donderdag 17 januari 2013

De beste makelaar


Het vakblad Vastgoed organiseerde vorig jaar de Makelaar van het Jaar Award,  waar in drie verschillende categorieën gekozen kon worden. In de laatste  uitgave van vorig jaar werden de winnaars gepubliceerd.  Deze week zag ik van de website Wie is de beste makelaar.nl  dat daar ook een verkiezing had plaatsgevonden, de beste makelaar per provincie.

Mening
Ook funda is druk bezig met makelaars beoordelingen. En een initiatief als klantenvertellen.nl probeert ook voet aan de grond te krijgen. Is dit een goed iets of niet? Eigenlijk is het antwoord hierop irrelevant, het is er, er is dus schijnbaar dan wel blijkbaar behoefte aan, dus een feit. Maar laten we wel duidelijk zijn, transparantie en openheid is niet meer weg te denken en moet ook niet meer weggedacht worden. Daarvoor is de informatie te van eerdere gebruikers te essentieel.  Ik kan me zelf niet voorstellen dat ik een onbekende accommodatie boek, zonder op Zoover.nl of Reisvergelijk.nl te kijken.

Makelaar
Maar hoe zit het met de beoordeling van de makelaar?  Wat is de waarde van al het bovenstaande? Want wat je natuurlijk als eerste moet afvragen, wat is de waarde van het podium waar de beoordeling plaatsvindt. Als ik een hotel wil boeken in het buitenland en er is 1 reactie, dan doe ik er weinig mee. Toevalstreffer, wat de een waardeert is voor de andere helemaal niks.  Zijn het er zeer veel, dan wordt het al snel anders. Maar ook dat is geen garantie. Een naturisten camping voor senioren hoeft niet direct in mijn belangstellingsgebied  te liggen, ondanks dat de beoordeling een 9.5 gemiddeld is. Om maar iets te noemen.

Waarde
Dus ook voor de makelaarsbeoordelingen geldt dit, wat is het draagvlak van het podium waardoor en waarop gewaardeerd wordt? Wat is de relevantie van het aantal beoordelingen en hoeveel van de gebruikers hebben beoordeeld? Iemand die 10 klanten per jaar heeft, 8 goede beoordelingen krijgt en twee slechte, is dat hetzelfde als iemand die 100 klanten heeft en soortgelijke scores? Vertel het me maar. En dan nog, als van de 100 klanten alleen de slechte beoordelingen het podium weten te vinden, is het dan een slechte makelaar? Kortom, het geheel staat nog in zijn kinderschoenen in mijn ogen.

Groei
Maar dat de rol van beoordelingen steeds belangrijker wordt lijkt mij evi. Dat het publiekelijk delen van informatie goed is, idem dito. En dat consumenten er op moeten kunnen vertrouwen dat de informatie relevant en significant is lijkt mij ook vanzelfsprekend. Maar blijft over de vraag, wat is nou een goede makelaar? Twee identieke huizen van drie ton naast elkaar. De ene makelaar is een hork van hier tot ginder, lui, nonchalant, vergeet afspraken, is slordig en verkoopt het pand binnen vier weken voor €290k. De ander is de ideale schoonzoon, op en top gentleman, wordt zelfs op verjaardagen en partijen van klanten uitgenodigd, zelfs jaren later nog. Verkoopt hetzelfde huis in negen weken voor €265k onder dezelfde voorwaarden. Vertel het mij maar.

Goed
Volgens mij is de Beste Makelaar van Nederland die makelaar die de meeste huizen in de kortste tijd tegen de hoogste prijs onder de beste voorwaarden weet te verkopen. Zo simpel als wat. Moeten we daar niet eens een competitie op loslaten?
Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten