maandag 14 februari 2011

Out of the box

Vanochtend mocht ik een goede discussie hebben met een taxateur. Over de markt, de moeite om het hoofd boven water te houden en wat er moet gebeuren om het vak weer op een hoger niveau te krijgen. Zowel qua aanzien, als qua waardering als qua beloning.
Constateringen
Met name het overleven in de huidige markt was moeilijk. Concurrentie die moordend is, voorfinanciering van validatie, te veel aanbieders en te weinig opdrachten en ‘anderen’ die bereid zijn om voor €95 te taxeren. Dat laatste is voor mij nog altijd een intrigerend iets. Niemand, maar dan ook echt niemand is bereid om dit te doen, het zijn altijd ‘anderen’. Maar wie zijn die anderen dan? Maar goed.
Status
Ik gaf wel aan dat ik het me soms wel kan voorstellen dat mensen voor lage prijzen aan het werk gaan. Je bent net klaar met je opleiding, net voor jezelf begonnen, hebt nog geen netwerk en zit te wachten op de eerste klus. Voor €95 kan je er een doen. Wat doe je dan? Zeg je Nee, ik blijf MTV of Tell Sell kijken of zeg je Ja? Pak je hem aan in de hoop dat er meer uit komt? Werk creĆ«ert werk.
Vingertje
Ik kreeg hierbij ook het verwijt te horen dat ‘jullie’ ook mede schuldig zijn aan de slechte marktomstandigheden. Jullie waren dan de koepelorganisaties. Nou ben ik het wel gewend om de schuld te krijgen, maar hoor dan toch altijd graag waarom dit keer. Door de kosten. Daar gaan we weer dacht ik. Hebben we net de kosten van het lidmaatschap met €50 verlaagd, ben je voor €1600 per jaar lid, is het nog te duur.
Origineel
Nee, dit keer werd ik verrast. We zijn veel te goedkoop. Het lidmaatschap is zo goedkoop, dat iedereen maar lid kan worden en er ook eigenlijk geen drempel is om je in te schrijven. Het er als hobby er bij te doen. Het had veel duurder moeten zijn, het lidmaatschap moet een drempel worden voor de echte professional, alleen de serieuze jongens moeten het er voor over hebben.
Out of the Box
Met dat bericht in mijn achterhoofd ben ik eens verder gaan denken. Als we het lidmaatschap allemaal nou eens met €25.000 per jaar verhogen. En dat we na vijf jaar lidmaatschap elk lid jaarlijks €25.000 winstdeling uitkeren. Als vereniging leuke rente inkomsten gedurende 5 jaar, te besteden ten behoeve van de leden. Je voorkomt gelukszoekers die het even willen proberen of het hoppen van de ene club naar de ander. Stiekem een beetje marktafscherming, een drempel vorming, Mag natuurlijk weer niet, maar een hoop rommelaartjes konden er dan wel eens mee stoppen. Zou dat wat zijn?

Ed

3 opmerkingen:

  1. En waarom niet? Een niet nader te noemen vereniging uit Nieuwegein doet het al jaren zo.
    Probleem is alleen dat er dan wel weer een andere verening, bijvoorbeeld in Brabant, komt die het weer voor minder doet.
    Zo langzamerhand krijg ik het gevoel dat we hier in Nederland alleen nog maar op prijs kunnen / willen concurreren i.p.v. Op kwaliteit, toegevoegde waarde, snelheid, professionaliteit etc.
    Tijd om de bakens te verzetten en in Belgiƫ te gaan taxeren (schatten noemen ze dat daar)?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ondanks berichten over een onrustige woningmarkt is onder de vlag van de NVM een nieuwe landelijke makelaarsformule gelanceerd.

    De doe-het-zelf-dienst Zelfverkopen.nl moet een aanvulling zijn op de huidige makelaardij. Veel mensen hebben een negatief beeld van makelaars, stellen de initiatiefnemers, maar deze site wil laten zien dat het ook anders kan.

    Oprichter en mede-eigenaar Marlene Kroet: 'Veel mensen weten, kunnen en willen steeds meer zelf. Ze zien de toegevoegde waarde van een full service makelaar niet. Voor die mensen is Zelfverkopen.nl. Wij schrijven slechts het 'recept' uit om het huis succesvol te verkopen en adviseren. De rest doet men zelf.'

    Zelfverkopen.nl wordt in de markt gezet als ‘de goedkoopste NVM-makelaar van Nederland’. Voor 575 euro kunnen verkopers hun woning op Funda plaatsen en ontvangen zij een te koop-bord en -poster. Ook komt er een NVM-makelaar langs voor een waardeopname en een vraagprijsadvies, worden de onderhandelingen gevoerd en ontvangt de klant een koopcontract. De woningverkoper maakt zelf foto's, schrijft de verkooptekst voor Funda en begeleidt de bezichtigingen. Voor vragen is tegen lokaal tarief een 0900-nummer ingesteld.

    beste Ed, hoe ga ik dit thuis vertellen help!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heren, iets voor u om over na te denken?

    Van de site: descherpepen.nl
    http://www.descherpepen.nl/2011/echte-lefballen-en-dinosaurussen-vind-je-in-de-makelaardij/

    BeantwoordenVerwijderen