maandag 9 juli 2012

Duurzaamheid als kans?

Gekscherend zeggen wij wel eens dat bij elke beleidsnotitie of strategisch stuk minimaal drie keer het word Duurzaamheid moet staan en minstens twee keer Maatschappelijke Verantwoord Ondernemen. Zonder dat haalt het de printer niet. Maar in realiteit blijkt dit niet alleen een intern grapje te zijn, in feite komt het nog echt overal terug ook. Hoewel het twee woorden zijn die al snel container begrippen worden, hebben ze toch echt wel een belangrijke lading.

Onroerend goed
Binnen VastgoedPRO zijn twee studiegroepen actief met het begrip Duurzaamheid. Deze nemen steeds meer een prominente rol in. In onze markt zie je duurzaamheid al heel sterk vertegenwoordigd, alleen in de woningmakelaardij loopt dit nog achter. In het Bedrijfsmatig Vastgoed en in het Landelijk Vastgoed zijn het twee issues die strategisch hoog op de agenda staan.

Professionele markt
Een nieuw kantoorpand zonder energielabel? Of sterker nog, wat niet voldoet aan moderne energie eisen en voorwaarden op het gebied van duurzaam bouwen en onderhouden? Moeilijk te verhuren! Agrarische ondernemers? Reken maar dat die kijken naar energie verbruik maar ook energetische inkomsten. Is het niet vanuit hun focus op dier, mens en natuur, dan is het wel vanuit inkomstenperspectief! Voor de woningmakelaar liggen volgens mij hier nog zat kansen.

Onderscheiden
Het zal u inmiddels bekend in de oren klinken, maar het gaat om onderscheidend vermogen. En hoe je het ook wend of keert, duurzaamheid is echt een niet meer weg te denken trend op dit moment. Consumenten, consumentenorganisaties, politiek, overheidsinstellingen, iedereen is er mee bezig. Je zou dus denken dat je met duurzaamheid je jezelf als makelaar kan onderscheiden. Of beter nog, moet onderscheiden. Vorige week, een nieuwe subsidie ronde voor zonnepanelen op het dak: wat heeft u als makelaar hier mee gedaan om uw potentiele en bestaande klanten te adviseren?

Opvallen
Je zou dus verwachten dat er al behoorlijk wat makelaars op dit gebied actief zijn. En wat doet de gemiddelde consument als die op zoek is naar een duurzame makelaar? Die gaat naar Google en typt daar in : “duurzame makelaar” . Toch? Tenminste dat is wat ik doe. En, enig idee hoeveel makelaarskantoren je dan aantreft, makelaars die op deze zoekopdracht boven komen drijven? Doe eens een gok? Nou? 1000? 2000? Nee waarde collega, één. U leest het goed, 1. Genoeg artikelen en verwijzingen, maar er komt maar 1 kantoor boven drijven op dit gebied.

Kansen
Ik zou zeggen dames en heren, hier ligt toch echt nog een heel gebied blank. Want een makelaar kan bij uitstek de consultant zijn voor woningzoekers als het gaat om duurzaam wonen en duurzaam kopen. Kan bij uitstek de vraagbaak zijn bij consumenten die hun huis willen verkopen en op basis van duurzaamheid hun huis aantrekkelijker willen maken. Maar hoe kan het nou dat vrijwel niemand in dit gat duikt? Behalve die ene makelaar uit Schagen. Of zoals onze nieuwe bondscoach al in 1996 zei tegen Voetbal International verslaggever Ted van Leeuwen : "Ben ik nou degene die zo slim is of ben jij zo dom?"

Ed

2 opmerkingen:

  1. De zoekterm "duurzame makelaar" heeft een verwaarloosbaar zoekvolume.

    Kortom, er is geen gat, of het gat heeft een andere naam.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo te zien is deze makelaar uit Schagen bij geen enkele makelaarsclub aangesloten. Potentieel nieuw lid of is dit een vrije vogel?

    BeantwoordenVerwijderen