maandag 13 december 2010

Solidariteit

Ik weet niet of u het merkt, maar het valt mij wel op. Er is in mijn ogen steeds meer en steeds vaker sprake van verharding binnen onze beroepsgroep. De verhouding tussen makelaars en taxateurs onderling, in welk verband dan ook, staat meer en meer onder druk. Helaas in negatieve zin. Dat dit gebeurt is een afgeleide van onze omstandigheden. Dat moet je duiden, maar dat moet je ook omkaderen.
Status
Onze markt staat onder druk, als geen ander hebt u dit gemerkt de afgelopen 26 maanden, sinds het omvallen van Lehmann Brothers. Alles, maar dan ook echt alles, is onder druk vloeibaar geworden, met een pijnlijke realiteit die zijn weerga niet ken. Even een inkijk in “mijn” organisatie.
VastgoedPRO
Wij hebben sinds 1 januari 97 nieuwe kantoren als lid mogen verwelkomen. Top! Maar we gaan ook per 1 januari afscheid nemen van 62 kantoren. 1 was ontevreden met het beleid en stapt over naar de NVM. 1 kantoor werd overgenomen door een VBO collega. Maar de overige 60 kantoren hebben de deur gesloten en stoppen er mee. Uitgaven zijn groter dan de inkomsten, de energie is niet meer op te brengen, het kan gewoon niet meer uit. En een aantal kantoren hebben we moeten royeren wegens betalingsachterstand. Dat is nog wel het meest pijnlijke van alles, maar onderdeel van ondernemerschap.
Triest
Niemand gunnen wij dit. Maar let wel. In 2001, toen het vak nog beschermd was, waren er circa 3.500 beëdigd makelaars en taxateurs. Met circa 220.000 transacties bestaande bouw. In 2008, op de top van de hype, waren er 14.000 inschrijvingen bij de KvK als makelaar, taxateur of anders betrokken bij vastgoedtransacties, met 210.000 transacties. Taart, schoteltjes en vorkjes, dames en heren.
Status
Wat er nu gebeurt, is dat de collegialiteit ten koste gaat van de solidariteit. Het is ieder voor zich, het is de rattenkolonie geworden. Excusez le mot. Ik hoorde vorige week, vanuit topbestuurders van onze markt, dat de prijs van woningen nog met 20% omlaag moet en het aantal kantoren met minimaal 25%. Alleen dan is er weer sprake van gezonde verhoudingen.
Glazen bol
Ik kan dat niet onderschrijven. Mijn gevoel is dat de prijs van woningen binnen nu en de komende zes maanden alleen maar gaat stijgen. Kijk naar uw markt. Maar het aantal aanbieders van makelaardij services? Zolang ik nog zie dat huisvrouwen, schoolverlaters, afgekeurde bouwvakkers en ontslagen visverkopers zich van maandag op dinsdag makelaar noemen en woningen gaan verkopen? Zolang een afbreuk c.q afbraak tarief voor wanprestatie door consumenten wordt gezien als een goede deal, maak ik me echt zorgen.
Signaal
Denk niet dat u en ik met dit geluid wegkomen. Zolang een jochie met puisten, twee dorpen van mijn woonplaats verwijderd, 19 jaar oud, zich onder de noemer van een franchise makelaar noemt en voor 0,4% woningen verkoopt en anno 13 december 2010 16 woningen in de verkoop heeft, doe ik iets fout. Maar doet ook u iets fout. U bent gediplomeerd, u bent gecertificeerd. Maar een puistenkop van 19 jaar krijgt de deal. Zijn VMBO opleiding is niet gelukt, schrijven en lezen lukt nog net, maar hij krijgt toch de deal. Het toont aan dat wij als brancheorganisaties iets verkeerd doen. Maar het toont ook aan dat de echte makelaars en taxateurs hun verhaal niet verkocht krijgen. Ik doe iets fout, maar hoe lossen we dit samen op? We worden geknipt, we worden geschoren. Maar zonder visie, zonder missie en zonder waarde, komen we nergens. Hoe gaan we dit oplossen? En zeg niet dat dit mijn probleem is en dat "wij" er voor worden betaald om dit te doen, was de wereld maar zo makkelijk! U bent al professional als eerste verantwoordelijk!

Ed

1 opmerking:

  1. zodra we bereidt zijn om te delen en een ander ook wat gunnen zal het tij keren. via de overlevering heb ik begrepen dat het in de jaren 50 en 60 ook zo ging, iedereen zette zijn bordje bij een huis dat te koop stond, niks mis mee maar de collegialiteit was ver te zoeken. In de jaren 70/80 is er het uitwisselings systeem ontstaan en zijn makelaars gaan samenwerken wat ten goede kwam aan de collegialiteit en het zaken doen. Ik denk dat we terug moeten en het in een nieuw jasje moeten stoppen. zodra je kan delen kan je ook vermenigvuldigen, niet alleen ego maar ook altruisme

    oja complimenten voor je blog, ik was even lid vastgoedpro en de club draag ik nog steeds een warm hart toe

    BeantwoordenVerwijderen