woensdag 5 januari 2011

Advocaat van de Duivel

Vandaag een duale blog. De kans is groot dat u aanvankelijk denkt,, mwoa, die van de Bijl snapt het wel. Maar dat u afsluit met het idee, die is gek! Aan u de keus, maar ik daag u wel uit om na te denken over uw eigen bedrijf.
Notariaat
De kans is niet ondenkbaar dat u nota hebt genomen van het laatste voornemen van de ledenvergadering van het notariaat om niet langer de courtage van taxateurs en makelaars te betalen via de derdengelden regeling. Ik zal u de details betalen, maar ultimo komt het er op neer dat de notaris niet meer zorgt voor afrekening bij de overdracht. Uw factuur wordt niet meer op deze wijze betaald, als het doorgaat. En die kans is niet ondenkbaar.
Klantonvriendelijk
Het notariaat ligt al onder druk, doordat steeds minder consumenten hun dienstverlening waarderen en zeker niet begrijpen. Op geen enkele wijze wordt inzichtelijk gemaakt wat hun toegevoegde waarde is, het wordt gezien als een noodzakelijk kwaad. Een klerk maakt een standaard document op voor een akte, met een hoop gedoe wordt dat gepresenteerd en vervolgens komt er een dikke factuur. Gedwongen winkelnering. Op geen enkele manier kan duidelijk gemaakt worden waarom de kosten van de ene notaris 400% bedragen van die van een ander, het product blijft identiek. De marktwerking slaat dan ook een bres in deze beroepsgroep.
Standpunt
Bovenstaand is gechargeerd, maar op menig internet fora kom je dit tegen. Dan is het zeer vreemd, als al niemand begrijpt wat je doet, dat je dan klantonvriendelijke maatregelen gaat nemen, zoals het stoppen met dienstverlening en service aan je opdrachtgever. En je toeleverancier. Waar momenteel iedereen kiest voor toegevoegde waarde, inspelen op de beleving van de cliënt, kiest het notariaat voor vervreemding van de opdrachtgever en zich opsluiten in de Ivoren Toren van de rigiditeit. Niemand vraagt om deze maatregel, niemand profiteert hiervan, ik durf zelfs te stellen dat ultimo het notariaat hier de eigen positie mee verzwakt. Door je machtspositie ten koste van je natuurlijke habitat te onderstrepen en je te vervreemden van de maatschappij, verlies je nog meer dan je al hebt gedaan.
Gelopen race?
Is het feit al daar? Nog niet helemaal, maar ondanks protesten vanuit de eigen beroepsgroep, de stakeholders en de opdrachtgevers, lijkt men deze stoerdoenerij coute que coute door te willen zetten. Ik denk dat de consument uiteindelijke de verliezers is op korte termijn en de marktgerichte notaris al vrij snel daarna. Verstikt in regels van theoretici en beleidsbepalers zal de goedbedoelende notaris hierdoor pijn gaan voelen. In de wijze waarop men hem of haar waardeert en uiteindelijk nog meer in zijn knip, dan nu al het geval is. Want slimmeriken zullen een oplossing vinden en dit uitbuiten.
Makelaars en taxateurs
Maar wat nu voor u? Volgens mij is dit een mooi moment voor u. Uiteraard zijn wij, VastgoedPRO en soortgelijken, op alle vlakken bezig uw belangen te behartigen. Maar volgens mij is dit ook een kans. U bent ondernemer. En bij ondernemen hoort…. Ondernemersrisico! Ook debiteurenbeleid en debiteuren risico. Dat wordt nu bijna 100% afgedekt door de notaris. Welke ondernemer kent dat? Bestelt u de schilder? Die schildert (of verft?) en stuurt daarna de rekening. En moet maar zien dat die betaalt wordt. Uw auto naar de garage? De rekening ploft op de deurmat. Hovenier met uw tuin bezig? De rozen staan al in bloei als uw rekening nog niet betaald is. Allemaal ondernemers risico. En misschien wordt het nu tijd dat u ook gaat binnenwandelen in de grote boze mensen wereld.
Verandering
De verzekeringsmarkt had een waakhond nodig om af te stappen van provisie. Vrijwel geruisloos is men van provisie overgestapt naar uurtje factuurtje. Zonder dat de consument klaagt. Men begrijpt dat. En het courtage systeem en achteraf, soms maanden later afrekenen? U hebt nu de kans om daar van af te stappen. U hebt mogelijk binnenkort geen notariële garantie meer van betaling van uw factuur. Zorg ervoor dat uw opdrachtgever met een glimlach maandelijks uw factuur bestelt voor uw inspanningen en stop met courtage. Dat is zo 2010. En voor de notarissen? Toegevoegde waarde notaris

Ed

6 opmerkingen:

  1. Goedenavond Ed,
    Ook ik ben een principe voorstander van uurtje factuurtje. Waarom advocaten, accountants, etc wel en niet de makelaars ? We zijn toch ook dienstverleners ? Ik zit alleen met de vraag waarom er bij mijn weten het uurtje factuurtje systeem nergens ter wereld wordt gehanteerd. Waarom niet ? Wat zien wij over het hoofd ? En om eventuele reageerders te vroeg af te zijn ; ik geloof niet dat het omzet gaat kosten. Sterker nog, het zou nog wel eens tot extra omzet kunnen leiden.
    Met makelaarsgroet, Gijs den Hollander, Den Hollander Vastgoed Wonen te Vught.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik sta helemaal achter de uitspraken over toegevoegde waarde van de notaris en dat daar een imagoprobleem richting klant heerst. Waar ik me niet in kan vinden is het 'ondernemersrisico' van het debiteurenbeleid.
    De makelaar heeft de handeling, waardoor er volgens de wet de dienstverlening heeft plaatsgevonden bij het tekenen van de voorlopige koopakte door koper en verkoper, voldaan. De factuur wordt opgemaakt en er moet omzetbelasting worden afgedragen aan de fiscus.

    De akte bij de notaris wordt gemiddeld drie maanden later pas verleden en mag de makelaar dan ook enige garantie hebben dat hij dan ook drie maanden later zijn factuur betaald krijgt?! Als de 'garantie' regeling bij de notaris wordt afgeschaft ben ik benieuwd welke makelaar tot aan het transport gaat zitten wachten op zijn geld om dan bij het niet nakomen nog een incassoprocedure te moeten opstarten.

    Het notariaat moet een betrouwbaar instituut blijven, vertrouwen is daar het sleutelwoord. Zowel voor de klant als voor de makelaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ed,

    Ik ben het eens met wat je schrijft, eigenlijk onbegrijpelijk dat de notaris haar toegevoegde waarde gaat inkrimpen. Dat consumenten de toegevoegde waarde nu niet zien kan men ombuigen door voorlichting en campagnes. Het betalen per maand door de consument? Eigenlijk toch normaal: consumenten betalen ons toch nu ook voor diensten zoals advertenties, taxaties etc. ik ben ervoor en ga er zeker aan rekenen.

    Collegiale groeten,
    Martin Raats
    Raats Vastgoed BV

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ed - ik sluit me volledig bij je betoog aan.
    Waarom zien makelaars zo op tegen veranderingen? Kijk objectief naar de situatie en haal er je voordeel uit!

    Door het factuurmoment naar voren te halen heb je sneller je omzet binnen, wordt het maken van omzet-prognoses op maandbasis stukken eenvoudiger en kan je beter ondernemen (je risico's inschatten).

    Makelaars kunnen zelf bepalen of ze maandelijks een verzamelfactuur sturen, of per individuele actie, maar mogelijk ook alles in een klap bij het tekenen van het (voorlopige) koopcontract.

    Met de notaris kan afgesproken worden, of zelfs opgenomen worden in de overeenkomst, dat er geen transport plaatsvindt wanneer de factuur aan de makelaar niet is voldaan.

    Best wel veel pluspunten dus eigenlijk...

    Bereid je nu gewoon voor, mocht de KNB besluiten om niet langer de courtage voor makelaars te gaan verrekenen en uit te betalen. Mocht het voorstel het bij de KNB niet halen, heb je in ieder geval goed nagedacht over je bedrijfsvoering.

    Een gewaarschuwde makelaar telt voor, tja, hoeveel eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Niet volgens mij is het Ed Tuttel als dit de voorman van de belangen organisatie is?

    BeantwoordenVerwijderen