vrijdag 28 december 2012

Aankoop service

In deze tijden is het belangrijk voor makelaars om te kijken op welke wijzen er inkomstenstromen kunnen worden ontwikkeld. VastgoedPRO zette hiervoor samen met Huislijn.nl een project op en ontwikkelde de VAS, de VastgoedPRO Aankoop Service. Een mogelijkheid om klanten te vinden, te binden en tegelijkertijd extra inkomsten te genereren via verkoop van advertenties door de makelaar. Ronald Barends, directeur van Huislijn.nl heb ik gevraagd om nog eens uit te leggen hoe het werkt. Het scherm is aan Ronald,
TGIF,
Ed
---------------
Heerlijk anoniem zoeken…
Ed van de Bijl vroeg aan mij of Huislijn.nl de aankoopmakelaar kan helpen in de anonieme internetomgeving. Nu zijn wij geen makelaar maar er komen op onze woonportal wel allemaal consumenten die een huis willen kopen. Maar hoe kom je nu, als makelaar, in contact met deze groep? Internet is inderdaad heerlijk anoniem. Niemand die je lastig valt, je kunt ongehinderd rondkijken. Kreeg je deze consumenten maar in je winkel dan zou je het wel weten… Maar… is internet eigenlijk wel zo anoniem?

Gericht adverteren
Steeds vaker zie je advertenties verschijnen die aansluiten op je zoekgedrag. Zo zoek je op Wehkamp mooie schaatsen – je kan ze maar vast in huis hebben – en dan krijg je op bijna elke website die je daarna bezoekt aanbiedingen van schaatsen. Anoniem ja, maar door middel van cookies weten adverteerders veel en kunnen ze daar met succes op inspelen.

Makelaarssite
Huizenzoekers raadplegen vaak ook de website van de makelaar, kijken daar anoniem rond en in veel gevallen zullen ze, zonder gegevens achter te laten, weer wegsurfen. Maar het is natuurlijk mooi wanneer ze op een andere site komen en daar dan juist jouw advertentie zien met een aanbieding over bijvoorbeeld aankoopbegeleiding. Een manier om alsnog in contact te komen met de huizenzoeker. Dit is ook echt mogelijk. In de onlinewereld wordt dit Retargeting genoemd.

Zoekprofielen
Op de woonportalen worden veel zoekprofielen aangemaakt, de mens is van nature lui dus wat is er nu gemakkelijker dan dagelijks via mail de huizen te ontvangen die voldoen aan jouw zoekprofiel. Voor de makelaar is dit ook interessant want als er een woning van je tussen staat dan wordt de kans verhoogd dat deze ook gezien wordt door de huizenzoeker en dus een kans op een contactmoment.
Op Huislijn.nl vragen wij aan de huizenzoeker of hij/zij het goed vindt wanneer de makelaar contact opneemt wanneer deze een passend aanbod heeft. Met deze tool “Vind Kopers” kunnen makelaars al in een vroeg stadium contact opnemen met huizenzoekers.

Gebruik
Zoekprofielen worden voornamelijk aangemaakt op de grote woonportals, zij informeren vervolgens de consument wanneer er een woning voldoet aan het zoekprofiel. Ben je aankoopmakelaar dan wil jij natuurlijk zelf deze mail versturen. Jij bent de expert en kan de consument echt helpen met het aankopen van een huis. Samen met VastgoedPRO heeft Huislijn een mailservice ontwikkeld waarbij makelaars voor klanten een zoekprofiel kunnen aanmaken die vervolgens binnen het gehele Nederlandse woonaanbod gaat zoeken. Voldoet een huis aan het zoekprofiel dan wordt er een mail verstuurd vanuit de betreffende makelaar. Op deze manier heb je via mail regelmatig contact met je klanten. Je meldt eigenlijk steeds goed nieuws, “kijk eens wat ik voor u gevonden heb”. Wij zijn inmiddels de pilot gestart voor VastgoedPRO makelaars, bij succes bieden wij deze service uiteraard aan alle makelaars aan.

Makelaar Centraal
Huislijn.nl en makelaars hebben een gezamenlijk belang, namelijk veel bezoekers die woningen gaan bekijken. Echter vanaf dat moment splitsen de wegen. Huislijn.nl wil bezoekers advertenties (banners) laten zien en verleiden om daar op te klikken, maar de makelaar wil aandacht voor zijn woning en natuurlijk voor zijn kantoor.

Controle
Deze tegenstelling heeft Huislijn opgelost door de pagina waar het huis wordt getoond geheel in de handen te geven van de makelaar. Geen advertenties van Huislijn.nl maar de makelaar kan zijn eigen relaties vragen om te adverteren. Geen link naar de facebookpagina van Huislijn.nl maar naar die van de makelaar, directe links naar de site van makelaar om je aan te melden voor een nieuwsbrief of zoekprofiel. Een manier om in een vroeg stadium in contact te komen met de huizenzoekende consument.

Aankoopservice
Om nu antwoord te geven op de vraag van Ed van de Bijl of Huislijn.nl de aankoopmakelaar kan helpen in een anonieme internetomgeving…? Ja, er zijn wel dergelijk middelen te bedenken om in contact te komen met de huizenzoeker. Meer weten? Mail naar ronald@huislijn.nl

Ronald Barends, directeur Huislijn.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten