dinsdag 9 november 2010

VVE belang

Wordt u net als ik zo overdonderd met berichtgeving over ons vakgebied? Als ik alleen al vandaag kijk waar ik wat over mag melden, dan puilt echt de agenda uit? Mag ik even wat hoofdlijnen duiden?

• Kraakwetgeving en ontruiming! Betreft de woningmarkt.
• Opname m2 winkelruimte gestegen, met dalend resultaat.
• Activiteit en resultaat Agrarische makelaars positief.
• Zesde maand op rij stijging verkoopprijs woningen. Uw domein.
• Meest recente uitgave van Vastgoed op de mat. Kijk even naar het artikel over de verschillen in contributie tussen VBO, NVM en VastgoedPRO. Wat een schande. Ik weet nog dat José Schellekens eindredacteur was. José was verantwoordelijk voor journalistiek. Wat hier gebeurt? Bah! In mijn dorp krijg je al snel de naam als zijnde te koop voor vleselijke gemeenschap. Ik heb hier eerder over bericht, ik heb toen reacties laten staan. Als er nieuwe komen van de zich verkopende, worden ze gedelete. Makelaars en taxateurs onwaardig.
• Berichtgeving in FD en AD over sociale media in de makelaardij. Ik hoop dat u mijn interview op Radio 1 hebt gehoord.
• Wat ook boeiend was, de berichtgeving rondom de VVE’s. Hebt u het gevolgd?
VVE
De inbreng van VVE’s wordt subject aan vermogensopbouw. Hoe moeten we dat plaatsen? De overheid stelt dat VVE’s , verenigingen van eigenaren, verplicht moeten opbouwen voor onderhoud. Lijkt me logisch, heb ik nooit bezwaar op gehoord. Dus, braaf als we zijn, doen we dat.
Maar dan
We bouwen als appartement eigenaar vermogen op voor (langdurig) onderhoud. Dat is goed, dat is verantwoord. Dus er komt opgebouwd kapitaal. En wat zegt nu de nieuwe schatbewaarder, namens het pas aangestelde ADHD kabinet? Belasten dat vermogen! En wat zegt VVE Belang, mijn collega die optreedt namens de appartementseigenaren? Foei, niet doen
Analyse
Een eerste idee? Beiden hebben gelijk. VVE collega Fred Schuurs wordt terecht boos. De overheid zegt je moet reserveren. Okay, dat doe je, en je bouwt vermogen op. En wat zegt dan dezelfde overheid? Je hebt vermogen, dus ik ga je belasten. Je hebt vermogen, dus je betaalt vermogensbelasting. Ja, dat is lekker zegt Fred, dan verlies ik altijd. Volgens mij denkt u dat Fred gelijk heeft. Dus zegt Fred, ik mag belastingvrij opbouwen. En u denkt, ja, daar zit wat in. Denk ik weer. Dat u dat denkt.
Nope
Volgens mij niet. Ik ben eigenaar van een huis. Ik heb onderhoud, dat weet ik. Daarvoor moet ik ook centen opzij zetten, dat zet ik op mijn spaarrekening. En als dat boven de €40k komt, gaat bij mij de meter lopen. Hoppa, daar casht mijnheer de Jager. Waarom wel vrijgesteld bij Vve bezitters en niet bij mij? Dan wil ik ook vrij kunnen reserveren. Heeft iemand begrip voor mijn vermogen boven de €40k? ik hoop het, maar zie het somber in. Dus waarom wel bij appartement bezitters
Oneigenlijk
Wat is dan het verweer? Wij moeten het storten en kunnen er niet meer aankomen. Ja, dank je de koekoek, denk ik dan. Ik kan twee dingen doen met mijn huis. Optimaal onderhouden en een hoge prijs garanderen. Of verwaarlozen en waardedaling accepteren. In beide gevallen keihard invloed op de waarde. Als ik het geld achterhoudt, ben ik het ook weer kwijt. Als ik het investeer als bezitter rendeert het. Toch? Zo ook de VVE, Fred. Als je vermogen opbouwt voor het onderhoud van je appartement, wordt het meer waard. Doe je het onderhoud niet, maar stop je het geld in een fonds, idem dito Dus vertaalt zich dat in de marktwaarde.
Dus
De blauwe envelop is zeker niet mijn favoriete post. Maar in deze, heb ik niet zoveel op met het beleid en de visie van VVE belang. Dat is jammer, omdat er meer is wat ons bindt dan wat ons scheidt. Het belang van een gezonde woningmarkt. En VVE belang is in mijn ogen een zeer waardevolle partner in onze markt. Die moeten we koesteren, die moeten we helpen dit soort uitglijders te voorkomen. Dus...

Ed

1 opmerking:

  1. Binnen de VvE sector zijn er vaak vragen en onduidelijkheden. Wie heeft er nu gelijk? En wanneer heb ik recht op iets? wordt het niet tijd om het systeem niet wat makkelijker te maken denk ik dan? Geen idee hoe verder... maar moet wel mogelijk zijn toch?

    BeantwoordenVerwijderen