woensdag 1 juni 2011

Jaarcongres D66 en VastgoedPRO

Afgelopen zaterdag, het is u misschien niet ontgaan, hield D66 haar jaarcongres in het Beatrix theater, de Jaarbeurs in Utrecht. VastgoedPRO, ondergetekende, was daar gevraagd om een inleiding te houden over de woningmarkt, daarover dadelijk meer.
Typerend
Als gast mocht ik daar aanwezig zijn, voor mij een mooie mogelijkheid om de tentakels uit te steken en eens te snuffelen. Wat me echt opviel was het publiek. Ik begreep dat er circa 1000 mens aanwezig was, maar er was een duidelijk profiel te bemerken. Heel, heel veel aanwezigen zo ronde de 25 tot 35, dan een hele tijd niets en dan een redelijk groot deel ‘grijze golf’ 55+. Het middensegment, mijn peer group, was niet echt sterk aanwezig. En het leuke, zelfs voor mij als buitenstaander, was dat er een ‘wij’ gevoel te bemerken was, een positieve energie. Op meerdere plaatsen werd gediscussieerd, er waren debat hot spots, het bruiste.
Nog typerender
Maar bovenal wat mij opviel, was de bespraaktheid en uitgesprokenheid van de aanwezigen. Er werd overal, op het scherpst van de snede, debat gevoerd. Met veel was ik het niet echt eens, maar ik had wel respect voor de wijze waarop het woord werd gevoerd. Welbespraakt, met respect, maar steeds vol overtuiging van het eigen gelijk. Gepassioneerd zou ik bijna zeggen. Maar bovenal, op niveau. Met name dat laatste, de mogelijkheid om op basis van abstractie te spreken, gekoppeld aan maatschappelijk issues, maakte indruk op mij. Soms, nee vaak, zelfs door jongens en meisjes die niet ouder waren dan een jaar of 25. Beloftes voor de toekomst?
Debat
Anyway, ik mocht op dit congres een inleiding houden over de woningmarkt en daarna deel nemen aan de discussie, in vervolg op een D66 congres resolutie die in stemming was gebracht. Dames en heren, als u ooit deze mogelijkheid hebt; aanpakken met twee handen! Het is inspirerend, het is leerzaam, het is verfrissend. U, ik , allemaal denken wij vanuit ons professioneel perspectief. Dagelijks zijn wij met deze materie bezig, wonen, werken, onroerend goed. Maar altijd met de focus van de professional. En natuurlijk, als geen ander verplaatst u zich in de consument, uw opdrachtgever. Maar verplaatst u zich in de kiezer? Ik kan u vertellen, ik niet. Ik focus op vastgoedprofessionals. U waarschijnlijk op opdrachtgevers. Maar onze markt is de BV NL: de kiezer. En het is een leerzame ervaring om eens vanuit dit perspectief te denken.
Betoog
Graag deel ik met u mijn betoog dat ik gehouden heb afgelopen zaterdag op het D66 congres. VastgoedPRO heeft geen politieke mening of kleur, haar directeur ook niet. Ik heb dat natuurlijk wel, maar dat is irrelevant. Samen met mijn bestuursvoorzitter hebben wij dit discussiestuk opgesteld, als teaser, als aanjager voor het debat. Ik ben benieuwd of u een mening heeft in deze.

Betoog VastgoedPRO D66 congres

Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten