woensdag 10 november 2010

Woningmarkt centraal in het nieuws

Goh, dat is me toch ook wat. Bericht ik u gisteren dat de actualiteiten over onze markt wel erg hard gingen, vandaag was het nog hectischer. En dat allemaal op 1 dag. De eerste kamer die met een plan komt voor afschaffing H-woord. NHG komt met aanpassing Loan to value / Loan to income beleid. VEH meldt opleving vertrouwen consument in woningmarkt. TU Delft meldt wegzakken vertrouwen consument in woningmarkt. Metro meldt status inzake woningruil. De publieke omroep heeft na het 18.00 journaal een item over sociale media. Wordt de makelaar overbodig?l
WOW!!!
En dat allemaal op één dag. Ik weet niet of u in staat bent om dit allemaal te blijven volgen. Voor mij is het mijn werk, dus zit ik aan de media gekluisterd, maar ik vraag me soms af of een gemiddelde makelaar hier wel allemaal tijd voor vrij kan maken. Terwijl het toch, in mijn ogen, echt essentiële informatie is. De trein dendert maar door, alles en iedereen heeft een mening.
Interview
Ik werd vanmiddag gevraagd om tegen 15.30 aanwezig te zijn op de redactie van het FD, de studio van BNR, om hierover van gedachten te wisselen. Laat ik één onderwerp van de discussie eruit halen. De Eerste Kamer die een stelling inneemt over de hypotheekrente aftrek. Dit bevreemdt mij toch. De EK is natuurlijk een politiek orgaan bij uitstek, maar is er voor het afkeuren of goedkeuren van wetten, kort door de bocht. De werkelijkheid is iets anders, maar goed.
Debat
Als er al een debat wordt gevoerd in de EK, is dat op voordracht van voornomen besluitvorming in de Tweede Kamer. Voor zover ik weet is de EK volgend en niet initiërend. Maar het lijkt nu of de EK in plaats van toetsend en reflecterend, van plan is om normatief zo niet initiërend bezig te zijn. Over het onderwerp H-woord. Dit, terwijl in de TK er en meerderheid is, om dit te laten zoals het is. En dit, terwijl de inkt van het regeer c.q. gedoog akkoord nog niet eens droog is. En dit, terwijl er Q1/2011 EK verkiezingen zijn.
Vreemd
Dat is toch allemaal raar. Ik begrijp het wel, ik zie ook wel de framing and spinning , maar de gemiddelde Nederlander snapt dit toch niet? Is er net ruimte voor vertrouwen en groei van de mobiliteit op de woningmarkt, komt men vanuit de oppositie met deze spierballen show. Zelfs in de EK is er nog geen meerderheid voor het standpunt, is er nog 1 zetel te kort, er zijn er slecht 37 voor. En in de TK sneuvelt dit direct. Maar de consument denkt weer. Oppassen, misschien gaat het toch nog mis. Nog maar even uitstellen. Weg herstel, als je niet uitkijkt.
Anyway
Wilt u mijn visie horen op dit geheel. Tevens in gesprek over de andere onderwerpen, ook met de heer Schiffer van de NHG. Klik dan even op de twee links als onder. Ik heb de pauzes er even uitgehaald, scheelt weer wat tijd, u heeft het druk zat.

Ed

Interview voor de pauze

Interview na de pauze

Geen opmerkingen:

Een reactie posten