donderdag 20 september 2012

Veel voor weinig...

Binnen onze geledingen wordt op dit moment druk gekeken naar 2013. Actuele zaken als beleidsplannen, begrotingen en activiteitenschema’s voor het komende jaar passeren de revue. Zowel van onze bestuurders als vanuit onze professionele organisatie wordt hier aandacht aan besteed. Wat gaat 2013 ons brengen?

Tarifering
Een boeiende discussie is wat we volgend jaar in rekening graan brengen voor het lidmaatschap van de beroepsvereniging. Op dit moment zijn wij de organisatie met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Het lidmaatschap bedraagt € 1595 en daarmee is het op. Of je nu actief bent binnen Landelijk Vastgoed, Bedrijfsmatig Vastgoed, Particulier Vastgoed, als makelaar of als taxateur of allemaal tegelijk, het maakt niet uit. Eenvoud en duidelijkheid, dat is ons beleid. €1595 en dat is het. Gedurende drie jaar hebben we de kosten kunnen verlagen met €50 per jaar, dat is goed.

2013
Er zijn over kosten twee stromingen. Op dit moment krijgen wij berichten dat we de kosten fors moeten verhogen. Breng het maar naar iets van €5000 per jaar, de hobbyisten in de markt druk je er dan uit. Is een optie. En er wordt gezegd, waarom breng je het niet terug naar iets van €500 per jaar. Krijg je veel nieuwe toetreders en wordt je eerste keus. Is ook een optie.

Vergelijk
Maar wat is wijsheid? Uiteraard is het mogelijk om het laatste te doen. Je zet al het personeel eruit, je stelt wettelijk twee bestuurders aan die marginaal (n)iets doen en je snijdt alles weg. Het principe van het kost niets maar dan krijg je ook niets. Ik denk dat voor 2013 dit werkt. Uiteraard ben je na een jaar klaar en is je gehele (politieke) lobby en netwerk verdwenen en ben je out of business, je kan immers niets doen, maar je hebt wel kosten bespaard voor je leden. Is dit wenselijk? Ik weet het niet, je saneert jezelf in feite weg. En de verhogingsoptie lijkt mij ook niet uitdagend onder deze marktomstandigheden.

Wensen
Waar het om gaat is volgens mij de prijs-kwailteit verhouding onder de heersende marktomstandigheden. In ons land wordt op dit moment voor minder dan €100 per rapport getaxeerd. Ik acht dat onverantwoord. Er zijn makelaars die voor minder dan 0,75% in rekening brengen. Ik heb daar twijfels bij. Een ieder moet zelf zijn tarief bepalen, dat is de basis van de Westerse economie. Ik ben er van overtuigd dat mensen mijn functie willen uitoefenen voor €2500 per maand, ik echter niet. Is mijn organisatie financieel beter af met iemand op mijn stoel voor dat bedrag? Zeker weten de eerste weken. Daarna gaat het hard achteruit, daar ben ik van overtuigd. Kwaliteit kost geld. Zo ook voor bijdragen voor verenigingen en het opzetten van activiteiten. Moeten we prijzen verhogen? Dat denk ik niet. Moeten we niets kosten? Zeg het maar!

Ed

3 opmerkingen:

  1. Waarom zo extreem verlagen of verhogen?

    Wat is er mis met de huidige prijsstelling, behalve het feit dat dit helaas de gulden middenweg is op de in de column genoemde problemen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Ed,
    gezien de huidge markt omstandigheden, het feit dat er op korte termijn hier nog geen positieve verandering in is te verwachten en het feit dat veel collega's momenteel de pap misschien nog net verdienen, maar niet het zout is een verhoging van de tarieven in iedergeval geen slimme zet op dit moment. Verder zeer te spreken over de vastgoedPro en vind de huidige prijs/kwaliteitsverhouding in balans.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Om op je laatste opmerking in te gaan zou ik het zeker beter doen op jouw stoel en ik kost minder ;-)

    Zorg dat je er bent voor je leden en hun geld goed terechtkomt, deal?

    BeantwoordenVerwijderen