vrijdag 17 juni 2011

Bewuste keuzes

Op Linkedin woedt op dit moment een discussie of een etalage nog van toegevoegde waarde is voor een makelaar c.q. een makelaarskantoor. Boeiend om te zien hoe de discussie zich ontwikkeld. Aan de ene kant de startende makelaar die vanaf de keukentafel is begonnen en totaal geen behoefte heeft aan een kantoor locatie met bijbehorende etalage . Aan de andere kant de trotse bezitter van een kantoorpand dat net een object heeft verkocht aan een 75  en 72 jaar jong stel wat geen internet gebruikt en via de etalage binnenkwam.
Keuzes
En weet u wat het punt is: iedereen heeft in mijn ogen gelijk en ongelijk. Het gaat namelijk niet om de etalage. Het gaat er om op welke wijze u gebruik maakt van de diverse communicatiekanalen. Het gaat erom dat u voor zichzelf de ‘wat’ en ‘waarom’ vraag gebruikt. Dat is precies het verschil tussen een succesvolle etalage en een mislukte. Uw strategische keuzes inzake uw marketing en communicatiebeleid moeten namelijk antwoord geven op deze vragen.
Strategie - waarom?
Dus als u een etalage heeft, waarom kiest u daar dan voor? Waarom moeten consumenten, opdrachtgevers naar uw etalage komen kijken? Waarom moeten ze elke week komen kijken? Waarom moet uw opdrachtgever, uw potentiële klant, het gevoel hebben dat hij iets mist als hij langs loopt zonder te kijken? Waarom maakt u gebruik van welke middelen? Waarom gebruikt u bewegende beelden, Audio Visueel materiaal, flatscreens. Waarom kiest u voor een dynamische of statische presentatie?
Strategie - wat?
En zo gaat u van het Waarom naar het Wat. Wat wilt u bereiken? Wat wilt u communiceren, wat wilt u voor een beeld oproepen? Wat zijn de emoties die u probeert teweeg te brengen bij de etalage kijker? Wat levert de etalage u op en wat kost het? Wat gebeurt er als u hem niet gebruik? Wat investeert u maandelijks aan deze vorm van communicatie? Wat is de reden dat u alleen een ander fotootje zo af en toe ophangt? Wat doet u concurrent en wat doet u anders? Wat is uw onderscheidend vermogen met uw presentatie? Wat is de toegevoegde waarde van uw profpositie? Wat is uw Visual Elevator View; wat leert de kijker binnen één oogopslag van u en uw bedrijf? Wat is de reden dat het in één oogopslag duidelijk is dat de consument voor u moet kiezen
Dus
Of u een etalage gebruikt of niet, is totaal irrelevant. Net zozeer of u sociale media gebruikt, advertenties, promotie materiaal, ambassadeurschap, referrals, webistes, banners, QR-codes, de hele rambam. Het gaat er om of u nagedacht heeft over wat u wilt bereiken en wat uw boodschap is. En waarom u dit op deze manier doet. Geen enkel, maar dan ook geen enkel van deze vragen mag bij elke instrument onbeantwoord blijven. Anders bent u geen strategie, geen strategisch beleid aan het voeren, maar doet u maar wat. En dat geldt niet alleen voor uw marketing en communicatie, dat geldt voor elk onderdeel van uw bedrijfsvoering. Bedrijfsvoering is namelijk een vak en als ondernemer dient u hierin uit te blinken.
TGIF,

Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten