donderdag 30 juni 2011

AU!!

Geloof het of niet, maar er zijn nog mensen die dit blog lezen. Zo zeer zelfs, dat ik vragen kreeg of ik weer gestopt ben, want de hele week al geen blog. Klopt. Wel, het zit zo. Ik ben zelf nog van mening dat ik een jonge Adonis ben, maar dat schijnt haaks te staan op de realiteit heb ik mij laten vertellen. En weer gemerkt.
Jojo Buitenzorg
Afgelopen zaterdag had ik op Duindicht een Polo Clinic, u weet wel, zoiets van hockey op een paard. Wassenaarse Polo Club, zeer boeiend. Nou heb ik vorig jaar een uur op een paard gezeten op Vlieland, zo een wandelknol, dus uiteraard ervaar ik mijzelf als een ervaren ruiter. Aan de slag nu dus met Polo Paarden. Instructies, oefeningen en dan een oefenpartijtje. Nou is enige competitiedrang mij niet vreemd, dus van de Bijl vol gas erin. De gevolgen kunt u raden.
SEH
Om 16.15 begon het partijtje, om 17.00 kwam ik weer bij op de Spoedeisende en Eerste Hulp van het Bronovo Ziekenhuis. In volle draf van Jojo Buitenzorg gedonderd, met wat kwetsuren. Ernstig? Ach, wat heet! Hersenschudding, verstuikte linker pols, gekneusde rechter schouder, beurse rechterheup, ontzette linker pink. En bovenal een gekrenkt ego. Met het paard gaat het overigens goed. Maar al wel de hele week in de ziekenboeg. Vandaar even “buiten gebruik”. Ik mag nu weer van het vloeibare dieet af inmiddels, dank u.
Vandaag
Anyway, vandaag, vanmiddag kwam het eerste bericht naar buiten, vanavond was het al te horen op het zes uur journaal. Morgen komt in de Tweede Kamer het terugbrengen van de overdrachtsbelasting tot 2% ter sprake. Donner, het kabinet gaat de woningmarkt op stoom brengen. Spannend, wat wordt het wisselgeld?
Scenario’s
Meerdere mogelijkheden gaan ontstaan. Te veel om op te noemen. Echt van 6% naar 2%? Tijdelijke maartregel met horizon? Tijdelijke maatregel met open eind? Permanente maatregel? Alleen voor aanschaf eerste woning? Alleen vrijstelling voor de eerste €250.000? Alleen vrijstelling tot een modaal inkomen? Alleen van toepassing in de krimpgebieden? Kortom er zijn vele secenario’s, te veel om op te noemen.
Ideale wereld
Nou zijn de verwachtingen vaak hoog gespannen geweest, dus misschien kan het alleen maar tegenvallen. Of meevallen. Misschien voldoet het niet aan ons ideaalbeeld. Of wel. Hebben makelaars en taxateurs in deze eigenlijk wel een ideaal beeld. Ik hoor de een zeggen dat het niets veranderd. Een volgende zegt dat het vrije snel een prijsverhoging van 6% tot gevolg heeft. Weer anderen zeggen dat het normbedrag hypotheek van de Jager dan ook van 110% naar 104% gaat. De volgende heeft al weer bijna een nieuwe 5 serie besteld. Kortom, een spannende dag morgen.

Ed

3 opmerkingen:

  1. Dat wordt een spannende dag !. Een ding is zeker: dit is het eerste positieve nieuws voor de woningmarkt in 3 jaar !!. Beterschap Ed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Succes met je herstel, dat je snel weer helemaal top bent!

    Vandaag wel beetje spannend... Wat het effect betreft, ach, je hebt vast wel gelezen wat ik daarover schreef: http://descherpepen.nl/2011/overdrachtsbelasting-afschaffen-helpt-niet/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeroen Wilhelm1 juli 2011 om 18:06

    Beste Ed,

    Wederom goed om na deze korte onderbreking je leuke woordspelingen te lezen. Schrijven is een vak. Je zou er iets mee moeten gaan doen (maar dat terzijde). Maar belangrijker: van harte beterschap.

    Je ziet maar weer: makelen is topsport!

    groet,
    Jeroen

    BeantwoordenVerwijderen