donderdag 3 februari 2011

Gemiste kans?

Waarde collega, nu we even onder elkaar zijn, mag ik om wat advies vragen? Soms denk ik namelijk dat ik een redelijk goed zicht heb op ons vakgebied, maar soms ook niet. Dat ik een beetje weet hoe de markt van makelaars en taxateurs werkt. En soms durf ik dan zelfs een stelling in te nemen en een mening te geven. Met alle gevolgen van dien. Help me even u beter te begrijpen.
Huislijn.nl
Eens per maand mag ik een column schrijven voor de woningportal huislijn.nl. Zo een 70.000 consumenten ontvangen deze nieuwsbrief, een eer dat ik dit mag doen. Deze maand schreef ik over de WOZ waarde en de belastingopgaaf 2010. Dat een eigenaar niet zo maar de WOZ waarde moet accepteren, omdat de waarde van objecten omlaag is gegaan. Niet alleen in 2010, maar ook in 2009. Wees dus kritisch, vergelijk en bij twijfel, schakel een taxateur in voor een advies. Over de wijze van bezwaar en over de waarde. Als steun en toeverlaat.
Maarrrr….
Onder mijn column zet ik altijd mijn e-mail adres, de reacties zijn doorgaans riant en leerzaam. Op deze column heb ik inmiddels zeven reacties ontvangen, met allemaal dezelfde strekking. Consumenten waren van mening dat hun WOZ waarde te hoog was, dat ze mijn advies opvolgden en dat ze een lokale taxateur contacten. En alle zeven de reacties waren identiek: de taxateur gaf aan geen belastingadviseur te zijn en verwees door of ze gaven aan dat ze graag een taxatie wilden doen van circa zoveel honderd euro of meer.
Help!!
Ik ben dan even de weg kwijt. In mijn ogen is het aantrekkelijk om even samen met een consument om de tafel te zitten om te kijken of er een punt is of niet inzake de WOZ. Een bak koffie, even de getallen bekijken. Is het allemaal prima, geef een schouderklop en je hebt een tevreden lead die jou zeker de volgende keer benadert als er een opdracht komt. “Weet je nog schat, toen we een vraag hadden over de WOZ was die taxateur er ook voor ons” Klantenbinding heet dat.
En…
Als je potentiële klant wel een punt heeft, help hem even met een advies. Als je een uur bezig bent, kan je dat zeker en vast in rekening brengen, als je dat van te voren meldt. Iedereen begrijpt dat, niemand verwacht dat anderen voor niets werken. En als er na dat advies extra klussen komen, kan je dat gewoon factureren. Mooie actie toch? Dus waarom afwijzen? Dus waarom direct een volle taxatie door de strot douwen?
Plus….
In vervolg hierop heb ik vandaag met vijf taxateurs gebeld, of eigenlijk had ik ze aan de lijn en heb ik hun mening gevraagd. Wat doen jullie nou met die belastingopgaaf? Wat doe je aan promotie, wat doe je aan werving. Hoe haal je nu klanten naar jou toe voor advies? Heb je geadverteerd, heb je een (digitale) mailing verstuurd, heb je je bestaande klantenbasis geïnformeerd over de mogelijkheden? 0% resultaat, niemand doet er iets mee. Geen van allen is actief aan het acquireren hiermee.
Nogmaals
We zijn even onder elkaar. In mijn beperkte beeld, is dit handel. Is dit omzet. Hebben we dit nodig, want de markt is slecht. Mis ik iets, snap ik iets niet van de dynamiek van de markt? Of zijn taxateurs lui en wachten ze tot de telefoon overgaat. Niet door vertellen, maar ik ben even het spoor bijster.
Column WOZ Huislijn.nl
Ed

7 opmerkingen:

  1. interessant, maar te laat. Collega organisatie VBO is in november al gestart met de actie "gratis second opinion bij WOZ-aanslag" met inderdaad het doel zoals je omschreef en bood haar leden tegen kostprijs foldermateriaal aan om de actie te ondersteunen....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ed. Ik heb de column nog niet gelezen maar ben net zo verbaasd als jij als het gaat om de positie van taxateurs bij een WOZ-waarde.
    Je mag rustig weten dat ik geregeld in de contra ga bij WOZ-waarden. Heel eenvoudig: als ik de kans van slagen reeel vind, zeg ik dat en maak gewoon de afspraak dat ik eigenlijk op basis van no cure no pay de klant begeleid. Als het toch wordt afgewezen breng ik twee uur in rekening. Geen klant die daar moeilijk over doet. Want als we gelijk krijgen, moet de gemeente de gemaakte kosten vergoeden en krijg ik mijn volledige inzet betaald.
    Hoe simpel is het eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onbegrijpelijk dat collega's niets met WOZ doen. Wij doen een gratis WOZ-check en dienen indien nodig bezwaar in. Indien wij de waarde reeel vinden, dienen we geen bezwaar in. Lijkt me een eerlijk advies. Bij toekenning bezwaar worden kosten vergoed door gemeente.
    Bovendien levert het goodwill en naamsbekendheid op.
    Taxateurs die niets met de WOZ doen moeten dan ook niet klagen dat het slap is. De WOZ is voor ondernemende taxateurs een kans om hun netwerk en werkzaamheden uit te breiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. VBO Makelaar Ton Meijer3 februari 2011 om 22:00

    Ik ben het helemaal eens met je analyse Ed.
    Ik begeleid mensen nu voor het 2e jaar bij het behandelen van hun WOZ-aanslag. Geef gratis advies of het zinvol is om bezwaar aan te tekenen. Vele positieve reacties. Bij evt. procedrure kun je uiteraard kosten in rekening brengen. Gratis publiciteit in weekblad.
    Willen we leads of hebben we geen needs!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Amen!
    Ik had het niet beter kunnen zeggen Ed. Verbijsterd. Perplex.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De taxateurs die het niet begrepen leven duidelijk nog in 1.0 tijdperk. Je hoefde weinig te doen, de woning verkocht bijna zichzelf en voor marketing had je de krant, brochure en Funda.
    Ed is een voorbeeld van wat ik creativiteit noem in mijn 2011 wenspuzzel o.a. op LinkedIn.
    Van mij mogen er trouwens wel wat meer reacties hierop komen, want 5 taxateurs/makelaars die het wel begrepen hebben vind ik erg povertjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kan wel een aantal redenen verzinnen waarom het voor een groot aantal makelaars/taxateurs niet interessant is.
    1. De vergoeding vanuit de gemeente is laag.
    2. Succesvol bezwaar vereist een zeer uitgebreidde analyse, kost dus veel tijd in verhouding tot de vergoeding.
    3. Of je moet uitstellen, maar vaak zit je met de tijdsdruk van de 6 weken termijn.
    4. Er zijn gemeenten die in principe bijna alle bezwaren afwijzen, voor de taxateur weer tijd besteden. Vaak na overleg en zeggen dat je in beroep gaat wil de waarde ambtshalve nog wel omlaag.

    Ik doe zelf enkele bezwaarschriften per jaar, leuk en interessant om te doen, maar gezien het bovenstaande is het vanuit economisch perspectief niet direct lonend. Wel kweek je goodwill voor mogelijke vervolgopdrachten op langere termijn.

    Frank van Groeningen

    BeantwoordenVerwijderen