vrijdag 7 september 2012

Verkiezingsbelofte?

Ik zat vorige week met de voetjes in het koele zwembadwater toen ik binnen een dag twee vrij stevige berichten van een van de systeembanken hoorde. Als eerste hoorde ik het bericht dat uit onderzoek bleek dat 75% van de huizenbezitters het er mee eens zijn dat de hypotheekrente wordt aangepakt. Het andere bericht was van Maarten Leen, econoom, die melde dat herstel van de Nederlandse economie alleen kon starten via herstel van de woningmarkt.

Gespitste oortjes
Het laatste bericht kan ik plaatsen. Als er meer huizen worden verkocht komt er een keten van activiteiten op gang die een stimulerend effect hebben op de uitgaven. Potten verf zijn nodig, verhuizers gaan aan het werk, tuinen worden aangelegd, meubels gekocht noem maar op, een scala aan economische bedrijvigheid ontstaat die zijn weerga niet kent. Goed om te horen, met name omdat de heer Leen werkzaam is bij ING.

HRA
Wat moeilijker te plaatsen is, is het 75% verhaal. Nu zullen ongetwijfeld hele knappe koppen hier onderzoek naar hebben gedaan, en het bericht zal wel weer uit zijn context zijn gehaald, maar 75% van de woningbezitter die vindt dat de HRA moet worden aangepakt? Okay, als het geen netto inkomsten verschil geeft is het allemaal prima, maar dat werd er niet gezegd. Nu ben ik zelf nog niet in de gelegenheid geweest om breed onderzoek te doen, maar een rondje langs de velden is zo gemaakt.

Vraag
In mijn directe woon- en werkomgeving heb ik 15 mensen met een eigen huis plus bijbehorende hypotheek gevraagd wat ze er van zouden vinden als ze minder hypotheekrente aftrek zouden krijgen. Pats boem, zonder nuance. 100% wordt daar niet vrolijk van. Niet vreemd, want je vraagt mensen in feite wat ze er van vinden als ze minder geld te besteden hebben. Die 75% verbaast mij dus zeer en eerlijk gezegd, ik zou er zelf ook niet vrolijk van worden.

Schuiven
€100 inleveren op de HRA en €100 meer ontvangen door verlaging van de loonbelasting? Ze doen hun best maar, maar volgens mij denken de meeste Nederlanders toch echt eerst aan de eigen knip. En kom daar bij voorkeur niet aan. De krant van Wakker Nederland kopte dan ook groot vanochtend dat premier Rutte, nee, lijsttrekker Rutte de HRA veilig stelt. Een loze verkiezingsbelofte? Nog een weekje wachten en dan weten we of het op de proef wordt gesteld. In ieder geval claimt de VVD de woningbezitter als doelgroep, al dan niet onderbouwd!

Politiek
Hoe het ook moge zijn, de woningmarkt is essentieel voor de Nederlandse economie, de Nederlandse economie wordt beïnvloedt door het politieke klimaat en de politiek wordt volgende week gewaardeerd door u en mij, de kiezer. Ik zie dan ook uit naar het Grote Woningmarktdebat wat de collega’s van VBO Makelaar op 11 september, voorafgaand aan de verkiezingen, organiseert. Ik hoop dan ook op wat stevige uitspraken en een goede discussie, kijken of er duidelijkheid komt!

TGIF!
Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten