dinsdag 6 november 2012

Starterslening

Ik denk dat er vandaag toch wat onduidelijkheid is ontstaan over de woningmarkt, tenminste, dat hoop ik maar. De starterslening. Aan de ene kant zien we het regeerakkoord van vorige week, waarin de starterslening een warm hart wordt toegedragen door het nieuwe kabinet Rutte II. Ik was verheugd om dat te lezen.

Halt
Maar vanochtend kopte het al snel dat de stichting Stimulering Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten de alarmbel luidt over de starterslening. Ophef alom, uiteraard terecht, want als dat zo zou zijn zou dat een negatieve impact hebben op de woningmarkt. Zoals ik het echter op dit moment begrijp is er echter sprake van een impasse ten gevolge van tegenstrijdige wet- en regelgeving.

Haaks
Aan de ene kant zegt het nieuwe akkoord dat vanaf 1 januari aanstaande er geen sprake meer kan zijn van aflossingsvrije woningfinanciering. Aan de andere kant is de starterslening de eerste drie jaar vrij van aflossing. Dat is strijdig met elkaar en dat moet gerepareerd worden. Volgens mij niet meer en niet minder.

Chocoladeletters
Lees je echter de Krant van Wakker Nederland dan barts echter Nederland zowat uit z’n voegen. Met name als je de reacties van lezers leest op dit artikel. De mooiste opmerking vond ik nog wel dat Nederland niet langer meer een overheid heeft maar een Roverheid, Hoe kom je er op. Als je echt wilt kijken wat er leeft in delen van Nederland, ik zou zeggen lees de ingekomen reacties.

Reparatie
Volgens mij is door de snelheid van de formatie er gewoon sprake van een administratieve fout, welke gerepareerd gaat worden. En zal de ophef later allemaal wel meevallen, maar het geheel komt het vertrouwen in de overheid en de woningmarkt niet ten goede. Dat is op zich al een slecht iets.

Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten