vrijdag 10 augustus 2012

Loos gebrul?

Eergisteren publiceerde ING haar resultaten van de eerste zes maanden 2012. Een netto positief resultaat van 1.8 miljard euro. U en ik zouden de champagne opentrekken als we dit realiseerden, maar het was wel een daling van 35% ten opzichte van het resultaat in het eerste half jaar 2011. Geen juichstemming derhalve daar aan de ring A10. Helemaal niet als je bedenkt dat u en ik, en alle overige Nederlandse ingezetenen, nog 3 miljard euro tegoed hebben van ING aan staatssteun, plus nog 50% van dit bedrag aan boete daarbovenop. 4½ miljard euro mogen we nog met z’n allen vangen, zo een €285 per inwoner.

Wereld
De heer Hommen van ING, de Grote Leider, gaf woensdag ook zijn G.B.J. Hiltermann speech. Zijn kijk op de toestand van de (economische) wereld. Vanzelfsprekend was hierbij ook aandacht voor de woningmarkt. Of eigenlijk meer specifiek, de hypotheekmarkt. Kort samengevat was zijn visie dat Nederland (meer) moest aflossen. Tot zover begrijpelijk. Gevolgd door de opmerking dat dit de economische recessie zou verhelpen in de BV NL. Dat was voor mij wat moeilijker te begrijpen.

Gelijk
Ik ben zelf uit de tijd dat de dinosaurus nog rondliep op de Drentsche heide en in die tijd was het normaal dat je eerst spaarde voor je een huis kocht. En had je die eenmaal gekocht, dan betaalde je die gewoon af in 30 of 40 jaar. Vroegah. Het punt van de heer Hommen kan ik dus wel begrijpen. Het opbouwen van eigen vermogen middels een huis, een afgelost huis, is een goede buffer voor nu en later. Er zijn stromingen die zeggen dat je een huis in 40 jaar moet afwaarderen naar nul, maar volgens mij blijft het waarde creatie. De kwetsbaarheid van mensen met minder (hypotheek) schuld is kleiner dan met veel, dus so far so good.

Recessie
Maar om nu te zeggen dat dit de recessie oplost begrijp ik eigenlijk helemaal niet. Als ik het goed heb gelezen is de visie dat er dan meer geld terugvloeit in de markt en dat er op die manier meer dynamiek ontstaat waardoor de economie weer op gang gaat komen. Naast het feit dat mensen minder geld hoeven uit te geven aan hun hypotheek. Een soort van aanzetten van de geldpersen, maar dan van bestaand geld. In mijn ogen is dit wel een erg Keynesiaanse redenering, redelijk old school. Volgens mij zit hier over een periode van 15 jaar vanaf nu wat in, maar niet voor het hier en nu.

Recessie
Het laatste wat je wilt in een recessie is dat de uitgaven omlaag gaan. En volgens mij gaat als je gaat aflossen, je maandelijks netto besteedbaar inkomen direct omlaag. Uiteraard betaal je fractioneel minder rente, maar dat is verwaarloosbaar. Als ik maandelijks €500 aflos, scheelt me dat 5% van €6000 = €300 per jaar = €25 per maand. In directe zin gaat mijn besteedbaar netto inkomen dan €475 omlaag, nog te corrigeren met belastingaftrek. Dat lijkt mij dus contraproductief om een recessie tegen te gaan.

Boodschap
Uiteraard is aflossen goed voor consumenten. Als de heer Hommen bedoelde dat dit goed zou zijn voor ING is het ook prima. Maar om de recessie tegen te gaan? Dacht het niet. Als de heer Hommen hier echt iets aan zou willen doen, zou ik zeggen doe iets aan de rentes. Zowel de hypotheekrente als de rente op spaartegoed. Sinds 31 juli staat Euribor op 0,401%. Historisch laag en dit geeft banken volgens mij veel ruimte. Ruimte om, zelfs met een enorme risico-opslag en vette marges, de hypotheekrentes fors te verlagen. In ieder geval de korte termijns rentes. Maar door hoor ik helaas de ING niet over! Dat zou pas goed zijn voor de woningmarkt en dat zou pas een goed middel zijn tegen de recessie!
TGIF,

Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten