maandag 1 oktober 2012

De makelaar in consumenten perspectief

Het mooie van een blog is dat het de mogelijkheid tot communicatie biedt. Ik geef mijn visie en mening weer, het is aan u om daar wel of niet iets mee te doen. Of te reageren. Doorgaans reageren collega’s, al dan niet anoniem. Vorige week kreeg ik een reactie van iemand die beroepsmatig niet met ons vak bezig is. Geen makelaar of taxateur. Maar wel iemand die de moeite neemt om op onze werkzaamheden te reageren. Iemand die hier zo uitgebreid de moeite voor neemt verdient wat mij betreft een podium! U krijgt hier even een spiegel voorgehouden! Mijn reactie volgt morgen, u kunt die nu al kwijt!Het scherm is aan de heer van Gorp, Ed

Beste Ed,
Ik kon het niet laten even te reageren op uw blog aangaande het stimuleringspakket….Uiteraard positieve kritiek! Leuk zo'n blog, leuk onderwerp ook maar een beetje naïef zijn jullie als makelaars ook wel. De woningmarkt is natuurlijk al sinds 2008 een hot item, de markt loopt terug en verandert sterk. Het rare is alleen dat de groep actieve makelaars niet (wil/kan) mee veranderen. In plaats van na te denken wat een makelaar zelf kan doen om in de veranderende markt toch nog succesvol te zijn, richten ze de pijlen op externe factoren (lees de overheid) om de marktverandering in gang te zetten.

Beste makelaar, de markt verandert en is niet meer als vroeger. En wie zegt dat dit ooit nog gaat gebeuren? Waarom gaan jullie niet opereren als ondernemer en kijk je eens goed in de spiegel waar jullie toegevoegde waarde zit.....denk namelijk dat die er echt is, alleen wel op een andere manier.

Mijn voorstel, kijk eens naar het volgende:
  • Klantgerichtheid ipv portfolio gericht. Durf eens stop te zeggen en potentiële klanten af te wijzen omdat de portfolio vol zit. Er is inderdaad voldoende aanbod, alleen door de overvolle portfolio's kun je mensen de aandacht geven die men verdient....men betaald immers een fors bedrag!
  • Makelen is iets anders als verkopen, zie dat eens in. Afwachten naast het bord was 10 jaar geleden leuk, kijk eens naar de andere opties om een meer actievere benadering toe te passen. Betrek de woningverkoper hierin en zet woningverkopers niet aan de kant als men eens iets anders wil proberen dan de poster, bord in de tuin en de advertentie op funda.
  • Focus op communicatie, valt eigenlijk een beetje samen met mijn punt over de te grote portfolio's. Houd verkopers op de hoogte en ga niet pas aan de slag als men zelf een keer belt.
  • Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen....zei een wijs man ooit. Houd portfolio's niet voor jezelf en durf te delen. De huizenzoeker die bij de ene makelaar niets kan vinden, vindt wellicht bij de andere makelaar wel wat hij zoekt. (ik weet dat Vastgoedpro dat wel stimuleert heb ik begrepen!).
  • De tering naar de nering, ook voor jullie als makelaar. Huizenprijzen zijn gedaald en ok, procentueel ontvangen jullie ook minder voor hetzelfde geld. Wellicht toch eens te kijken om ook aan de tarieven iets te doen want onderhandelen lijkt er niet bij.
Kortom ik zeg niet dat jullie de schuldigen zijn aan de crisis aan de woningmarkt, maar de problemen en oplossingen liggen niet enkel extern dat is gewoonweg te makkelijk. Gebruik deze tijd nou nuttig en zorg ervoor dat je als makelaar weer toegevoegde waarde krijgt. Dan weet ik zeker dat je in deze tijd echt nog wel een positieve bijdrage kan hebben aan het herstel van de woningmarkt. Dus beste Ed, neem een borrel en denk eens na over een alinea voor dit plan dat gaat over jullie als makelaar. Jullie staan immers straks ook vooraan als alles weer "goed gaat". Mocht je er niet uitkomen, ik houd best van een borreltje ;-). Benieuwd naar je reactie!

Robbert van Gorp



4 opmerkingen:

  1. Geachte heer van de Bijl, beste Ed,

    Bedankt voor dit podium, ik voel me vereerd. Op Twitter gaat de discussie al lekker door en dat is erg lastig, die 140 tekens zijn in veel gevallen te weinig. Ik hoop dus dat er een hoop mensen die reageren op mijn punten.

    Belangrijk; mijn epistel scheert geen makelaars over 1 kam of wil makelaars niet in een kwaad daglicht zetten, integendeel. Ik spreek uit eigen ervaring en de ervaring van mijn naasten en daar heb ik eens goed over nagedacht. De rol van de makelaar verandert sterk door allerlei omstandigheden en ik denk dat velen van hen dit nog niet in (willen) zien.

    Groeten, Robbert (@rvangorp)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken vooral de situatie van 5 jaar terug toen wij ons huis gingen verkopen. Drie makeleaaars over de vloer gehad om te bevragen hoe ze ons huis wilden verkopen. Twee makelaars (van grote kantoren) draaiden een riedeltje af hoe ze een huis van verkopen en hoe dat vervolgens ook met die van ons zou gebeuren. Niks geen maatwerk, gewoon op de automatische piloot en gaan.
    De derde makelaar (klein kantoor) Gaf aan hoe hij ons huis wou verkopen en volgens welke strategie. We kregen hier wel een persoonlijke benadering voor onze woning toegespitst om de situatie in onze wijk. Met deze makelaar zijn we in zee gegaan en hebben het huis goed en snel verkocht.
    Mijn punt is dat iedere woning een benadering op maat verdient en aandacht voor detail. Zo wou onze makelaar foto's maken bij goed weer en anders een andere keer terugkomen. Foto's zijn zoooo belangrijk, hoe vaak zie ik dat niet fout gaan. http://www.foutehuizen.nl/

    Het betreft van ons een ervaring uit de goede tijden maar ik vraag me af of makelaars in die jaren zoveel anders/beter zijn gaan werken. Hoe vaak heb ik niet gehoord dat makelaars niet eens nabellen bij mensen die op bezichtiging zijn geweest hoe de vlag er bij hangt. Ook al hebben deze geen belangstelling meer de feedback is heel belangrijk en mischien kun je ze vervolgens een andere woning laten zien die mischien wel aan de wensen voldoet.

    Er is nog zo veel ruimte voor verbetering.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed verhaal! Vanuit mijn ervaringen met de consument (en makelaars) kan ik het verhaal van Robbert zonder meer bevestigen. Voor de gevestigde orde is het helaas eng om “echt” anders te denken, laat staan anders te doen.

    Zo wordt er nog steeds op voorhand gedacht in marktaandeel en niet in conversie, neemt men als uitgangspunt de hoogste vraagprijs en niet de beste verkoopprijs en worden de open huizen dagen gebruikt als klantencontact moment!

    Dat de rol van makelaar veranderd naar coach/adviseur voor de klant en er toch echt als ondernemer gedacht moet worden, zou nu toch duidelijk moeten zijn. De (reële) opdracht krijgen is het begin, het grootste verschil en de toegevoegde waarde van de makelaar zit tussen “te koop” en “verkocht”.

    De huidige markt biedt meer dan voldoende kansen en daar is wel lef en samenwerking voor nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 5 reacties op “De makelaar in consumenten perspectief”
    1. Ton Meijer zegt:
    2 oktober 2012 om 08:34
    Beste Robert van Gorp, ik weet niet hoe lang u de moeilijke situatie op de woningmarkt al volgt, maar de suggesties die u doet zijn natuurlijk al lang gemeengoed in (aktief)makelaarsland. Er zit voor mij helaas niets nieuws bij,dus dit blog heeft voor mij dan ook beslist geen toegevoegde waarde.

    Beantwoorden
    2. Hans J zegt:
    2 oktober 2012 om 09:10
    Geachte heer Van Gorp,

    Zijn er ook dichte deuren die u opent. Ik lees hier alleen “open deuren”. Wat overigens niet wil zeggen dat het niet waar is alleen is de door u geschetste ontwikkeling al jaren aan de gang.

    Beantwoorden
    3. Ton Austen zegt:
    2 oktober 2012 om 09:41
    Zowel beroepsmatig als privé heb ik regelmatig met makelaars te maken. Hoewel je niet de gehele beroepsgroep over één kam mag scheren (ik kom zowel zeer creatieve als volstrekt ideeloze makelaars tegen) is de essentie van de opmerkingen van Robbert aan het adres van makelaars wel duidelijk: stel je acties af op de wensen van de opdrachtgever/verkoper, concentreer je echt op de specifieke kwaliteiten van de te verkopen woning (in plaats van die als eenheidsworst te beschouwen), communiceer met en adviseer aan je verkoper, zodanig dat hij zich (bege)leidend voorwerp in de verkoop van zijn huis voelt in plaats van lijdend voorwerp. Leg je eigen creativiteit naast die van de verkoper. De creativiteit van de verkoper is niet altijd een bedreiging voor je vakmanschap. Creativiteit hoeft ook niet altijd geld te kosten. Vernieuwende ideeën trekken aandacht en kopers. Helaas zijn er nog te veel makelaars die ideeloos zijn. Díe makelaars kosten geld aan de verkoper.

    Beantwoorden
    4. Ruud van Velsen zegt:
    2 oktober 2012 om 10:23
    Goed verhaal! Vanuit mijn ervaringen met de consument (en makelaars) kan ik het verhaal van Robbert zonder meer bevestigen. Voor de gevestigde orde is het helaas eng om “echt” anders te denken, laat staan anders te doen.

    Zo wordt er nog steeds op voorhand gedacht in marktaandeel en niet in conversie, neemt men als uitgangspunt de hoogste vraagprijs en niet de beste verkoopprijs en worden de open huizen dagen gebruikt als klantencontact moment!

    Dat de rol van makelaar veranderd naar coach/adviseur voor de klant en er toch echt als ondernemer gedacht moet worden, zou nu toch duidelijk moeten zijn. De (reële) opdracht krijgen is het begin, het grootste verschil en de toegevoegde waarde van de makelaar zit tussen “te koop” en “verkocht”.

    De huidige markt biedt meer dan voldoende kansen en daar is wel lef en samenwerking voor nodig.

    Beantwoorden
    5. Robbert van Gorp zegt:
    2 oktober 2012 om 11:45
    Beste Ton/Hans,

    Als mijn punten, die bovenstaande heeft herplaatst op dit blog, zo’n open deuren zijn……waarom wordt er dan niets mee gedaan? Nu weet ik niet in welke vorm u dit blog leest….als actief makelaar of consument?

    Het zijn wellicht open deuren die ik benoem maar de reactie van Ton Austen slaat de spijker op zijn kop, ook Ruud heeft het in mijn ogen juist. Het gaat erom dat de klant/consument de aandacht moet krijgen die hij/zij verdient…het wordt nog wel eens vergeten dat bijvoorbeeld de verkopende consument de uiteindelijke klant is!

    De wereld verandert om ons heen en het is gewoonweg te makkelijk alles en iedereen de schuld te geven, kijk dus eens in de spiegel en bekijk wat je zelf kan veranderen. In andere beroepsgroepen en branches doet men dat al jaren…..

    Ik ben blij dat mijn verhaal als blog centraal gesteld wordt en dat er eens vanuit het consument perspectief gekeken wordt. En ja daar mag je het mee eens zijn of niet….Maar inlevingsvermogen is hierbij wel ver

    BeantwoordenVerwijderen