maandag 10 december 2012

Even nog snel een huis kopen?

Als ik het goed begrijp worden tussenpersonen en banken overspoeld op dit moment met huizenbezitters die hun hypotheekvorm nog snel willen overzetten voor eind dit jaar. Met name mensen die een aflossingsvrije hypotheek hebben zouden deze massaal willen overzetten naar een andere vorm. Wachtrijen bij de kassa als ik het goed begrijp. Ik neem dit maar aan dat dit klopt

Veranderingen
Tegelijkertijd lees ik her en der ook dat makelaars het werk niet meer aankunnen van consumenten die nog even snel een huis willen kopen onder het huidige hypotheekregime. Met name kiezen voor de aflossingsvrije hypotheek nu het nog kan. Dat lijkt mij toch een tegenstrijdig bericht ten opzichte van het eerste, toch lees ik ze beiden bijna dagelijks in de kranten.

Rondje langs de velden
Maar goed, gezien het feit dat wij rechtsreeks toegang hebben tot dit soort informatie maar eens een rondje gebeld om te horen wat men herkent. Van de meeste makelaars hoor ik wel dat het wat drukker is geweest de laatste weken, maar om nou te zeggen dat het storm loopt, dat nou ook weer niet. En dan met name de waarom vraag. Van vrijwel alle makelaars krijg ik hetzelfde geluid.

Hypotheek
Namelijk, dat de verandering van de hypotheekregelgeving bijna niet een onderdeel is van de besluitvorming. Van alles heb ik gehoord, maar vrijwel allemaal spreekt men van een kettingverhaal. Uiteindelijk heeft men het huis verkocht en is men nu dus in staat om zich te gaan richten op een nieuw huis. Maar de opmerking dat men nog even snel een huis koopt omdat dit nu nog kan onder de oude regeling wordt niet herkend.

Visie
Ik weet niet hoe u hier in staat. Het scheelt inderdaad geld, men kan iets meer lenen of iets minder maandelijks betalen, maar naar ik begrijp is dit van relatief kleine invloed in het besluitvormingsproces. Nou kan ik natuurlijk nt de verkeerde makelaars spreken, maar herkent u het signaal dat er ‘nog even snel’ een huis wordt gekocht hangende de hypotheekregelgeving? Ik hoor het graag.

Ed

3 opmerkingen:

  1. Ed

    Spijker op z'n kop, ik hoor/lees ook overal over een "run" op de woningen en een "eindejaarsrally".
    Ik ben bang dat ik dan op een deel van het parcours zit waar ze hard voorbij runnen of rijden maar ik kan echt niet zeggen dat er extreem veel transacties zijn gerealiseerd deze maand. Inderdaad wel meer reacties.
    Overigens ben ik wel blij met het positieve nieuws is in ieder geval beter dat altijd maar negatieve publiciteit, dan maar een beetje aangedikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook hier in het Edese is er weinig tot niets te merken van een ""run" op woningen. Begon me al verloren te voelen in de woningen woestijn. maar dankzij jou stukje begrijp ik dat het zeer plaatselijke "runs" buien zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, het blijven "makelaars" hahahahahahaha

    BeantwoordenVerwijderen