatsen van een advertentie.
Respect
Daar houdt het mee op. Tenminste, dat is wat ze heeft gemerkt. Aanvangsprijs circa 380.000 pietermannen, lijkt me toch een leuke deal om te bemiddelen. Als je een % courtage vangt, factureer je toch even €4k. Ik wordt daar warm van. Bereid om ook te zakken in prijs. Maar ook bereid om te stijgen in courtage, mits de makelaar maar bereid is om echt zijn passie te leggen in de verkoop. Om echt haar belangen te behartigen. Om voor haar deal te gaan.
No shit
Praat ik over onzin? Nee, Miriam is bereid om zelfs een factuur van €10.000 te accepteren, mits de makelaar waar voor zijn geld kan bieden. Mits die inzichtelijk kan maken wat hij doet voor zijn geld, mits die resultaat boekt. Mits die een gesprekspartner is, die zijn klant serieus neemt. Hogere beloning valt ook nog over te praten. En wat bieden de makelaars als service? Een bord in de tuin, een plaatsing op een website en een advertentie in een krant. WOW!!!, dat is onderscheidend vermogen, dat denk ík al. Laat staan Miriam.
Noodkreet
En na al die tijd meldt ze mij dat ze mijn blog heeft gelezen. Of ik een laatste strohalm wil zijn. Miriam heeft het vertrouwen in makelaars verloren en zelf een website gemaakt. Let op, een website waar mening makelaar een puntje aan kan zuigen. Ik geef de URL nog even niet. En ze gaat over tot het betere handwerk en doet het zelf. Of ik wil helpen.
Dilemma
Ja, dat wil ik best. Ja ik ben van mening dat ik via Internet haar huis kan verkopen, via social media. Als ik mijn Web 2.0 kanalen inzet gaat mij dat lukken. Ben ik van overtuigd. Maar ik ben directeur van een beroepsorganisatie van makelaars. Dus dien ik eerst op te komen voor het belang van mijn makelaars. Dien ik die eerst in de gelegenheid te stellen haar pand te verkopen. Een fictief pand? Een fictief verhaal? Nee mijnheer, mevrouw. De foto die u op deze blog ziet ís écht het pand van Miriam. Mogelijk dat een regionale collega het herkent. Dit is gewoon de werkelijkheid! Uw werk, maar via internet bij mij terechtgekomen. Ik ken Miriam niet, behalve van vijf, zes mails. Ik weet dat ze een teleurgestelde consument is in onze beroepsgroep. Ik weet dat ze mijn blog leest. Dit had ook uw blog kunnen zijn. Maar via het web komen wij zakelijk bij elkaar!
Deal
Ik heb Miriam gemeld dat via sociale media, via Web 2.0 ik haar pand kan vermarkten. Dat ga ik doen, maar alleen als makelaars geen aanbod kunnen doen om haar pand te verkopen. Dus, collega's, aan u de keus. Wilt u €10k verdienen? Kom dan wel graag met een aanbod en een doordacht plan. En met een garantie. Maak me niet uit welke. Maar kom niet aan met de ouderwetse courtage, een bejaarde h-a-h advertentie, het klassiek tuin bordje of een gaaaaaap Jaap.nl plaatsing. Dat is mijn eer te na, dat is de professionele makelaar de eer te na. Ik weet dat makelaars inventief zijn, ik weet dat makelaars bereid zijn om tot het uiterste te gaan om hun klant te servicen. Ik weet dat Miriam teleurgesteld is. Gaan we een deal maken? Komt niemand met een voorstel? Ga ik het dan zelf doen?
Dus…
Dames en heren. Bovenstaand pand mag verkocht worden, regio Roermond. Miriam is bereid om u serieus te belonen, dat vecht u zelf maar uit. De vraagprijs, idem dito. Hebt u belangstelling of een mening? Laat het me weten. Durft u de deal aan? Kom met een plan, ik zal Miriam informeren. Aan haar de keus om te beslissen. Als het u lukt, zal ik in dit feuilleton uw verhaal vermelden. En in het kader van transparantie: ook ik doe dit niet voor niets. Als tegenprestatie wordt Vlaai verwacht voor mij en mij collega’s op kantoor. En als het op vrijdag wordt verkocht, een krat bier en witte wijn voor de borrel. U bent uitgedaagd!!

Ed
NB: over drie minuten gaat deze blog ook naar Miriam, aan haar om haar URL van haar website wel of niet bekend te maken en haar gegevens te delen met de lezers van dit feuilleton.

13 opmerkingen:

  1. Makelaars die dit op pakken mogen mij benaderen om te vragen hoe ze social media in kunnen zetten voor deze case. Ik ben benieuwd hoeveel er reageren. age@bluebear.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessante veronderstelling.

    Dus social media gaat werken boven de traditionele media? Is lastig te meten.

    Ik doe beide; noemen we object marketing, maar zie tussen traditioneel en social media echt geen winnaar verschijnen als het om resultaat gaat.

    Maarrrr.... eens dat je dus niet alleen op traditionele media moet leunen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het mooie van sociale media is nu juist dat het - mits je daarvoor de juiste tools inzet - wél meetbaar is, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het plaatsen van een advertentie in het lokale sufferdje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is mijns inziens juist een verkeerd uitgangspunt om te stellen dat de woning
    verkocht kan worden via internet/social media. De fout die juist gemaakt wordt is
    teveel te vertrouwen op de geijkte middelen. Meestal gaat dit ook wel goed maar
    in dit soort gevallen moet de makelaar de woning ZELF gaan verkopen.

    Dus niet op internet plaatsen en wachten maar bijvoorbeeld actief de buurt in gaan
    en tevens onderzoek doen waarom de woning niet wordt verkocht.

    Overigens ben ik niet tegen de inzet van social media (integendeel zelfs) maar dit
    zou slechts complementair moeten zijn aan de activiteiten van de makelaar.

    Een beter uitgangspunt is dan ook om te stellen dat de makelaar op zoek moet gaan
    naar de juiste kopers in plaats van te wachten op de juiste kopers via internet.
    Dat de er kopers zijn ben ik van overtuigd, ze moeten alleen nog gevonden worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo,

    Ik heb Ed of indirect Miriam aangeboden gebruik te maken van mijn diensten die ik binnenkort ga aanbieden via mijn nog te bouwen website: www.woning-presentaties.nl . Hieronder een overzicht van wat ik te bieden heb.

    - Plaatsen van een poster in Abri's (Bushokje/Vitrines)
    - Bekend maken via Twitter
    - Bekend maken via Marktplaats Admarkt
    - Bekend maken via Google Adwords
    - Eigen URL en Woningpresentatie op eigen website
    - Verkoopstyling
    - Fotopresentatie van een fotograaf met verstand van internetfotografie
    - Videopresentatie die op de eigen website én op youtube geplaatst kan worden.

    De kracht zit hem erin dat je alles combineert. Daarmee creëer je exposure. Daarmee verkoop je je huis, gegarandeerd!

    Mijn stelling is dan ook: Dat er kopers zijn ben ik van overtuigd, ze moeten alleen de woning nog zien te vinden!

    Voor meer info: info@woning-presentaties.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Ed & Miriam,

    Ik heb eerder op je oproep gereageerd en zelfs kosteloos onze diensten aangeboden. Als het bovenstaande je aanspreekt, dan moet je zeker nog even reageren; wij gaan namelijk veel verder. Als je weet hoe je Social Media op een juiste manier kan inzetten, dan kan het de kans op verkoop vergroten. De meeste makelaars roepen alleen maar welke woningen ze nu weer in de verkoop hebben en hoeveel ze nu weer verkocht hebben. Actief positief heet dat. Klinkt leuk, aar verveelt erg snel.
    Nogmaals....wij zijn geen makelaars maar marketeers gespecialiseerd in de makelaardij. www.dutchmarketingcenter.nl.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wil als gecertificeerd VBO makelaar deze uitdaging graag aangaan! Het lijkt me mooie pilot voor mijn nieuwe concept. Deze gaat 1 januari 2010 van start. Ik werk in tegenstelling tot veel collega's niet lokaal maar landelijk en heb me gespecialiseerd in objectmarketing. Voor lokale kennis maak ik gebruik van een netwerk van onafhankelijk taxateurs. Kijk voor meer info over mijn werkwijze op www.objectmarketing.nl. En ja ... HuisRoermond.nl is nog vrij!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste meneer Van De Bijl,

    Ik snap niet waarom u rept over "een gaaaaaap Jaap.nl plaatsing" ik mis de onderbouwing.Kunt u mij dat eens uitleggen?

    Jaap.nl heeft namelijk 2 miljoen bezoekers per maand waarvan 750.000 uniek. Daarentegen gingen er volgens het Kadaster in 2009 130.000 woningen van de hand en zal dit naar verwachting in 2010 hetzelfde zijn. Het is daarom zeer aannemelijk dat in ieder geval de serieuze huizenzoeker (ook) op Jaap.nl kijkt. Verder in aanmerking nemende dat een serieuze huizenzoeker de aankoop van een huis niet van één bron laat afhangen.

    Tot slot denk ik dat het adopteren van andere platvormen naast funda.nl, zoals Jaap.nl maar ook een huizenzoeker.nl in het belang van zowel de makelaar(verenigingen vbo en vastgoedpro) als consument is. Het verstevigd uw onderhandelingspositie t.o.v. funda en daarmee dalen de tarieven. Dit financiële voordeel verstevigd uw concurrentiepositie en kunt eveneens naar de consument vertalen. Of aanwenden voor andere verkoop bevorderende activiteiten zoals door u en collega's hierboven beschreven.

    Kortom, ik zie graag uit naar uw reactie. Verder wens ik Miriam veel succes met de verkoop.

    Met vriendelijke groet, Reinier Reijneveld

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste meneer Van De Bijl,

    Ik snap niet waarom u rept over "een gaaaaaap Jaap.nl plaatsing" ik mis de onderbouwing.Kunt u mij dat eens uitleggen?

    Jaap.nl heeft namelijk 2 miljoen bezoekers per maand waarvan 750.000 uniek. Daarentegen gingen er volgens het Kadaster in 2009 130.000 woningen van de hand en zal dit naar verwachting in 2010 hetzelfde zijn. Het is daarom zeer aannemelijk dat in ieder geval de serieuze huizenzoeker (ook) op Jaap.nl kijkt. Verder in aanmerking nemende dat een serieuze huizenzoeker de aankoop van een huis niet van één bron laat afhangen.

    Tot slot denk ik dat het adopteren van andere platvormen naast funda.nl, zoals Jaap.nl maar ook een huizenzoeker.nl in het belang van zowel de makelaar(verenigingen vbo en vastgoedpro) als consument is. Het verstevigd uw onderhandelingspositie t.o.v. funda en daarmee dalen de tarieven. Dit financiële voordeel verstevigd uw concurrentiepositie en kunt eveneens naar de consument vertalen. Of aanwenden voor andere verkoop bevorderende activiteiten zoals door u en collega's hierboven beschreven.

    Kortom, ik zie graag uit naar uw reactie. Verder wens ik Miriam veel succes met de verkoop.

    Met vriendelijke groet, Reinier Reijneveld

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik snap niet zo goed waarom u op uw website zoveel spelfouten maakt. Persoonlijk zou ik niet snel in zee gaan met iemand die (informatieve) teksten publiceert, maar zijn/haar Nederlandse taal niet op orde heeft...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Christine,

    Bedankt voor je feedback betreffende de spelfouten. Mocht je nog meerdere suggesties hebben dan hoor ik dat graag!

    Met vriendelijke groet,

    Reinier

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik wordt??????? Tja, wat moet dat worden?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Beste Ed,

    Er is net een nieuw initiatief gestart: http://www.mijnwoonportaal.nl dat dit gemakkelijk er gratis maakt. Het is een soort social media verspreidings-motor die goed werkt. Je zet je huis er simpel op en deze wordt automatisch aan Twitter, facebook etc toegevoegd. Het verschil in de benadering is dat de website zelf een pagina met je huis publiceert die gewoon blijft staan, itt die nadere initiatieven die alleen Tweeten. Tweets en upates zijn namelijk zeer vluchtig en hebben een heel beperkt bereik. Primair doel van MijnWoonportaal.nl is dan ook Google zichtbaarheid van je huis op pagina 1.

    Doe gerust mee op mijnwoonportaal.nl

    BeantwoordenVerwijderen