vrijdag 21 oktober 2011

Willen verkopen of te koop aanbieden?

Nog even op de valreep een laatste overweging deze week. Het is vrijdagavond, het is laat, maar neem nog even de tijd om te reflecteren. Gisteren gaf ik u mijn (bescheiden) visie op de woningmarkt problematiek. Drie kernwoorden komen dan op: doorstroming, distributie en vertrouwen.
Rol makelaars
Maar ook makelaars hebben een rol in deze, jawel mijnheer, mevrouw, ook u. En deze rol is op dit moment aan het veranderen in een tempo, dat gaat heel hard. Was voorheen uw rol om de tegenpartij te overtuigen van uw visie (kopen tegen de gewenste prijs), vandaag de dag ligt de kern bij het overtuigen van uw opdrachtgever (te koop aanbieden tegen de juiste prijs). Als eerste taak ligt hier momenteel uw verantwoording. Let wel, niet in de primaire reflex, lemmingreactie, schieten om de prijs te verlagen. Neen, professioneel analyseren wat de verhouding is tussen minimaal aanvaardbaar en maximaal haalbaar.
Portfolio
U ontkomt er niet aan om een gedegen analyse te maken van uw voorraad. Met daar bij een matrix van vier vragen centraal. Wilt u opdrachtgever echt verkopen? Moet uw opdrachtgever verkopen? Is er sprake van restschuld? Of niet? willen of moeten verkopen: roze wolk?
Consumentengedrag
Let wel, de meeste consumenten zijn zich heel goed bewust van de gevolgen van de huidige crisis: voor anderen. Maar leven zelf nog op een roze wolk. Het huis van de buren, identiek, maar met andere gordijnen en behang, is in hun ogen minder waard. De eigen Gamma kraan is al snel van goud, de acht jaar geleden gekochte IKEA keuken is een investering in design in hun ogen. Aan u als makelaar om een keiharde analyse te maken.
Sigmund Freud
Het was volgens mij deze Oosterbuur die zich in de vorige eeuwen (1856-1939) afvroeg: Was will das Weib? Deze vraag is vandaag de dag nog steeds actueel, juist voor makelaars. Wat wil de klant? Hun huis te koop aanbieden, of hun huis verkopen? Maar met name, welke huizen nemen makelaars in de verkoop? Van wie? Wat willen makelaars? Een volle etalage? Of een bord in de tuin met verkocht?
Analyse
Op dit moment, as we speak, zijn er circa 250.000 objecten te koop. Op dit moment, as we speak, zijn er circa 8000 kopers actief. Een koper is iemand die binnen 30 dagen een handtekening onder een koopcontract wil zetten. Dit is het spanningsveld waar u in acteert. De koper die u morgen ontmoet, op zaterdag, heeft 30 andere panden waarvoor hij/zij kan kiezen. Hoe sterk is uw portfolio? Hoe graag wilt uw klant verkopen? Weet u dat? Weet u of uw opdrachtgever het pand te koop wilt hebben staan, of wilt verkopen? Met of zonder restschuld? Met of zonder back up? Weet u echt wat uw klant wilt? Hoe diep deze wil gaan, moet gaan of mag gaan? Bent u de biechtvader van uw klant?
Huiswerk
Uiteraard weet u dat. Uiteraard gaat u verdieping aan met uw klant. Maar ik ben er van overtuigd dat als makelaars geen panden meer in de verkoop nemen van opdrachtgevers die eigenlijk niet willen verkopen, behalve voor de jackpot, dat het aantal te koop staande woningen binnen 1 maand met 50% zou afnemen. Gelukszoekers zijn er overal. Maar makelaars moeten bedrijfsvoerders zijn, die een keus moeten maken om een pand uiterlijk binnen 90 dagen te verkopen. Autoverkopers doen niet anders.  Als iedereen dat nou eens deed….nee durft te zeggen….Binnen een half jaar hebben we de markt gezond. Maar ja, wie durft het eerst...
TGIF!

Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten