vrijdag 17 december 2010

Sommigen snappen er niets van

Behoorlijk wat collega’s reageerden eerder deze week naar aanleiding van een toch behoorlijk onbegrijpelijke actie van Zuka. U weet wel, zo een woningportal waar toch altijd een bepaalde zweem omheen hangt waarvan je denkt, tja…
Dom
Wat werd er nu weer gedaan door deze personages. U als makelaar weet als geen ander dan dat het voortbestaan voor zo een site afhangt van twee zaken: content en traffic. Heb je geen aanbod (content) dan kijkt er niemand op je site (traffic). Nou zijn er sites die er voor kiezen om onbetrouwbare informatie te plaatsen, om toch maar aanbod te hebben. Die doen dit middels spidering. Dubieus en onbetrouwbaar, maar je moet toch wat. Of je laat makelaars hun aanbod op jouw site plaatsen. Of particulieren.
Desperate
Hoe wanhopiger een site hoe meer ze alles maar toelaten. Zucca is dus sterk afhankelijk van makelaars om hun aanbod op deze site te plaatsen. Waarom makelaars dat doen zal wel een reden hebben, als het goed is voor de business zal dat wel een doel dienen. Al zet je je pand op de Donald Duck site, als je daarmee verkoopt, kan ik me dat voorstellen. Maar goed, het is dus wel aan deze sites oom de relatie met hun leveranciers goed te houden.
Doelgroep
Maar wat doen die grapjassen van Zuca? Die gaan vervolgens naar Jan en alleman, inclusief makelaars, een mailingactie sturen of ze die dure makelaars ook zo zat zijn? Hun letterlijke quote: Dus heeft u verhuiskriebels , maar geen zin in een dure makelaar? Wilt u zelf de touwtjes in handen hebben bij de verkoop van uw woning, eventueel met hulp met de juridische aspecten?
Duhhhhh
Er zal wel een briljante marketingstrategie achter liggen, maar ik als makelaar zou dan wel helemaal klaar zijn met mijnheer Zukka. Mijn aanbod zou van Suka afgehaald worden, als je zo wordt behandeld, als je opdrachtgever zo wordt benaderd dan ben je daar toch helemaal klaar mee? Makelaars vragen om hun aanbod te plaatsen op Suca. En dan als Suga consumenten adviseren niet te werken met 'dure makelaars'? Zuka Sucks!
TGIF,

Ed

12 opmerkingen:

  1. haha, ik ken je aversie tegen Zuka maar ik heb die mail idd ook gehad en met de wenkbrauwen omhoog gelezen.

    Zuka had Dimo al overgenomen; overal koppelingen met de makelaars via hun CRM en inderdaad nu frontaal in de voet geschoten...

    dom!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @anno nym: er is geen proebleem maar zoekhaar is nou eenmaal niet wat we zoekah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er klinkt behoorlijk veel frustratie in dit stuk. Vind ik zwak! Mijn mening is dat je een sterke concurrent als Zuka niet omlaag moet halen om jezelf sterk te voelen! Als je business goed loopt en je een goede vakman bent, dan benader je onze concurrent met respect en probeer je daarvan te leren! Dit heet vakmanschap!!! Dit is wat mist bij veel collegae en daarom staan we als makelaars zo zwak in de opinie! Beetje meer zelfrespect mag wel!
    Zuka doet het goed en het zou juist krachtig zijn om ze iets eervoller te benaderen! Respect voor de ander begint met zelfrespect!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik kreeg ook deze mail en het verbaasde mij dat ze aan de ene kant zeggen dat je dom bent als je een makelaar inschakelt en aan de andere kant vragen ze je hulp in de vorm van een kerstgeschenk, uit nieuwsgierigheid heb ik gereageerd en ik heb een postcode gebied toegewezen gekregen, de persoon die ik sprak wist nauwelijks uit te leggen hoe het systeem werkte maar wist wel te vertellen dat als ik 350,- per maand overmaak ik alle leads voor aan- en verkoop plus hypotheek leads krijg toegewezen, contract heb ik gekregen maar zal hem niet tekenen. Mijn idee is dat een wanhoops poging is, makelen is volgens mij partijen bij elkaar brengen en internet is een manier/etalage en ik denk dat het geen bedreiging is maar een extra tool.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Afzijken van initiatieven is zo ongeveer het makkelijkst wat we kunnen doen. Wat een individuele makelaar, de brancheverenigingen of een directeur van een branchevereniging van Zuka vinden is niet relevant. Als de consument Zuka ziet zitten, dan zal Zuka marktleider worden.
    Laten we nou eens opereren vanuit eigen kracht en laten we nou eens de koe bij de horens vatten om ons vak als vak in de markt te zetten. ik zou twee agendapunten willen aandragen.
    1. Erkennning en bescherming van het vak van makelaar;
    2. Het afschaffen van de huidige valideringspraktijk voor woningtaxaties, waarvan de normen, opgesteld door NVM, VBO en Vastgoedpro, per 1-1-2011 nog onzinniger zijn dan ze al waren.

    Jeroen van Vliet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Anoniem,
    ten eerste krommen mijn tenen bij mensen die wel een mening hebben, zelfs durven te reageren maar dit vervolgens anoniem doen, maar dat terzijde.

    Het probleem is volgens min dat Zuka eerst bezig is met het werven van makelaars zowel per mail als per telefoon om te komen tot een samenwerking, genereren van leads etc. om vervolgens de klanten van deze makelaars erop te attenderen dat ze best zonder makelaar afkunnen.
    Als je het hebt over respect denk ik dat bij Zuka het respect naar de makelaars toch echt ver te zoeken is.
    Je kiest ervoor om samen te werken met makelaars of met de particulieren, samen kan ook maar laat dan wel iedereen in zijn waarde.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste makelaars,

    Zuka heeft als doel de consumenten te ondersteunen bij de verkoop van hun woning. Er heerst veel frustratie omdat in hun ogen de makelaar niet actief genoeg is, deze groep is zeer groot en Zuka.nl ondersteund deze groep. Echter uit onderzoek is gebleken dat diezelfde consument in het verkooptraject vaak afhaakt bij de eerste bezichtiging en dan alsnog er voor kiest om (weer) een makelaar in te schakelen. Wij hebben Zuka.nl daarop verdeeld in 200 postcodegebieden en elk gebied wordt digitaal en exclusief gekoppeld 1 makelaar. Dus iedere makelaar die aan een postcodegebied is gekoppeld verzameld alle data van consumenten die in het proces alsnog kiezen een makelaar in de arm te nemen. Dit gaat geheel digitaal en is een groot succes. De consument heeft de controle en vrijehand maar indien ze alsnog professionele hulp willen is de makelaar in hun postcodegebied de eerste die contact heeft met deze consument. Zuka.nl helpt dus beide kanten al realiseren wij ons dat de lijn tussen consumenten en makelaars zeer dun is. Maar alle consumenten in uw postcodegebied inclu. alle hypotheek aanvragen komen automatisch in uw email/crm. Daarnaast hebben wij een socialmediaplatform Twitter/Huizentweets.nl die exclusief werkt met Zuka waarbij u 50.000 consumenten bereikt per tweet! dus conclusie: Zuka is een speler die zeer actief is naar de consumenten maar diezelfde consument is uw toekomstige klant!

    Funda is van de NVM en Zuka is van iedereen!

    p.s. iedere aangesloten makelaar krijgt ook nog GRATIS advertentieruimte in zijn postcodegebied.

    Ik sta open voor kritiek en ben altijd bereid om u te woord te staan indien u vragen heeft.

    Met vriendelijke groet,

    Ron van Veldhoven

    rvanveldhoven@zuka.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  8. "Dom"
    "Desperate"
    "grapjassen"
    "Donald Ducksite"
    "Zuka Sucks!"

    Wat een bijzonder stuk!
    Ik lees hier voornamelijk een beledigend, subjectief en emotioneel relaas van Ed.

    Niet professioneel, ik adviseer Ed zijn baan op te zeggen en bij de Telegraaf te gaan werken. De lezer van die krant zijn gek op zulke "stukjes".

    Kritiek is goed, zo maak je eventuele samenwerking en saamhorigheid in de markt een stuk sterker, maar vaklieden die elkaar online afkraken (vergeet niet, dit blijft vele jaren terug te vinden) is uitermate zwak.

    Volgende keer niet meer zo emotioneel in de pen klimmen. Daar heeft niemand iets aan, doet de reputatie ook niets goeds.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb de bewuste mail ook gehad en er direct op gereageerd richting het zuka team. Ook al is de mening van een individuele makelaar niet relevant ik heb toch alle publicaties van mijn woningen op zuka stopgezet. Zo ga je niet me je KLANTEN om.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ik vind is dat directeuren van brancheverenigingen soms teveel een personencultus ontwikkelen.
    Meneer Van De Bijl schrijft graag en veel. De vraag is nu: zoekt hij zichzelf of zoekt hij de oplossing?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lekkere promotie voor de makelaars dit stuk. Als iemand je buitensporige tarieven aan de kaak stelt gelijk in een blog gaan huilen. Sterk hoor.

    BeantwoordenVerwijderen