vrijdag 3 augustus 2012

Bescheidenheid

In de juli uitgave van het blad Vastgoed is aandacht besteed aan de perceptie van makelaars over de waardering voor hun werk. Hieruit blijkt dat de consument over het algemeen de werkzaamheden van de makelaar goed weet te waarderen. Een goede en juiste constatering. Opvallend echter is dat makelaars zelf hier veel bescheidener in zijn.

Perceptie
Dit is een feit wat mij aan de ene kant verbaasd, aan de ander kant weer niet. In 2007 organiseerden wij het Tweede Nationaal Symposium Makelaardij, NSM2 in Utrecht. Mart Smeets hadden we daar als dagvoorzitter. Hier hadden we aan het eind een paneldiscussie met de voorzitter van toen nog LMV, de voorzitter van VBO en een regio voorzitter van NVM. Voor deze paneldiscussie hadden we straatinterviews gehouden waarbij we consumenten vroegen naar hun mening over makelaars. Ook hadden we, in samenwerking met huislijn.nl, een poll gehouden onder consumenten, waarbij we hun mening en ervaringen vroegen over makelaars.

Commentaar
De aanwezige makelaars bij dit congres hadden een stemkastje, waarmee ze zelf ook hun mening mochten geven. De vraag aan consument werd getoond, Mart Smeets vroeg vervolgens wat de makelaars dachten dat de consument zou antwoorden. Via de stemkastjes kwamen eerst de scores van de makelaars in beeld. Na vragen aan de forum voorzitters ter duiding van de mening van de collega’s werden vervolgens de uitslagen van de consumenten getoond.

Opvallend
In alle gevallen oordeelden de consumenten aanzienlijk positiever ovder makelaar dan dat deze over zichzelf oordeelden. Op onderdelen als imago, klantvriendelijkheid, professionaliteit, dienstverlening, prijs-kwaliteit verhouding, alertheid, in alle gevallen scoorde de consumenten fors positiever. Ik heb nog goed de opmerkingen van Mart Smeets op het netvlies: wat is dat met jullie, dat er zo negatief over jezelf wordt gedacht?

Vijf jaar
En nu zijn we vijf jaar verder en lees ik eigenlijk nog steeds dezelfde “weg met ons houding” in Vastgoed. Hoe kan dat toch? Ik probeer me zelf daar een beeld over te vormen. Aan de ene kant denk ik dat het typisch iets Nederlands is. Het “doe maar gewoon dat is gek genoeg” syndroom? De “dat had je nou niet moeten doen” vloek der Nederlanders? “Bescheidenheid siert de mens” De Calvinistische inslag, die ons weerhoudt van het in ontvangst nemen van complimentjes en applaus. Zeg tegen iemand dat hij iets goed heeft gedaan en steevast luidt de reactie “nou viel wel mee hoor” of “maar ik heb het niet alleen gedaan hoor…” Ik heb zelf bijna negen jaar in en vanuit de USA mogen werken, ik kan u vertellen daar ontbreekt deze (soms valse) bescheidenheid toch echt, net als in vrijwel de rest van de wereld overigens.

Reden
Maar aan de andere kant moet er ook een andere reden zijn waarom u een zelfbeeld heeft wat door uw opdrachtgevers als veel positiever wordt beschouwd dan dat u zelf doet. Alleen, ik kan het niet verzinnen wat dat zou zijn. De continue slechte marktomstandigheden die collega’s murw heeft gebeukt? Algehele depressiviteit? Terwijl toch duidelijk blijkt, nu ook weer uit het stuk in vastgoed, dat u uw werk gewoon goed doet. Dat u trots en fier mag zijn om te zeggen dat u makelaar bent. Leg mij maar uit wat de achterliggende reden is. Want uit onderzoek blijkt gewoon dat u het goed doet!
TGIF,

Ed

1 opmerking:

  1. Ik kan het bovenstaande volledig bevestigen!
    Je ziet het terug bij de beoordelingen op WIDBM.nl - de consument is vrijwel altijd tevreden tot zeer tevreden over de dienstverlening van de makelaar.

    Daar mag je zeker trots op zijn.
    Je mag het ook laten zien aan je prospects, dus recht die rug en wees trots op wat je bent en doet.

    BeantwoordenVerwijderen