dinsdag 18 januari 2011

Grenzen

Dit weekend ben ik door een groot aantal collega’s geïnformeerd over berichten in de pers inzake de publicaties van de collega’s van de NVM over het vierde kwartaal 2010. Niet zozeer de cijfers stonden daar in centraal, als wel de visie van onze collega’s alsmede de commentaren daarop. Variërend van interviews in de Volkskrant tot reacties bij radio programma’s. De meeste reacties waren "bijzonder".
Maaiveld
Laat ik vooropstellen dat de verhouding tussen branche- c.q. beroepsorganisaties a-typisch is. We dienen hetzelfde doel en toch zijn we ergens ‘concurrenten’ van elkaar. Op termijn is dat in mijn ogen niet houdbaar, een echte professional heeft altijd hetzelfde belang als zijn collega. Maar dat even terzijde, dat is een kwestie van tijd, dat lost zichzelf wel op. Maar het is toch wrang als makelaars, taxateurs een bananenschil van een collega gaan uitvergroten. Ik mag zelf graag op het scherpst van de snede hierin staan. Maar als het gemeenschappelijk belang in het gedrang komt…
Zuur
Als eerste was daar de reactie van Minister President Rutte in het vragen uurtje afgelopen vrijdag over de opmerking van de NVM dat het H-woord ter discussie kan staan. Onverlet of je het daar mee eens bent of niet, de NVM steekt wel z’n kop uit en maakt zich kwetsbaar. Dat verdient respect, het is niet onze mening, maar NVM durft wel. Koester dat, denk ik dan. Maar van veel collega’s kreeg ik de quote van Rutte aangeleverd:
Rutte is niet van plan de renteaftrek te veranderen
Minister-president Rutte toonde zich vrijdag op zijn wekelijkse pers-conferentie allerminst onder de indruk van de oproep van makelaarsvoorzitter Hukker. 'We weten dat meneer Hukker en de leden van zijn vereniging grote problemen hebben met de dalende huizenprijzen. Als hij nou iets zou kunnen doen om dat tegen te gaan, dan is het zich onthouden van dit soort uitlatingen. Die zijn niet bevorderlijk voor het herstel van het vertrouwen. Dit kabinet is ervan overtuigd dat de hypotheekrente-aftrek structureel nodig is. Ten eerste is het een correctie op de veel te hoge lastendruk in dit land. Ten tweede is het een belangrijk instrument in de bevordering van de bezitsvorming. Het eigen huis is voor veel mensen een appeltje voor de dorst. Dat willen wij bevorderen.' Op de vraag wat het kabinet dan doet om het herstel van de huizenmarkt te bevorderen zei Rutte: 'Wat wij doen is volstrekt duidelijk zijn: handen af van de hypotheekrenteaftrek. We steken er geen vinger naar uit.
Flauw
Ik ben van mening dat dit erg makkelijk scoren is. Iedereen die meeloopt met de mainstream kan zich altijd indekken. NVM steekt nu z’n kop uit en wordt afgeslacht. Dat is wat mij betreft te makkelijk. Het achterliggende plan, de visie en het beleid is niet belicht. Alleen de boodschap en het feit dat de NVM nu weer een ander, tegenstrijdig bericht ten opzichte van een aantal maanden geleden geeft over de hypotheekrente, wordt uitvergroot. In mijn ogen een teken van lef dat ze dit doen. Dat verdient verdieping en discussie. Daar roept de NVM ook toe op. Die discussie moet je dan ook aan gaan. Ik deel het standpunt niet, maar respecteer het lef van de NVM wel
BNR
Maar sommige commentaren gaan echt ver. Soms te ver. Ik luister altijd graag naar BNR. Ik respecteer hun visie op de wijze van verslaggeving, die is vrijwel altijd objectief en positief. Sommige programma’s druipen van de zuurheid en sarcasme, zijn altijd en alleen maar gericht op slecht nieuws en afbranden. Maar dat gebeurt eigenlijk nooit bij BNR. De column van Kees de Kort, Macro Analist van AFS Capital Management op BNR gisteren over de berichtgeving van NVM is inhoudelijk misschien wel goed, maar gaat op persoonlijk niveau wat mij betreft over het lijntje. En dat is bijzonder als dit uit mijn pen komt. Die is soms scherp, maar nimmer zo zuur en persoonlijk, dat keur ik af.  Column BNR over standpunt NVM 17-1-2011

Ed

2 opmerkingen:

  1. Beste mijnheer Van de Bijl,
    Hoewel je in je stukje anders wil doen voorkomen, geniet je volgens mij met volle teugen van de schrobering van Ger Hukker door Kees de Kort!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Ed,

    Sterk van jou dat je, ondanks het meningsverschil, niet ook de NVM afbrandt. Zou ook niet goed zijn, ben ik volledig met je eens.

    Je geeft als laatste aan dat je het stukje op BNR te ver vindt gaan. Dat belooft wat, luisteren dus!

    Tja, dat viel even tegen. Waar is het dan hard of over de streep? Waar is het persoonlijk? Kees de Kort stelt gewoon dat net zoals in elke markt de huizenprijs een kwestie is van vraag en aanbod.

    Teveel aanbod zorgt voor een dalende prijs. Normaal gesproken. Waarom dan niet in de makelaardij? De huizenprijzen zullen inderdaad omlaag moeten.

    Verder vind ik het erg vreemd dat makelaars zich druk maken om de huizenprijs. Het gaat toch alleen om transacties? Ongeacht de vraag- of transactieprijs, als je als makelaar blijft verkopen (dankzij een realistische prijs), dan is er toch niets aan de hand?

    Of zie ik dat te simpel?

    BeantwoordenVerwijderen