dinsdag 3 juli 2012

Volksverhuizing op komst?

Dat de invloed van Brussel ook op uw werk zijn impact heeft zal u niet verbazen. Ik zag vandaag een CBS publicatie over de normering volgens de Europese Commissie inzake gesubsidieerd wonen. Ik zal nog even een opfrissertje geven, hoewel de gegevens u wel bekend zullen zijn. Volgens de EU moet 90% van alle ‘sociale woningen’ toegewezen worden aan huishoudens met een belastbaar inkomen tot max €31k. En een sociale huurwoning is een woning met een huur tot de zogenaamde huurtoeslaggrens, circa €655 in de maand. Daarboven kom je niet meer in aanmerking voor toeslag dus zou daar sprake zijn van vrije verhuur.

Corporaties
De afgelopen maanden heeft u hierover de corporaties zien ageren, dit zou een onwerkbare situatie geven. Voor hen actief in de koopmarkt een interessante discussie. Immers, voor deze groep van huurders die te veel verdienen om in zo een woning te mogen blijven wonen, is koop een goed alternatief. En dat betekent dus werk aan de winkel, wat zeker welkom is. Maar is het allemaal zo eenvoudig?

CBS
Het CBS rapporteerde vandaag namelijk dat bijna een kwart van de huurders in de corporatiewoningen als scheefwoner moet worden gedefinieerd. Er zijn zelfs gemeentes, Graafstroom of Midden Delfland bijvoorbeeld, waar bijna 50% boven de inkomstengrens zit. Dat geeft toch wel weer een ander perspectief. Even een simpel rekensommetje.

Woningvoorraad
Nederland telt grofweg 7 miljoen wooneenheden, daarvan is zeg de helft huur. Ligt iets genuanceerder, maar even voor het beeld. Van die 3½ huurwoningen is dus in circa 875.00 gevallen sprake van scheefwonen. Kunt u zich voorstellen wat dit inhoudt als deze EU wetgeving wordt gehandhaafd? Dat zeg maar de EU ambtenaar op de brommer al die scheefwoners langs gaat om ze naar een andere woonomgeving te sturen? Een ware volksverhuizing dient er plaats te vinden.

Maatregelen?
De vraag is dus nu, wat gaat er gebeuren? Het doorvoeren van de “right to buy” wetgeving? De 2 miljoen corporatie woningen die aangeboden zouden moeten worden aan de zittende huurders om te kopen? Lost het probleem wel op. De huren verhogen tot boven de huurtoeslaggrens? Is dat een optie? Wel sterk afhankelijk van de uitgangspositie van de huur, je kan niet zomaar onbeperkt percentueel verhogen. En natuurlijk ga ik weer preken voor eigen parochie, maar zou het, juist in deze tijd, de overheid niet sieren als er stimuleringsmaatregelen worden genomen om deze scheefhuurders aan te zetten tot aankoop? Morgen gewoon zo een 875 kopers op de markt. Kom maar op!

Ed

1 opmerking:

  1. De eenvoudigste oplossing is inderdaad de huur verhogen tot boven de huurtoeslaggrens.

    Waarom een stimuleringsmaatregel van de overheid? Dan krijgen degenen die teveel verdienen voor de woning waarin ze wonen ook nog eens een extra financiƫle meevaller? De stimuleringsmaatregel zou wat mij betreft bestaan uit een heel simpele oplossing: huurprijs verhogen.

    De kwestie omtrent privacy van de huurder is ook heel simpel op te lossen: Gewoon alle huren verhogen tot boven de huurtoeslaggrens en de huurders die menen dat dit onterecht is kunnen zelf aantonen dat ze minder verdienen dan de gestelde 33.000,- of 43.000,-

    Overigens de 'privacy'-stelling sowieso al een belachelijke. Een vriend van ons is pas geleden naar een huurwoning verhuisd en moest gewoon al zijn inkomensgegevens overleggen en door de corporatie werd de maatregel van Brussel als reden aangegeven.

    Wat dat betreft is er dus toch al geen sprake van privacy.

    BeantwoordenVerwijderen