vrijdag 19 oktober 2012

Koopakte

Vanochtend lag er een schrijven van Minister Opstelten in mijn Inbox die zorgde voor een goed begin van de dag. De koopakte hoeft niet verplicht te worden ondergebracht bij het notariaat, een gekoesterde wens van de notarissen. Dat is een goed besluit en de resultante van samenwerking tussen de drie makelaarsorganisaties en de consumentenorganisaties.

Wens
Uiteraard is vanuit nobele redenen de combinatie van koopakte en leveringsakte wenselijk geacht door het KNB, maar de minister ziet er geen aanleiding in om hier op in te gaan. Niet alleen omdat dit zo een 47 miljoen Euro per jaar extra zou gaan kosten, er zitten ook gewoon te weinig (bewezen) voordelen bij. In feite zegt de minister dat de koopakte in vertrouwde handen is bij de makelaar en dat de dagelijkse praktijk weinig tot geen problemen geeft. Herkenbaar lijkt mij.

Praktisch
De argumenten van kwaliteit, fraudepreventie en zorgvuldigheid als aangevoerd door de notarissen worden niet zo ervaren door de minister. En tevens speelt er volgens mij nog een ander aspect, namelijk het consumentengemak. Hoeveel koopaktes worden er niet getekend in het weekend, in de avonduren? Ik zie dat toch echt als de flexibiliteit, de service van de makelaar, die toch veel laagdrempeliger is dan een notaris.

Belang
In de argumentatie van de minister wordt het belang van deze consumentenvrijheid vanuit meerdere kanten belicht. Het lijkt mij dan ook zinvol om u het schrijven van de minister bij deze te presenteren.
TGIF!

Ed

2 opmerkingen:

  1. Wat een fijn bericht om het weekend mee in te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad een goed bericht.
    Dan ga ik nu naar de verkopers om een koopakte te laten tekenen.
    Kijk, op vrijdag om 18.00 uur bij de mensen thuis.
    Dat zag ik de notaris nog niet meteen doen . . .

    BeantwoordenVerwijderen