vrijdag 9 november 2012

De visie van funda

Bij de collega’s van Funda is Sara Veldhuizen verantwoordelijk voor het zakelijke aanbod. Komend vanuit de makelaardij kwam zij met het verzoek tot een gastblog, wat natuurlijk altijd mogelijk is. Het scherm is aan Sara,
TGIF,
Ed
----------------
Online: fluitje van een cent
Een aantal maanden geleden verruilde ik de makelaarswereld voor de digitale wereld. Ontzettend uitdagend, maar een flinke omslag. In positieve zin. Ik voel me als een kind in de snoepwinkel: wat een wereld aan mogelijkheden. Ik ben bepaald geen early adopter en verre van hip. Maar ik ben wel om. Ik ben me volop aan het verdiepen in online marketing en heb voor het eerst een IPhone! Kwantiteit boven kwaliteit.

Ik lees tegenwoordig niet alleen veel over de kracht van online marketing, ik ervaar die kracht ook elke dag bij funda. Met het internet bereik je de massa maar kan je je ook erg goed richten op een specifiek doelgroep. Het gaat hierbij niet alleen om kwantiteit maar vooral kwaliteit van de informatie die je biedt. In het geval van funda zijn wij interessant voor zoekers van vastgoed doordat we het meeste aanbod laten zien. Maar we zijn ook interessant voor aanbieders omdat hun aanbod bij ons op het meeste exposure kan rekenen. Inmiddels vertegenwoordigt Funda in business het grootste online aanbod van commercieel vastgoed. Dat werkt.

Rol makelaar verandert
In de retailmarkt hoor je vaak dat de vraag naar fysieke winkels afneemt als gevolg van de opkomst van internet. Terwijl de laatste onderzoeken laten zien dat de combinatie van een webwinkel en een fysieke winkel elkaar versterken. Consumenten oriënteren zich
online maar doen de aankoop in de winkel. Daar kunnen ze advies vragen en het product zien. Zo denken veel makelaars dat het contact met de klant door het internet verdwijnt.Mijn stelling is dat door het internet het klantcontact intensiever en persoonlijker wordt. Het in kaart brengen van het aanbod hoeft de makelaar niet meer te doen. Maar door al het aanbod is een keuze maken wel lastig. De toegevoegde waarde van de makelaar zithem veel meer in de advisering die daarop volgt.

Slimme mogelijkheden
Online zichtbaarheid is essentieel omdat de zoektocht naar producten en diensten vaak op internet begint. De kracht van internet is enorm en daar kunt u als makelaar van profiteren. Naast het bereiken van de juiste doelgroepen biedt internet meer presentatie mogelijkheden en tegen lagere kosten dan traditionele offline media. Denk behalve aan foto’s en video’s ook aan integrale plattegronden en 3D-animaties. Zo brengt u het complete pand op verschillende aantrekkelijke manieren in beeld. Dit kan vaak snel, gemakkelijk en zonder grote investeringen. Zo kan een klein object net zo professioneel worden gepresenteerd als een groot object. Op funda geldt: hoe rijker de presentatie, hoe hoger en eerder het pand verschijnt in de zoekresultaten. Door als makelaar online actief te zijn, profiteer je simpelweg van de mogelijkheden die er zijn om potentiële kopers te interesseren en je business te stuwen. Daarbij komt dat op internet alles meetbaar is. Het is eenvoudig bij te houden hoe vaak een object gezien is en welke vragen en contactverzoeken er zijn achtergelaten. U kunt uw opdrachtgever hierover informeren en zo nodig uw activiteiten bijstellen.

De toekomst is nu
Kortom: de mogelijkheden zijn enorm op internet. En het mooiste is dat we nog lang niet de grenzen hebben bereikt van wat mogelijk is. Ook bij funda worden wij geconfronteerd met een veranderende vraag van onze klanten. Bijvoorbeeld de opkomst van smartphones en tablets. Op nummer 1 op onze projectenlijst voor het komende jaar staat het ontwikkelen van de mobile site en de App voor funda in business. Niet alleen potentiële klanten vinden dan uw aanbod terwijl zij mobiel aan het surfen zijn, maar met uw eigen iPad laat u hen ook het aanbod op een prettige en logische manier zien. Daardoor krijgen zij snel een compleet beeld van de mogelijkheden die er zijn. De markt vraagt erom dat u uw dienstverlening aanpast. Wij bewegen graag met u mee. Wij helpen u met onze kennis en ervaring, zodat u uw klanten optimaal kunt bedienen en ontwikkelen graag met u mee om een product te bieden waar u wat aan heeft. En omdat het thema van dit blog verandering lijkt te zijn wil ik u achter laten met 2 stellingen:
  1. “IK sta open voor mijn veranderende rol als makelaar”  en,
  2. “Het gaat mij niet alleen om de deal maar om het proces wat je mee maakt met je opdrachtgever”
 Ik lees / hoor graag uw mening!
Sara Veldhuizen, channelmanager funda in business
sara@funda.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten