donderdag 2 december 2010

Sinterklaas

Collega's, nog drie nachtjes slapen, dan is het zover. De Goedheiligman komt langs. Of niet, u weet zelf of u zich heeft gedragen het afgelopen jaar. Wel, ook binnen het vastgoed mag er gelachen worden, moeilijke tijden of niet. Dus vandaag een anekdote uit mijn LMV oude doos. Het is al weer dik drie jaar terug dat ik in een mooi café, in Letland, Riga om precies te zijn, een goed glas karnemelk dronk.
Collegiaal overleg
Deze Yogidrink werd genuttigd samen met mijn collega's van de NVM en VBO en Bert Nagtegaal, toen Manager Bouw bij de NEN. In het kader van de normalisatie van de makelaardij in Europa overlegden wij met onze collega's uit de EU staten en op één of andere manier hadden we het over optredens in de media. Bert wist te vertellen hoe hij in 2003, geheel op eigen initiatief en idee, alle kranten, radio en TV programma's had gehaald. Met name het Jeugdjournaal, daar was hij zeer uitvoerig te gast geweest.
TV optreden
Wat had deze rekel gedaan? Ten eerste moet je weten dat Bert een ontzettende levensgenieter is, met wie je vreselijk kan lachen. Werkzaam als manager bij NEN, het Nederlandse Normalisatie Instituut. Op een druilerige namiddag zat hij zich thuis te vervelen en had de fles wijn open voor zich staan, het was eind november 2003. In een dol dwaze bui besloot hij, bij gebrek aan betere invulling die dag, een normalisatie te schrijven voor het Sinterklaas feest. De fameuze NEN norm 0512. En al typend kwam de eerste inhoud op papier, de volgende fles wijn op tafel en de grootste aaneenschakeling van doldwaze feitelijkheden rondom het Sinterklaas feest stroomden uit het brein.
Normeren maar!
De volgende dag hier nog eens goed naar gekeken, correcties doorgevoerd en binnen 48 uur was deze norm geboren. Mooi opgemaakt op formeel NEN papier en al gniffelend en vol binnenpret de mail verzonden naar het ANP. Niet vermoedende dat binnen twee uur alle kranten, radioprogramma's en TV rubrieken en met name het Jeugdjournaal en het Sinterklaasjournaal voor de poorten bij de NEN in Delft zouden staan en hier bloedserieus op in gingen. Variërend van belachelijk dat de NEN zich hiermee gaat bemoeien tot wat fantastisch dat er nu eindelijk eens wat structuur komt in deze materie en hoogste tijd dat er wat aan de wildgroei wordt gedaan. En eerlijk is eerlijk, als je de Norm leest die Bert toen heeft geschreven, kan je toch niet anders doen dan breed, zeer breed glimlachen.
Golden oldie
Waarschijnlijk de meest leesbare NEN norm die ooit geschreven is, ik kan hem u van harte aanbevelen! En afgelopen maandag, ik weet niet of u op Radio 538 Evers Staat Op hebt gehoord? Ook hier was weer het hersenspinsel van Bert te horen. Het blijft een hilarisch document. Met het naderende Kinderfestijn in het vooruitzicht, wil ik hem u niet onthouden. Ik koester nog steeds mijn persoonlijk exemplaar wat ik van hem kreeg. Hier beneden kunt u hem zelf tot u nemen. Heerlijk avondje is gekomen…..
Dutch delegation, Bert Nagtegaal, NVM/VBO/LMV Riga 2007
Ed

2 opmerkingen:

  1. Geweldig document. Afgelopen zondag voor Sint gespeeld en ondanks de hilariteit die het lezen opleverde, heb ik er toch ook echt dingen uitgehaald waar ik als hulpsint niet aan had gedacht...wist voorheen niet van het bestaan af, werd me door een collega toegezonden...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste heer Van de Bijl,

    Ik weet niet of dit de juiste plaats is maar ruim een maand geleden schreef u een prikkelende blog over de verkoop van een woning via Social Media (http://vastgoedpro.blogspot.com/2010/11/uitdaging.html)

    u zei o.a. het volgende : "Ja ik ben van mening dat ik via Internet haar huis kan verkopen, via social media. Als ik mijn Web 2.0 kanalen inzet gaat mij dat lukken."

    Gezien alle media-aandacht die er over dit onderwerp is op dit moment ben ik benieuwd of dit u ook gelukt is en hoe.

    Komt er nog een UPDATE-Blog??

    BeantwoordenVerwijderen