vrijdag 22 juni 2012

Verkiezingen

Het zal u niets verbazen dat ik een groot voorstander ben van het initiatief wat recent is genomen door het vakblad Vastgoed. Makelaar van het Jaar verkiezingen! Want een positief kritische blik op makelaars is toch wel een beetje nodig. Uiteraard geldt dit niet voor u, u bent vanzelfsprekend proactief in uw markt bezig, u voegt waarde toe aan uw proces en bent als specialist in uw vakgebied en werkomgeving onomstreden. Maar sommige van uw collega’s….. Daar mag nog wel een nieuw laagje verf worden aangebracht.

Thema
Wat mij opvalt is dat er relatief weinig tot geen echte innovaties is het vak zijn. Als ik de laatste, pak um beet, tien jaar bekijk zijn er hooguit drie echte innovaties geweest. De afschaffing van de be√ędiging was een doorbraak. De discussie over goed of slecht laten we liggen, maar het vak is er door veranderd. De opkomst van Internet en de daaruit voortvloeiende technische mogelijkheden was een tweede. En het invoeren van deeldiensten, het opsplitsen van de dienstverlening in een cafetaria model. En met deze, bejubeld of verguisd, derde ontwikkeling is het volgens mij wel zo een beetje op.

Anderen
Alle andere ontwikkelingen zijn volgens mij namelijk geen innovaties geweest, maar meer van hetzelfde in een ander jasje. Een QR code? In feit een moderne vorm van een foto in de etalage. Technisch solide, maar nog steeds hetzelfde. Sociale media? Gewoon het gesprek langs de lijn op het voetbalveld als de kids aan het ballen zijn, maar dan op Internet. Digitale meetapparatuur? Niets meer dan een zeer accurate duimstok voor luiwammesen. Corrigeer me als ik het mis heb, het is allemaal spiegeltjes en kraaltjes die nog meer blinken en glimmen, maar het blijven spiegeltjes en kraaltjes.

Verkiezing
Betekent dat er dus niets gebeurt in het vak? Nee, natuurlijk niet. Ik denk dat er ontzettend veel gebeurt, alleen de ‘peer review’ ontbreekt, de vergelijking met gelijkgestemden. We weten gewoon niet wat er allemaal gebeurt in de markt. Men is te bescheiden, men is te behouden, men is bang van na-apers en copy-cats, maar het komt niet boven water drijven, het komt niet aan het opperval. Daarom is het goed dat deze verkeizing er is.

Stemmen
U kunt nomineren welke collega zich onderscheidt op drie gebieden: Klantwaarde – Specialisatie- Marketing. Drie onderwerpen die mij nauw aan het hart liggen. Ik zou dus zeggen: klik bovenaan, geef u zelf of uw collega en doe mee! Laat zien dat makelaars en taxateurs in staat zijn tot grootse en kleine dingen, die het vak aantrekkelijk en boeiend maken en houden.

TGIF,
Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten