donderdag 9 december 2010

Valkuilen en bloopers

Het ondernemen als makelaar en taxateur is vandaag de dag geen geringe opgave. Niet allen het feit dat er zwaar weer over de BV Nederland heentrekt, of beter, er een windkracht 10 in OZ land woedt. Ook het vermogen om u te onderscheiden ten opzichte van uw concurrent, uw ‘peer group’ is essentieel..
Consument
Uw opdrachtgever kan te kust en te keur kiezen met wie deze in zee gaat. Sommigen denken door met de prijs te stunten een goed alternatief te bieden. In mijn ogen is dat niet verstandig. Wat heeft Feyenoord, 010, op dit moment nodig? De goedkoopste spits? Of de beste spits die hen van het degradatiespook kan verlossen? Als de markt is zoals die is en u zegt dat uw tarief lager is dan die van wie ook, dan weet ik al waar ik mee te maken heb.
Waardecreatie
Nee, het gaat er juist om dat u de beleving van uw opdrachtgever kan beïnvloeden. Dat u in zijn of haar huid kan kruipen en samen bepalen wat de beste strategie is om te kopen of te verkopen. Dat lukt u niet in een gesprekje van 15 minuten als iemand vraagt of u wilt komen om het huis mogelijk in de verkoop te nemen. Daarvoor zult u een relatie moeten opbouwen, daarvoor zult u uw opdrachtgever moeten leren kennen. Maar bovenal, zult u moeten opvallen voor uw consument. Het feit dat u uw voornaam en achternaam gebruikt en daar het woord makelaar c.q. taxateur achter plakt is echt niet genoeg.
Strategie
Waar het om gaat is dat u een gewogen beleid voert, op basis waarvan de consument niet anders kan dan voor ú te kiezen. Deze moet niet om u heen kunnen, die moet het gevoel hebben dat als hij voor een ander kiest, dat er dan iets niet klopt. Dat staat en valt met uw eerste indruk, uw eerste gesprek, uw eerste kennismaking. U krijgt daarvoor maar één keer de kans. En vandaag de dag mag u gewoon geen kansen missen.
USA
Of we het nou leuk vinden of niet, marketing komt overwaaien vanuit de VS. We lopen hier in Europa altijd net een beetje achter, uitzonderingen daargelaten. Ook op uw vakgebied. In de VS zijn ze daar al wat verder mee. Ik kreeg deze week van een USA bedrijf een propositie hoe zij hun makelaars begeleiden en ondersteunen. Dat zag er goed uit. Een onderdeel hiervan was een powerpoint van tips en adviezen wat wel en niet te doen. Die deel ik graag nmet u, mogelijk dat u het kunt gebruiken als food for thought.

Valkuilen en tips
Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten