dinsdag 12 april 2011

CBS data nieuwbouw

Iedereen is altijd overtuigd van zijn eigen gelijk. Niets menselijks is mij vreemd. Gisteren nam ik de vrijheid om een blog te schrijven over de verwachtingen van prijsontwikkelingen in de woningmarkt. Mijn mening? Ik weet het niet, niemand kan het weten. De markt, de werkelijkheid is altijd anders dan wij ons voor stellen. Veel verder kom ik niet
Anderen
Er zijn echter knappe koppen die het wel weten of menen te weten. Of ze achteraf gelijk krijgen? De tijd zal het leren. Ik heb het zelf niet zo heel erg op met ‘fortune cookies’. Een aantal zaken in het leven zijn voorspelbaar. De file is morgen weer lang, het weer valt tegen, belastingen en benzineprijzen stijgen en in de krant staat leed en ellende. Voorspelbaar. Maar wat de woningmarkt gaat doen?
Feiten
Wat ik wel weet is dat het CBS vandaag rapporteerde dat de nieuwbouwproductie in 2010 iets van 55.000 woningen bedroeg, koop en huur te samen. Dat dit een uniek dieptepunt is, sinds 1952 is de oplevering niet zo laag geweest. Dames en heren collega’s, de afgelopen 60 jaar heeft de oplevering van nieuwe huizen niet zo slecht gescoord. Eind jaren 70, op het hoogtepunt, kwamen er circa 180.000 nieuwe woningen bij, dit is het trieste resultaat van afgelopen jaar.
Overheid
Mag ik u even herinneren aan de visie van ons kabinet ( en de vorige drie kabinetten), die meent dat er jaarlijks circa 80.000 woningen opgeleverd moeten worden om aan de vraag te kunnen voldoen? Wat we dus aan het doen zijn, is het creƫren van het tekort van morgen. Laat even het belang van makelaars en taxateurs los, denk even aan uw en (vooral) mijn kinderen. Die van mij zijn bijna 15 en 17, die gaan straks studeren, het huis uit, krijgen een relatie en willen wonen. Niet bij mij onder ons dak of in de tuin, nee, in hun plaats op hun plek.
Morgen
Wat betekent dit? Dat dit volgens mij niet gaat lukken. De stagnatie die er nu is, het scheefwonen, het gebrek aan nieuwbouw, de rem op financiering, de problemen met de distributie, allemaal tekenen dat wat er nu is een rimpel in de vijver is. Even slecht, maar als dit zo doorgaat, hebben we binnen een paar jaar een mega probleem in de woningmarkt. Met prijzen die exorbitant worden, met verhoudingen tussen ‘have’s’ en ‘have nots’ die disproportioneel zijn. De ene helft van NL woont straks geweldig en de andere helft heeft echt een serieus probleem. Een visie van overheid over eigendomsneutraal wonen is echt noodzakelijk.

Ed

1 opmerking:

  1. Beste Ed,
    Terug naar de basis. Huizen zijn om te wonen en niet om te speculeren of winst te behalen. Dus beginnen met afschaffen van de hypotheekrente aftrek en wel nu!

    BeantwoordenVerwijderen