dinsdag 7 juni 2011

Onmisbaarheid en bestaansrecht

Waarde collega,

Mag ik even een keer reflecterend en confronterend zijn? U een spiegel voor houden? Als u alleen zoete broodjes wilt consumeren, stop even met lezen. Ik bak ze niet. Als het goed gaat in de markt, is mijn achterban trots op hun ondernemerschap en wordt er op de borst geroffeld. De ren naar de BMW dealer is dan snel gemaakt. Als het slecht gaat in de markt, bellen ze mij op, bellen ze mijn bestuursvoorzitter op en zeggen ze: doe er eens wat aan. Zorg er eens voor dat die markt weer op gang komt, daar betalen we je toch voor. Grotendeels terecht. Mijn leden betalen mijn salaris, ik dien op te komen voor hun belang. Omzet. Maar er is ook een keerzijde
Marktomstandigheden
Mag ik u confronteren met de harde werkelijkheid van 2011? U weet het waarschijnlijk gevoelsmatig al, maar mag ik de cijfers laten zien? In 2001, voor afschaffing van de beëdiging, waren er circa 3500 beëdigde makelaars en taxateurs in Nederland. Er werden circa 220.000 objecten bestaande bouw verkocht en nog eens 60.000 nieuwbouw. Vandaag de dag zijn er 11.218 inschrijvingen bij de KvK onder branchekenmerk 6831, makelaar / taxateur onroerende goederen. En komen we dit jaar uit op circa 110.000 objecten bestaande bouw en hopelijk 25.000 stuks nieuwbouw. Ik hoef u de consequenties niet door te rekenen, dat snapt u zelf wel. 10 pandjes de man.
Trends
In 2009, terwijl de markt al in volle omvang aan het instorten was, waren er 311 nieuwe startende ondernemers met het vak makelaar of taxateur. In 2010 waren dat er 237. In de eerste vijf maanden van dit jaar zijn er al 149 startende ondernemers in ons vakgebied, als dat zo doorgaat komen we uit op 360 starters. Iedereen is welkom, elke professionele makelaar of taxateur verwelkomen wij graag en ondersteunen we, maar kan dit allemaal doorgaan? Januari, 26 starters, februari 41, april 53, ga zo maar door. Ik zie heel veel gedwongen startende ondernemers . Ontslagen bij een groot kantoor en wat blijft er dan over? Met behoud van een (deel) uitkering de gok van het ondernemerschap. Maar zijn dit ondernemers? Of, zodra de markt herstelt, kiest men dan weer voor loondienstverband?
Absorptie
Mag ik heel kil en koud en sanerend zijn? Met 110.000 transacties in bestaande bouw is er maximaal plaats voor circa 2200 makelaars in Nederland. 50 pandjes p.p., iets van € 125.000 omzet de man, dan houdt het echt op. Wij hebben iets minder dan 800 leden aangesloten, de NVM circa 4200 en bij de VBO is dat wat diffuus, waarschijnlijk iets van 900. Tel daarbij op de niet georganiseerden en u weet hoe laat het is. Er staat nog wat te gebeuren: u verwacht van mij dat wij de markt laten groeien, we doen ons best,
Onmisbaarheid
Maar mag ik u als ondernemer een keiharde vraag stellen? Er zijn er te veel, makelaars en taxateurs, mee eens? Of denk positief, het aantal opdrachten is te weinig. Eens? Denk eens aan de berichten in de krant, dat na negen maanden iemand dood, met het glas in de hand en nog steeds voor de TV, wordt gevonden in zijn flatje. Niemand heeft hem gemist, niemand heeft gemerkt dat hij dood was. Trek deze parallel eens naar uw bedrijf. Als u de tent moet sluiten, komen de buurtbewoners dan in opstand? Staat er dan bij de ingezonden stukken van uw lokale krant een werkgroep op die pleit voor het voortbestaan van uw onderneming? Is er een verlies voor uw omgeving, of merkt niemand het op? Wees eens eerlijk, hoe groot is uw maatschappelijk belang? Bij mij in het dorp is de Rabo bank vetrokken. Daar is dat dus wel gebeurt. Met als resultaat in ieder geval een pinautomaat bij het dorpshuis. Zorgt u er voor dat als uw tent in zwaar weer komt, dat iedereen in uw omgeving overtuigd is van uw maatschappelijk belang? Mocht dat niet het geval zijn, kijk nog even naar de cijfers.

Ed

1 opmerking:

  1. Ha ha, goed stuk Ed, helemaal mee eens. Niemand zou mij missen, een succesvolle verkoop is een moment opname die mensen weer snel vergeten. De volgende makelaar die de verkoop van hun aangekochte woning mag doen is zelfs hoog waarschijnlijk niet de zelfde als degene waar men van gekocht heeft. De markt van de makelaardij is er een zonder gezicht. Maar...!!! Ook de beroepsorganisaties hebben geen gezicht! doek er 2 op (of 3 als je het VVOM ook als partij zou tellen) en de klant zou het niet merken. Tijd om kleur te bekennen? Of zijn wij allen nog 1.0? Leuk item voor de komende NSM wellicht?

    BeantwoordenVerwijderen